Gå till innehåll

Stor nippel på framaxelklump c202


Rekommendera Poster

Lite beroende på vad de satt dit eller om det är original, så kan det ju vara värt ett oljebyte,

Normalt skall det sitta ett litet filter i den nippeln men vatten kan ju alltid slinka in vid vattenkörning, och små skit med det,

så byt du olja och sätt dit en slang upp en bit i motorutrymmet.

Du skall ha en sådan på bak axeln också,men i bland har jag sett att de är pluggade, är den inte det så passa på och sätt en slang även där.

Tänk på att ha lite extra slang så den hänger lite löst så den inte slits loss när axlarna rör på sej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avluftningen anslutningen/nipplen i axlen har som ett litet fack på insidan så inte olja ska spruta ut och detta fungerar även som en smutsfälla, minns jag rätt så i orginalutförandet går sen slangen upp till ovandelen på kylet och i plåtburken som är bakkant på handbromsmekanismen. ang oljor så skiftade jag på min c202 helgen som var och de 1,6 och 1,5 som anges till axlarna går att tumma något så det räcker du handlar 3 liter, transmisions gl 5 olja mineral eller syntet är en prisfråga runt 90 kr liter kostar väl helsynteten på biltema. ang riktigt höga sae krav så kan jag nämna att de två volvos jag haft för öken körningar klarat sig bra med vanlig hypoidolja mineral 80-90 i axlarna, motorn däremot fick betydligt högre sae tal än vår standar olja efter medelhavet.

Redigerad av eile
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer från Göteborg och första stoppet blir i Särna, vi ska kolla in vattenfallet.

 

Fast vi kör inte direkt utan mellanlandar i Värmland och kommer upp tisdag 10/7 på kvällen och åker dagen därpå till Orsa.

Sedan kommer vi att kolla in Mora, Nusnäs, Rättvik och vidare till Falun/Borlänge.

Troligen passerar vi inte Säter, men ser att det ligger nära Borlänge.

Det blir väl snarare mot Karlstad sedan när vi åker hemåt igen.

 

Om jag inte säger till familjen att jag har hört att det finns fina sevärdheter i Säter ;)

 

 

Edit: Skrev Säter istället för Särna i första raden.

Redigerad av Rookien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...