Gå till innehåll

GPS navigationsutrustning


Gripen

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har suttit och sökt efter vettig GPS-navigator till tgb11an´, men inte hittat det jag söker. I båten har jag en Garmin 720 med 7" pekskärm, men den går inte att ladda toppografiska kort i, annars är den lagom stor och dessutom spolsäker. Vad ska man köpa? Kom in med era förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ringa Garmin support och fråga varför det inte går, och vad dom rekommenderar för navigator?

Dom var både trevliga, hjälpsamma när jag pratade med dom något år sedan.

 

Föreslå för dem att det borde finnas en möjlighet att koppla en ex.vis Oregon till extern skärm. :P

En sådan möjlighet skulle ju ge att du kan använda samma skärm som till en eventuell backkamera. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med min Ipad som navigator i myrsloken. Det finns många navigationsappar att ladda hem till ett billigare pris än att köpa en separat gps. Fördelen är en lagom stor skärm där man får bra översikt till skillnad från en vanlig liten gps + att om man är uppkopplad så får man trafikvarning direkt om det händer nåt på resvägen.

 

Mitt projekt är att få till en vettig backkamera via Ipaden nu och det verkar inte så lätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garmin rekomenderade en Montana 650 när jag mailade in frågorna. Varför min 720 inte går att använda får jag nog ringa om. Konstigt att de inte rekomenderade 620 då jag skrev att jag inte ville ha nån liten handburen, den ska enligt deras hemsida klara landkartor, och så har den ju 5,2" skärm istället för Montanans 4", inte är den speciellt mycket dyrare heller.

 

Ok, ipad, pallar den miljön i en terrängbil? Jag lär ju INTE få prova dotterns för en utvärdering ...

 

Panasonic toughpad verkar ju stryktålig, synd att min plånbok inte är det :(

 

Fler idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående om Ipaden tål miljön i en terrängbil, så tänkte jag att man skulle ha den inne hytten och inte på utsidan... :D

 

Jag har ett så kallat "hardcase" från Otter på min och det har räddad mig många gånger. Den har tex fallit ner från blästerskåpet (ca 1,6 m högt) rakt ner i betonggolvet utman att ta skada. För att sedan kunna fästa den i bilen köpte jag en universalhållare från Kjell o Company där man väljer de delar man behöver, och bygger ihop sitt eget fäste efter de förutsättningar som finns. Man väljer tex om man vill skruva fast fästet eller sugpropp, fast, teleskopisk eller svanhals som "distans". Sen väljer man vilken hållare man vill och deras universalhållare för läsplattor funkar fint även med ett tjockare skal som mitt.

 

Med Ipaden sittandes fast inne i hytten med dessa tillbehör så är jag inte orolig för min läsplatta i alla fall.

Lycka till i djungeln av elektronisk utrustning! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör dels med en gammal garmin nuvi, Ingen höjdar karta, men den ritar spår vart jag kört och tid som jag kört respektive stått stilla ståendes, samt en medelhastighet och totala medelhastigheten, Där får jag ett litet hum om vad den tar i soppa i skogen, och jag hittar snart ut mot en väg, dock inga topografiska kartor, så man får ju reka lite emellanåt, om man kör ren skogskörning och skall ut till väg.

 

Men Google maps och ett ritar program på en vanlig Andrioid telefon funkar också bra, denna kör jag med som allternativ, och kan då lägga i rutterna på min karta på google, samt dela den med andra användare. Vi körde en test då vi satte ut kontrollerna för orienteringen vi hade för någon vecka sedan, och så skickade min co driver både vart kontrollerna satt och en ritad linje på vart vi kört, till mej,

Då kan jag välja vilken slags karta jag vill använda på min tele och ta upp det där. vi skall köra en ny rutt på vårat körområde och använda det som mall när vi tar fram nya kartor över körområdet, då den vi har är i stort behov av uppdatering. Där fungerar faktiskt satelit väldigt bra, man får en bra inblick i hur det ser ut och kan lätt ta fram vart man befinner sej.

Och det är helt gratis, ja förutom data trafiken då, men den ingår ju i de flesta Androider i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med en Furuno "GPS-svamp" på taket och en Panasonic Toughbook i docka + extern touchscreen + trådlös trackball som nav-PC för flexibilitet.

PC'n är laddad med div GPS applikationer, bl.a M$ Autoroute och Garmins "MobilePC" som läser det mesta av landbaserat kartmaterial fr Garmin. Mjukvaran är densamma som i Garmins Nüvi bil-navigatorer men kompilerat för Windoze /x86. Synd att Garmin slutat erbjuda denna eminenta mjukvara bara och att den inte finns för Linux... Den drogs in samtidigt som Garmins krypterade kartformat knäcktes. ...Just saying...

 

Tidigare bundlades "MobilePC" med Garmins GPS-puckar och OEM-moduler.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...