Gå till innehåll

tripla förgasare någon? erfarenheter?


Pajjen

Rekommendera Poster

Har införskaffat insug med 3 gasare till 11:an. Nu vet jag inte om jag skall testa med dessa gasare eller köpa nya och bygga nytt och fräscht.

Jag är trött på dåliga o-effektiva gasare som stromberg t.ex.

 

nu har jag ingen erfarenhet av dessa...

 

någon som har testat?post-5550-0-90779600-1348005138_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag *föreställer* mig att det är en gräns för hur lång insugskanalen kan vara utan att det blir problem med homogenisering av bränsle/luft-blandning.

Volvo och andra hade säkert en god grund till att montera dubbla och trippla förgasare på dessa motorer. Man har väl knappast flera förgasare bara för att det skall bli fler saker som kan strula men jag lurar på varför Pentan hade 3 medan B30 hade 2?? :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det bygget jag har sett här tidigare med 3 förgasare hade förgasarna svett ovanför ventilkåpan och ett egentillverkat insug.

Du kommer aldrig att få dit 3 förgasare på en 11 bil utan att modifiera på något sätt. Skulle själv inte ha något emot att sätta 3 weberförgasare men tror inte jag får plats med det så jag har gett upp den tanken.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer ju höja karossen inom kort, då skall 3 st fallförgasare ha mycket bra rum.. stora webrar kan man glömma.

Det sneda insuget med 3 webrar ni har sett är det insuget dom hade på 11:an som dom körde paris dakar med.

 

Synkronisering och allt det blir mycket enklare med sprillans nya gasare + en mekaniker som skall justera in dom åt mig, en som verkligen vet vad han gör B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökar insugsarean minskas gashastigheten och undertrycket vilket påverkar botten registret, men det ger mer effekt i högregistret, förlängs gaskanalen kan man bättra på lågregistret. Marint har man ju propeller som jobbar steglöst i vattnet, bil har ju växellåda. Hade långt tidigare bil med dubbla 600 holly dvs totalt 8 portar och byggde eget insug så varje 4 portare blev en stor port på ca 12x12 cm och med rätt höjd på insuget gjorde kombinationen rena under i effekt, hjullyft var inga problem :) men något feljusterad eller för snabb högerfot så slog eldslågorna lätt ut runt huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...