safariC202 Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Tjena jag var under bilen och kröp när jag fick syn på en stor nippel, stor som att man skulle kunna ansluta typ en trycklufts slang. Den satt på översidan av klumpen, är det någon som har koll på vad det är ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Det är avluftningen till axeln. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 26 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 JO jag misstänkte de , men tyckte de verkade som att de skulle komma in skräp där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Det ska sitta en slang på nippeln upp till motorrummet så att du inte får in vatten eller skräp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 26 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Aha, då kanske man har fått in lite skräp där då .. bäst att man tar itur och byter olja ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Risken är nog ganska liten om du inte nyligen har kört terräng med den, men det skadar aldrig att byta och se hur det ser ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Lite beroende på vad de satt dit eller om det är original, så kan det ju vara värt ett oljebyte, Normalt skall det sitta ett litet filter i den nippeln men vatten kan ju alltid slinka in vid vattenkörning, och små skit med det, så byt du olja och sätt dit en slang upp en bit i motorutrymmet. Du skall ha en sådan på bak axeln också,men i bland har jag sett att de är pluggade, är den inte det så passa på och sätt en slang även där. Tänk på att ha lite extra slang så den hänger lite löst så den inte slits loss när axlarna rör på sej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 26 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Ja jag vet inte , nu är de bara en nippel iaf.. vad rekommenderades det för olja ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Har du något smörjschema eller servicepapper? Enligt smörjschemat ska det vara API-GL-5 80W/90 Finns massor av trådar om oljor här på forumet, sist jag frågade fick jag bl.a. svaret att många kör med vanlig motorolja. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 Juni , 2012 Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 Tror ingen kör med motorolja i en hydoidväxel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 26 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2012 jo ja har väl några sådana papper någonstans.. Tänkte bara om jag kunde få ett rakt svar på vilken man ska använda och vilken som är bäst, men det verkar ju inte vara helt utrett trots en massa trådar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 27 Juni , 2012 Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 Så sant Eile, jag kom ihåg fel det var den här tråden jag tänkte på : http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8499-vilken-olja-i-vaxelladorna/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juni , 2012 Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 (redigerade) avluftningen anslutningen/nipplen i axlen har som ett litet fack på insidan så inte olja ska spruta ut och detta fungerar även som en smutsfälla, minns jag rätt så i orginalutförandet går sen slangen upp till ovandelen på kylet och i plåtburken som är bakkant på handbromsmekanismen. ang oljor så skiftade jag på min c202 helgen som var och de 1,6 och 1,5 som anges till axlarna går att tumma något så det räcker du handlar 3 liter, transmisions gl 5 olja mineral eller syntet är en prisfråga runt 90 kr liter kostar väl helsynteten på biltema. ang riktigt höga sae krav så kan jag nämna att de två volvos jag haft för öken körningar klarat sig bra med vanlig hypoidolja mineral 80-90 i axlarna, motorn däremot fick betydligt högre sae tal än vår standar olja efter medelhavet. Redigerad 27 Juni , 2012 av eile Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 27 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 okej då vet jag , måste man ha nya packningar om man tar av "locket" på klumpen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juni , 2012 Rapport Share Postad 27 Juni , 2012 blå silicon går bra eller klipp till en ny av tex cornflexpaket eller packningspapper biltema har ett 0,7 papper som räcker exakt till 2 st packningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 28 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2012 Tack för bra svar! Då är de bara att ge sig ut i garaget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 Juni , 2012 Rapport Share Postad 28 Juni , 2012 Får man vara lite nyfiken och fråga var i Dalarna du bor? Vi ska åka runt Siljan på semestern och frågan är om man ska ögonen lite extra öppna någonstans Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 29 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2012 Jo men de är klart att man får det , jag bor i säter så de är väl en bit ifrån siljan , var kommer du ifrån då ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 29 Juni , 2012 Rapport Share Postad 29 Juni , 2012 (redigerade) Vi kommer från Göteborg och första stoppet blir i Särna, vi ska kolla in vattenfallet. Fast vi kör inte direkt utan mellanlandar i Värmland och kommer upp tisdag 10/7 på kvällen och åker dagen därpå till Orsa. Sedan kommer vi att kolla in Mora, Nusnäs, Rättvik och vidare till Falun/Borlänge. Troligen passerar vi inte Säter, men ser att det ligger nära Borlänge. Det blir väl snarare mot Karlstad sedan när vi åker hemåt igen. Om jag inte säger till familjen att jag har hört att det finns fina sevärdheter i Säter Edit: Skrev Säter istället för Särna i första raden. Redigerad 29 Juni , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 30 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 Juni , 2012 Det låter som en fin tur det! Hehe jo men något att se finns det nog i säter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.