Gå till innehåll

TGB30 växlar inte upp till M3


Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi bytte växellåda på vår TGB30 för ett tag sedan. Därefter fungerade den perfekt. Nu har det dock uppstått ett nytt problem: Den växlar inte upp till mekanisk 3:a.

 

Jag får signal på ledare 524 när jag lägger i BO. Kraftuttaget fungerar med BO. (Det är alltså inte fel på kablage eller magnetventil).

 

När jag kör gasen i botten med drivhjulsfrånkoppling växlar den H1-H2-H3. Växlingarna sker vid ca 1600 varv. Därefter händer inget mer. Ingen spänning på 524 med gasen i botten.

 

Jag tror att det är internt fel i styrboxen. Finns det några andra villkor för att den skall lägga i M3 som jag har missat?

 

Annars är det väl bara att börja felsöka styrboxen...

 

//Essbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde länge att jag hade samma problem som du beskriver, men det var en tankevurpa. För den gick visst på alla växlarna men skiftade inte mellan V och T så när jag var uppe på toppväxeln så gick det bara i ca 50 km/h på maxvarv. Men som sagt, det var på T läget. Nu är det löst, glapp åtgärdat, men min har fallit tillbaka till tidigare problem istället. Så en ny frekvensgivare är införskaffad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är internt fel i styrboxen. Finns det några andra villkor för att den skall lägga i M3 som jag har missat?

Frekvensgivaren levererar en sinussignal med en frekvens som är proportionell mot varvtalet. Frekvensen är väldigt exakt, det kan i princip inte bli fel frekvens. Dessutom har sinusignalen en viss styrka, amplitud. Styrkan kan variera och beror på hur nära givaren sitter kugghjulet, hur stark permanentmagneten i givaren är och hur mycket last det är på givaren.

Det är en egenhet hos styrboxen som gör att om amplituden blir svagare så tappar man växlarna uppifrån. Beror på att boxen är väldigt odigitalt konstruerad.

 

Tillräckligt stark signal så finns H1-H2-H3-M3

Lite svagare signal så finns H1-H2-H3

ännu svagare signal H1-H2 och inget mer.

 

Naturligtvis kan det också vara fel i styrboxen så att den behöver starkare signal än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Jag mätte upp frekvensgivaren - ok.

Bytte till en annan styrbox - samma problem

Bytte till en annan frekvensgivare - samma problem

Läste på i rephandboken och konstaterade att bromsljus förreglade mekanisk växel. Provade att gasa och bromsa samtidigt. Då gick växel M3 i!. Upptäckte att två reläer (5 och 6) råkat byta plats vid felsökning av ett annat problem i reläboxen. Det innebar att växelväljaren fick "bromssignal" hela tiden.

 

Slutsats: Börja med de enkla sakerna först...

 

Tack för hjälpen!

 

//Essbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Det var väl inte så enkelt.

 

Funktionen att ta bort M-växel vid broms infördes för att undvika motorstopp vid broms till låsning på halt underlag. M-växeln gick inte ur tillräckligt fort på varvtalssignalen enbart. Efter motorstoppet går ju varvet ner till noll och då växlar lådan ner till H1. Då dras inte motorn igång igen när man slutar bromsa. Sen sitter man där med sladd på bilen och utan styrservo ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej Alla. Detta är nog samma problem som jag har på min idag nyinköpta TGB40. Har försökt förkobra mig med manualer och dyligt o denna växellåda är nog inte som en Volvo Amazon.

Märkte vid hämtning att den inte ville växla upp till M3. Ibland växlade den upp men "gled" ur igen o höll på så ett bra tag. Efter 3-4 mil så ville den inte gå i alls. Det blev en hemfärd från auktionsfirman i 45 knyck. Tur de bara var 18 mil att köra.

 

Så, Har inte fått kläm på vad jag exakt behöver göra för att få M3 att funka. Kan någon dra de igen? eller kanske slå mig en signal på mobilen?

070-5902719 eller till mail: borrare@telia.com

 

Vore oändligt tacksam för lite hjälp.

 

Mvh Kenneth Nilsson, Bjuv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...