Slaktarn Postad 24 Juli , 2012 Rapport Share Postad 24 Juli , 2012 Förra veckan skulle jag ut på en skogstur med valpen. Ouppmärksam som jag var tänkte jag inte på oljetrycksmätaren, som visade noll. Motorn läcker lite olja så den hade blivit tom. Efter ca 3km så går bilen trögare trögare och tillslut dör den. Kollar den torra stickan och svär men bogserar hem bilen och låter den svalna. I med olja och provar starta vilket den gör efter visst gnissel och gnäll. Detta tystnar och motorn verkar gå igen. Men trycket är väck. Så, motorn ska ur och ev en ny ska i. Tänkte riva org och renovera den eftersom. Men frågorna är: Ska man satsa på B18 eller B20 om motorn ska ur? Vill ju att det ska vara org men jag har fått för mig att B18 är lite svårare att få tag i än B20. Kan det vara pumpen som gett upp så det går att byta ''bara'' den och köra vidare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 25 Juli , 2012 Rapport Share Postad 25 Juli , 2012 Ska du renovera den så går det att byta pumpen,jag hade nog jagat en b20 istället så kan du renovera b18 i lugn o ro ha den i reserv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juli , 2012 Rapport Share Postad 25 Juli , 2012 var motorn fräsch i övrigt så är det väl inte mycket jobb att lossa tråget och byta vevlagren som troligen gått först, kolla även så inte pumpen gnagt opp gavlen, du kan ju lossa någon ram, men med lite tur har de klarat sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2012 Fick tag i en B18 idag, 2000:- på skroten. Komplett med fördelare, förgasare, insug, oljerenare, lameller och tryckplatta. 9000 mil och komp-provad 9-10. Har suttit i en PV -62 så jag undrar är om det är samma motor -62, och -69 som valpen är ifrån? Kan man använda PVns lameller/tryckplatta? Blir att flytta över fördelare (har avstört på min) och oljerenaren kanske? Men det vore bra och få veta om det är samma motor -62 och -69? Mvh/Andreas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Juli , 2012 Rapport Share Postad 26 Juli , 2012 Jo det är lika motorer som i PVn, Det som skiljer dem åt är på vissa yttre detaljer, Andra anslutningar för kylvatten och till värme paketen, men dessa flyttar du över lätt. Så är det ju tempgivaren, med sitt rör som är speciellt på valpen även det flyttar du över, "var rädd om röret när du byter motor. Nästa sak är oljegivaren med slang och sedan rör, där gäller samma sak flytta över och var lite försiktig med 90 graders vinkeln in i motorn och slangen, Den har inte heller valpens förstärkta oljetråg, så det kan du ju flytta över om du vill, Lamellerna och tryck plattan passar och fungerar, men de är antagligen lite klenare än vad som sitter på din valp motor, då de skall ha lite kraftigare grejer för att inte slira när du kör på lågväxlarna, men är de som sitter på PV motorn ok så funkar det att köra med den. Har du 24 v sytem på din valp ? Funderar då du skriver att det är avstört tändsystem. Har du 12 v så skaffa en annan tändspole och byt till det ej avstörda som sitter på PVs motor. Lättare att få tag i grejor och stift till den. Det skall finnas massor av trådar om motorbyten, Men jag ser inte i skrivandes stund om bilder mm är kvar på någon av trådarna. Fint att det löste sej med motor så snabbt för dej, bara att börja skruva nu då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 26 Juli , 2012 Rapport Share Postad 26 Juli , 2012 Och ska du byta tråg så tycker jag att du ska sätta i ny oljepump också. Då ska du välja en pump till B230 istället. Den har dubbla flödet än originalpumpen och passar rakt på- MEN du får börja till oljepickupen lite så den passar till en stående motor då B230 lutar 10-15 grader. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 27 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2012 Tack för svaren! Jo, jag har 24v på min. Det tänkte jag behålla så det blir att flytta över. När jag köpte bilen fick jag med en drös med tändkablar, stift, fördelarlock, en fördelare och två tändspolar varav en ny, som är avstört så jag hoppas klara mig ett tag på dem. Mvh/Andreas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 17 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 Augusti , 2012 Motorn är nu bytt. Fungerar än så länge finfint. Har provat den runt om i byn, men i morgon får den visa upp sig riktigt då bilen ska på sin första ''riktiga'' träff. Kraftledningskörning här i byn. Är det förresten någon härifrån som ska till Änga i Enånger och köra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.