Gå till innehåll

Förbands och kompaniskyltar någon?


Marc-X

Rekommendera Poster

Fanns ca 50 Infanteri brigader när jag gjorde lumpen

Vardera * 4 bataljoner * 8 kompanier 

Bara där 1600 kompaniskyltar

Sen ett antal "special" kompanier/bataljoner/ brigad

 

Du kan nog färgsätta o ha vilken symbol som helst så har den säkert funnits på nån utbildnings eller krigskompani....

 

Varianten helfärg/2-färg med diagonal (enkel/dubbel) med nån symbol i mitten, så finns den säkert.....

 

hm ja okey, ett resonemang om att det fanns ett oändligt antal då kanske.... 

Sen en 30-40 regementen med 5-10 GU kompanier /st så kommer några hundra varianter till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss skaffat skylt enligt bild. Men den är 20x20 cm. För att passa vanlig ram ska skylt vara ca 23x23 cm märkte jag senare.

 

Mina frågor är följande:

 

1. Vad betyder skylten (är inte säker på att jag vänt den rätt)?

2. Varför är den bara 20x20 cm?

 

Hälsningar

/Lennart

 

fordonsskyltliten.jpg

På P10 i Strängnäs anvädes de där blå/gula skyltarna av övningsdommare vid större övninggar. En sorts "osynlighetsskylt" på fordon man skulle ignorera även om de var i skottlinjen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol: :lol: Jag är färgblind, det kan medföra lite obegripliga färgangivelser ibland :lol: :lol: :lol:

Men det är så här, om jag tittar på en färg och tycker att den är t.e.x blå så säger jag att den är blå trots att andra är övertygade om att den är grön. Den är blå för mig och jag kan inte ändra på det (tyvärr) :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som skrivits tidigare i tråden så hade varje förband sin standard, på en del ställen var det enbart en skylt och på andra var det även kompaniskyltar och även skyltar för olika enheter.

Under övningar kunde det förekomma speciella skyltar som gällde under en viss period.

Blågula (övningsledning) skyltar var delade på mitten och inte på diagonalen som på bilden ovan - det var gult uppåt och blått neråt

I Mobförråden fanns det ibland skyltar som skulle användas i krig

När man övade inför utlandsstyrkan så hade man egna skyltar osv

 

Under åren har skyltarnas utseende ändrats så man kan nog göra som man vill beroende på hur korrekt man vill vara. Skall man vara korrekt måste man ju kolla om den biltyp man hade verkligen användes vid det förband som man har gjort en skylt för.

 

Förr i tiden var skyltarna lite mindre och då i plåt - finns ofta den typen av hållare på gamla suggor, 912 och riktigt gamla valpar, sen blev det samma storlek som lysplattorna, blandat aluminium/plåt/plast eller egna målade skyltar på masonit tex.

 

Det finns samlare av den här typen av skyltar men de är nog inte så många och det är tveksamt om någon sammanställt det för det är nog en näst intill omöjlig uppgift

 

Har man en skylt kan man nog börja med att googla på olika förbandsmärken och därigenom hitta rätt - två korslagda pilar tex var I 13 i Falun

P 4 i Skövde hade en svartgul diagonal skylt med gul grip på svart botten och svart siffra på gult för kompani - en hel vetenskap för den som vill leta

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111: Jag är också färgblind men kan skilja mellan grönt och blått, däremot inte mellan vissa nyanser av grönt, brunt, gult och rött. Men var & en är tokig/färgblind på sitt sätt :)

 

Jag har också erfarenheter av dessa blågula stridsdomare med sina mössband och fordonsskyltar.

 

Apropå vad TL13 säger, så kanske mina skyltar härstammar från äldre tider. De är förvisso plåtskyltar.

 

Så var dessa skyltar egentligen kommer från, lär väl aldrig bli klarlagt. Jag köpte dem iaf. nyligen i Borås på www.surplusbuy.se och de hade fler till salu. Kan måhända peka mot en proveniens från Kungl. Älvsborgs Regemente, vars marsch ni förresten kan lyssna på här. Tjusig eller hur!

 

Slutligen en fråga: Var alla dessa färggranna skyltar egentligen särskilt fältmässiga i skarpt läge? Därigenom gjordes väl fordonen mer lättupptäckta? Eller skulle de bara användas för att flasha med i "trubbigt" läge?

 

Vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att skyltarna var fredsmtrl??

 

Man behöver skilja kompanierna från varandra även i krig.

 

 

Som KFÖ86 när vi på eldledningsgruppen som var "outsorcade" på ett skyttekompani skickades iväg för förvarning på tankstället i Värnäs. MP såg oss som eftersläntare till GRK kompaniet och frenetiskt vevades bort oss från motorbefälet mot tankningen där pjäsnissarna tankade sina bilar. Vi fick således inte  anmäla oss och få tillstånd för skyttekompaniet att köra fram (vilket det inte had fått pga köbildning). Innan malören retts ut brakade således ett ostoppat skyttekompani in, trafikstockningen var ett faktum....

 

MP fick träna på dirigering av civiltrafik inkl timmerbilar o bussar o annat innan bataljonsmarchen kunder återupptas....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas, Skaraborgs regemente P4 har ingen grip utan ett lejon i motsatta tinkturer (Västergötlands landskapsvapen). En grip har fågelhuvud och lejonbakkropp. Grip fanns bl. a. vid fv. Södermanlands regemente. En gripskylt vore kul att ha!

 

- Idag rekade jag en intressant gammal väg helt nära "här". Körde KC men det blev lite blött och bar brant utför så jag försökte backa. Det bara slirade på lågväxel - men jag gick ju på lätten. Var bara att åka "Framåt!" och hoppas på det bästa. Nedför gick det men allt gick väl. Vore intressant att pröva den vägen i motsatt riktning med gröna bilar någon gång. Medelsvår väg bedömer jag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...