4CON Postad 14 November , 2012 Rapport Share Postad 14 November , 2012 Hej, Vad jag har förstått så har Scania skapat chassinummer till TGB30/40 så att TGB 30 bilar börjar på 33XXXX och TGB 40 börjar på 34XXXX. I så fall är jag rädd att jag fått tag i en tidig TGB30 (Chassinr 330009). Är detta bra eller dåligt? Risken är att den har en hel del "barnsjukdomar" nu som 36-åring! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 14 November , 2012 Rapport Share Postad 14 November , 2012 Hej, Vad jag har förstått så har Scania skapat chassinummer till TGB30/40 så att TGB 30 bilar börjar på 33XXXX och TGB 40 börjar på 34XXXX. I så fall är jag rädd att jag fått tag i en tidig TGB30 (Chassinr 330009). Är detta bra eller dåligt? Risken är att den har en hel del "barnsjukdomar" nu som 36-åring! Den såg väl fin ut! Om du vill kan du få byta till dig 331337. Jag tror inte att det gjordes några konstruktionsförändringar under den relativt korta produktionstiden. Möjligen kan den ha utförande 1 på frekvensgivaren till växellådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 14 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 14 November , 2012 Ja, förhoppningsvis är den fin i verkligheten också! Jag ska upp och hämta den i morgon. Havererar den så kan man kanske köpa en billig Tgb 30 på E4, södergående riktning i morgon eftermiddag... /Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 14 November , 2012 Rapport Share Postad 14 November , 2012 Jag har forskat lite. Den första seriebatchen 330004 tom 330033 gick på linen i Södertälje 1975 från vecka 39. Leverades till motorskolan i Strängnäs. En del av dessa gick vidare till FN-tjänst för utbildning och tjänst på Cypern. Du kan ju kolla om det finns spår av vit färg under det gröna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 16 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 November , 2012 Nu är bilen hemma. Mycket riktigt fanns det vit färg under den gröna. Tyvärr fanns det inget i hytten som avslöjade dess historia... , 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 16 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 November , 2012 Hej, Det var inga större incidenter längs E4 igår så TGB'n blev aldrig till salu... Jag har följande att åtgärda: 1. Byta däck 2. Fixa tempmätaren eller termostaten, visar 110-120grader men kylaren är 80-90grader. 3. Fixa tankmätaren, glädjemätare (visar full tank alltid). 4. Fixa spolarmunstycken och vindrutetorkare. 5. Montera reflexer på bakstammen. 6. Montera VBG drag och 50mm kula. 7. Fixa instrumentbelysningen på varvräknaren. Sen kan jag registreringsbesiktiga... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 November , 2012 Rapport Share Postad 16 November , 2012 Kul att det gick bra! Din punkt 2.... Beror ofta på dålig kontakt. Prova rucka lite på den mångpoliga kontakten bak på kombinationsinstrumentet. Hur mycket har vagnen gått? FN-bilar kan ha gått lite mer än de ca 2000 mil som verkar vara vanligt på arméns bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 18 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2012 Den har gått ca 3600 mil. Enligt besiktningsprotokollen har den bara under 1993 gått ca 2000 mil. Jag vet inte om vi hade folk i Jugoslavien då men bilen har varit vitmålad iallfall fram till 1999 för då har någon gjort en anteckning i besiktningsprotokollet om att den är det. Jag hittade också i boken att den hade fått den nya frekvensgivaren på motorn. Säga vad man vill om armén men de har fin dokumentation på vad som har hänt med deras bilar! Något år har den gått 20 mil mellan service. När jag hämtade den så var den lite bråkig att få den till att röra sig men efter 10-15 minuters lirkande med fram och back så var den helt plötsligt som en kalv på grönbete! Den for iväg som ett skutt och växlade väldigt fint. Jag får väl se till att lufta den regelbundet så att den inte står och "tröttnar till sig"! Förresten så glömde jag i listan att jag skall montera den lilla kranen också. Jag vet inte om den måste vara med i registreringsbesiktningen? Jag skall även gå med i Hässleholms militärhistoriska förening (http://www.hassleholmsmilitarhistoriskaforening.se). De har en hel del killar från gamla P2 och miloverkstaden här i Hässleholm så med hjäp av dem och detta fantastiska forum så skall jag nog hålla liv i min "lilla" Tgb 30 i många år... Mvh Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 November , 2012 Rapport Share Postad 18 November , 2012 Har du lilla kranen liggandes ? jag har en som pumpen på elhydraliken är nyrenoverad på, som jag funderar på att sälja, då jag nog måste ha stöd ben för att sätta den på min 13 bil. och jag hinner inte bygga allt jag vill och har tänkt mej. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 18 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2012 Nej, ingen kran än... Klart att jag är intresserad! /Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 November , 2012 Rapport Share Postad 18 November , 2012 Den är i fint skick och du skall få den till ett bra pris, det är bättre den kommer till användning än att den hänger här i en ställning för att den skall vara upprätt tills jag får tid. Ring mej på 0768293401 så skall vi nog lösa på pris och frakt på något sätt. Hasse Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 18 November , 2012 Rapport Share Postad 18 November , 2012 Förresten så glömde jag i listan att jag skall montera den lilla kranen också. Jag vet inte om den måste vara med i registreringsbesiktningen?Kranen är ju bara ett löst tillbehör så lämna den hemma. Den liksom snökedjor och domkrafter etc. bara tynger vid vägningen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 18 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2012 Tack för tipset! Lars: Du verkade ha lite information om bilens historia, var hittar du den? Är den tillgänglig för gemene man? Det hade varit kul att veta så mycket som möjligt om bilen eftersom den kommer att vara med på större utställningar och uppvisningar på Hässleholms museum. Mvh Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 November , 2012 Rapport Share Postad 19 November , 2012 Jag frågade en pensionär från Scania som jag minns hade lite koll på förserie och tidiga seriebilar. Jag vet inte mer än det jag skrivit här, vad bilen pysslade med i det militära har jag ingen aning om. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 December , 2012 Rapport Share Postad 2 December , 2012 Nej, ingen kran än... Klart att jag är intresserad! /Håkan Hej jag är på väg att sätta ut kranen med nyrenoverad pump på till salu som blocket - maskinisten mf var du intresserad ? Eller skall jag sätta ut annons ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 2 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 2 December , 2012 Hej jag är på väg att sätta ut kranen med nyrenoverad pump på till salu som blocket - maskinisten mf var du intresserad ? Eller skall jag sätta ut annons ? Du får nog sätta ut annons. Jag får vänta till våren innan hobbykontot tillåter nya investeringar... Nu får jag nog koncentrera mig på att få den registrerad och besiktigad först! /Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 8 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna pryl som ligger i hytten: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Det ser ut som låsningen för hytten i tippat läge. Kolla om du har den där eller om det är den som ligger i hytten som borde setat där. Det är framför höger hjul. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Poptopshed Postad 12 Januari , 2013 Rapport Share Postad 12 Januari , 2013 That is the cab locking arm. Fits on the right side of the chassis near the front spring and goes up to a bracket on the cab. Hope the picture helps. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 13 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Januari , 2013 Thank you, I haven´t had time to check it. There is a note in the documentation that it has been repaired. Maybe is it the old locking arm inside the cab? Best regards Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogan Postad 16 Januari , 2013 Rapport Share Postad 16 Januari , 2013 Den är i fint skick och du skall få den till ett bra pris, det är bättre den kommer till användning än att den hänger här i en ställning för att den skall vara upprätt tills jag får tid. Ring mej på 0768293401 så skall vi nog lösa på pris och frakt på något sätt. Hasse Hansen Har du kvar kranen? MVH Skogan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Januari , 2013 Rapport Share Postad 19 Januari , 2013 Jo jag har kvar kranen, den ligger inne i värmen i verkstaden nu. Jag håller på att kolla så det inte blev något fel vid renoveringen av pumpen och tanken, men allt verkar funka och är tätt. Samt hade tänkt att sätta upp den i en provisorisk ställning så jag verkligen kan provköra allt på den, Men den är till salu än, Jag har för mycket att göra för att hinna bygga på den på 13 bilen just nu, så för mej blir den bara liggandes i ett eller två år tills jag får tid över Pris 4500 prutat och klart, då kan jag transportera den inom 20 mils radie från linköpings området, till dieselkostnade på WV transportern vilket är ca 1 liter milen Repkostnaden för pumpen stannade på en femhundring i delar. så jag tjänar just inget på denna affär kan jag lova inköps priset och min transport var mycket högre även innan pumpen renoverades Men som sagt tid och egentligen plats brist gör att den är till salu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Januari , 2013 Rapport Share Postad 25 Januari , 2013 Ser ut som kranen blir kvar När jag kikat närmare på uppbyggnade av kranfoten och insåg att det var mycket lättare att bygga ett eget fäste, så känns det som det inte är så betungande att montera den, Och den är riktigt smidig också <_> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skogan Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Jaha, det var ju synd för mig att du behåller den. Kommer du på andra tankar så vill jag gärna köpa den av dig. Lycka till med bygget... MVH Skogan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Skogan. Hör av dej på PM så kanske vi kan lösa det. Jag kommer då inte ha tid att sätta svetsen i någon kran denna vinter, och på sommaren skall det bara köras och underhållas för min del. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.