Gå till innehåll

Renovering av 24 V hydraulpump. Till Hiab 1600 kranen


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej jag köpte ju mej en hiab 1600 kran med tillhörande 24 v hydraulpump.

kranen.jpg

Alltså den lilla som sitter på TGB 30.

Meningen var att den skulle sättas på flakbygget på min 13 bil.

Började med att inhandla delar för att få en fin fjärkontrol till den, och fixade i hop en sådan.

Men när jag testkörde den ett antal månader efter köpet visade det sej att pumpen läckte upp mot motorn till och den orkade inte med kranen riktigt samt att jag skulle fått haft ett 200 liters oljefat som tank om oljan skulle räcka till några lyft :P

Ok tänkte jag den har väl ärgat sönder och jag lade pumpen och tanken åt sidan, Första ideerna var att jaga rätt på en ny pump

Nu var ju inte de direkt gratis och jag lade allt åt sidan igen, så vandrade tankarna runt att sälja kranen och låta någon annan ta itu med pumpen, för man hör ju att det skall vara så svårt-rent och nogrant när man håller på med hydraulik.

 

Men men jag har ju hållt på en hel del med hydraulik under de år jag jobbat med bärgning och maskiner.samt under den tid jag själv jobbade som skogsmaskins reparatör.

Var senast ute i skogen för några veckor sedan och rev i sär ett hydraul paket på en skogsmaskin som inte ville fungera riktigt och dess utom läkte olja.

och innan det har jag fixat en hel del med just hydraulik på olika maskiner i fält åt folk jag känner.

 

Så i dag hade jag inget annat att sätta fingrarna i och några timmar över.

Hydraulik paketet med tanken lyftes in i värmen i källaren, där det råkade finnas ett rum som står tomt efter vi haft fåglar inhysta där ett år av en anledning.

Lite verktyg plockades fram, rena trasor och tryckluft drogs in. så var det bara att börja kolla, om den ändå var trasig vad kunde jag då ställa till med :ph34r:

Och jag måste bara säga att som vanligt när man skruvar på orörda militära saker så lossnade allt så där löjligt lätt.

När väl pump och motor var lossade från sitt fäste vid tanken typ fyra skruvar och två slangar, så var det inte svårt att få bort pump från motor, bara att släppa lite på två skruvar och vrida ett kvarts varv så var det delat.

 

Nu kunde jag börja se hur pumpen såg ut och om det var något att göra åt den, det första jag ser är att packboxen vid axeln mellan pump och motor var tvär slut. Så jag plockade ner hela pumpen i dess beståndsdelar och ser att i övrigt är den i fint skick.

Det är fem "kolvar" som pumpar oljan dit den skall, En o-ring vid varje kolv, ingen större kostnad alltså.

vid infästnings plattan till axeln botten på pumpen fanns det två o-ringar till, och så var det då den trasiga packboxen, vilken det gick att utläsa fabrikat och nummer på, så den skall det inte heller vara några bekymmer att få tag på.

Ett foto på pumpen och dens delar när den är i sär plockad

IMG_20121019_142046_0.jpg

 

Inga bekymmer att byta dessa o-ringar samt packboxen och få fart på pumpen igen å inga större kostnader heller :)

När jag ändå hade allt löst bestämde jag mej för att ta en koll på tanken också, lika simpelt där två bultar som höll locket på plats. Nivå glaset har nog sett sina bästa dagar, och är av standard mått så detta kommer jag byta ja två skruvar till då B)

Nu hade jag fri sikt in i tanken som var fin utan tecken på att färgen börjar lossna.

IMG_20121019_143202_0.jpg

Men filtret och sörjan i botten som skulle vara hydraul olja åker ur och det blir en rejäl rengörning.

Filtret har jag blåst rent på det värsta och sedan tvättat tre gånger i diesel bad, nu ligger det och drar ett rent diesel bad, och jag skall prova blåsa det tort och se om det går att återanvända, annars kanske de kan skaka fram ett sådant på hydroscan eller liknade firma.

 

Ja nu ligger det i delar rengjort i källaren och väntar på att jag skall ta mej till lämplig hydraul dels återförsäljare ^_^

kommer naturligt vis följa upp hur det går med min pump renovering, och lite fler foton

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, och trevligt delande av information! :wub:

 

När jag var i Slutarp i våras så snackade den unga mekanikern om att dessa original-pumpar "brann" lätt,

men dessa har väl temp-vakt va?

Någon som vet mer?

Fjädrarna som trycker på kolen i elmotorn är en svag punkt. Dom ligger lågt ner ochh rostar lätt. När dom rostar av kan bitarna fara in i rotorn och då blir det fyrverkeri.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att veta, även om motorn ser ok ut och fungerade som den skulle, är det ju snart gjort att kolla upp kolen och dessa fjädrar.

Ser man till förslitning i övrigt på pumpen och kranen, så verkar den inte fått jobba livet ur sej. Även om man såg att den varit använd.

Denna kommer från en batch av flera sådan pump-kran paket som såldes ut, och jag har inte hört om några motor ras än.

De låg paketerade från militären, möjligt att de bara har legat i något förråd och samlat damm,

Packboxen som var trasig var nog sönder torkad av ålder :unsure: så det blir spännade och se hur länge kranen håller tätt, men inga tecken på olje lekarge innan de förpackade den eller när min pump gjorde vad den kunde för att få den att jobba.

Bara att hoppas på det bästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en rätt påkostad historia denna kran. Jag kommer ihåg första gången jag provkörde den och letade äfter ändstoppen för rotationen. Det fanns ju inga! Det är en hydraulsvivel som matar lyftcylindern så rotationen kan gå hur många varv som helst.

Det man saknar är en tredje funktion tex. hydrauliskt utskjut eller spel på kedjan tiil kroken. Nu får man planera lite så att man får lasten att hamna på flaket vid lastning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tyvärr hade de inte exakt samma nivåglas :( , det fick bli ett med termometer i :)

IMG_20121206_091546_0.jpg

O-ringarna på "Botten" delen var inga o-ringar, utan X-ringar, de bytte de åt mej

IMG_20121206_091616_0.jpg

Packboxen eller radialtätningen som den heter har måtten 14,28X28. 56X6. 35 Alltså en tum storlek

IMG_20121206_091632_0.jpg

o-ringarna vid ventil locken var av standard så de hade jag hemma själv i en o-ring satts

 

Så är det bara att plocka u hop allt igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om de har temp vakt vet jag inte, hittade inget som såg ut att mäta tempen på motorn.

Men kolen och dess fjädrar sitter då längst upp på pumpmotorn,Ena riktigt kraftiga historier.

IMG_20121206_121305_0.jpg

IMG_20121206_123203_0.jpg

När jag fått tillbaka allt hälldes den olja jag hade kvar på dunk i och jag vred och vände på hela paketet för att se om det läkte ur tanken eller någon annanstans

IMG_20121206_125339_0.jpg

Men allt var tätt och fint, å tryck byggde den, så nu är det bara att sätta i hop slangar och köra med kranen :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Dum fråga kanske men visst är det "svängmotor" på dessa kranar?

Och ett separat el-hydraulaggregat med natokontakt?

Har köpt en sån här kran från Volvo lastbilar men ej hämtat ännu, säljaren sa att den var med manuell sväng tvärtemot va jag trodde.. Han måste blandat ihop med annat...

 

Okej svaren står väl nästan i dom föregående inläggen... -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall nog vara Nato kontakten original för ström tillförseln. Har sett de som har det, den jag hade var kablarna kapade på. 

Svängen är riktigt bra då den är helt "runtomsvängande" det vill säga man behöver inte köra tillbaka den vid något ändläge utan kunde bara snurra vidare med den, kugghjulsdriven och en motor som drev det hela.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...