Gå till innehåll

Läckate i slangen till oljetrycksmätaren


Rekommendera Poster

Jag tror jag fått läckage i slangen till oljetrycksmätaren.

 

Efter körning bildas en pöl av droppande olja som avtar efter en stund. Jag hann bara göra en snabbkoll innan jag var tvungen att resa bort. Den "vävda" slangen till oljetrycksmätaren var mycket oljig (men inte utrymmena runt omkring) och svarar mot där olja droppar.

 

är mitt antagande rimligt?

 

Jag antar att det är enklast att ta loss slangen och ta med till Mekonomen.

Vet någon nummer så jag kan beställa och vara säker på att den finns?

 

Vad är det för infästning i motor och instrument (gängad, vilken gänga?)

(är bortrest men tänkte beställa redan nu...)

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte mekonomen har de som lager eller beställningsvara.

Du får nog leta dej in på firmor som kan pressa nya kopplingar på en slang,

Möjligt att det finns andra bilmärken som haft liknade slangar och du kan hitta en ny eller begagnad där.

Jag rotade lite efter en sådan slang för några år sedan, fick tag i en beganad och slutatade leta,

Så skulle du hitta på någon som säljer nya får du gärna tippsa om vart det går att köpa dem.

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det slangen mellan motorblocket och övergången till metallröret på motorrumsväggen du menar?

 

Jag har satt en vanlig slangnippel i varje ände så att det bara är att trä på en vanlig gummislang (bränsleslang). Det är ju inga jättetryck det är frågan om så det fungerar bra. Jag hittade en slang nippel som passar på vinkeln i motorblocket på swedol jag men kommer dock inte ihåg vilken gänga det var (tror det var nån konisk tumgänga). Enklast är nog att ta med sig vinkeln och prova.

 

Jag har bytt ut metallröret fram till mätaren också. Orginal är ju ett järnrör som rostar, det gick bra att löda på ett tunnt kopparbromsrör nära kopplingen till slangen.

Redigerad av Toolman
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...