Gå till innehåll

Chassinummer TGB 30/40


Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad jag har förstått så har Scania skapat chassinummer till TGB30/40 så att TGB 30 bilar börjar på 33XXXX och TGB 40 börjar på 34XXXX. I så fall är jag rädd att jag fått tag i en tidig TGB30 (Chassinr 330009). Är detta bra eller dåligt? Risken är att den har en hel del "barnsjukdomar" nu som 36-åring!

post-7230-0-38664900-1352875122_thumb.jpgpost-7230-0-33653300-1352875152_thumb.jpgpost-7230-0-93008800-1352875167_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad jag har förstått så har Scania skapat chassinummer till TGB30/40 så att TGB 30 bilar börjar på 33XXXX och TGB 40 börjar på 34XXXX. I så fall är jag rädd att jag fått tag i en tidig TGB30 (Chassinr 330009). Är detta bra eller dåligt? Risken är att den har en hel del "barnsjukdomar" nu som 36-åring!

post-7230-0-38664900-1352875122_thumb.jpgpost-7230-0-33653300-1352875152_thumb.jpgpost-7230-0-93008800-1352875167_thumb.jpg

Den såg väl fin ut! Om du vill kan du få byta till dig 331337. Jag tror inte att det gjordes några konstruktionsförändringar under den relativt korta produktionstiden. Möjligen kan den ha utförande 1 på frekvensgivaren till växellådan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har forskat lite.

Den första seriebatchen 330004 tom 330033 gick på linen i Södertälje 1975 från vecka 39. Leverades till motorskolan i Strängnäs. En del av dessa gick vidare till FN-tjänst för utbildning och tjänst på Cypern. Du kan ju kolla om det finns spår av vit färg under det gröna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det var inga större incidenter längs E4 igår så TGB'n blev aldrig till salu...

Jag har följande att åtgärda:

1. Byta däck

2. Fixa tempmätaren eller termostaten, visar 110-120grader men kylaren är 80-90grader.

3. Fixa tankmätaren, glädjemätare (visar full tank alltid).

4. Fixa spolarmunstycken och vindrutetorkare.

5. Montera reflexer på bakstammen.

6. Montera VBG drag och 50mm kula.

7. Fixa instrumentbelysningen på varvräknaren.

 

Sen kan jag registreringsbesiktiga... :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra!

 

Din punkt 2.... Beror ofta på dålig kontakt. Prova rucka lite på den mångpoliga kontakten bak på kombinationsinstrumentet.

 

Hur mycket har vagnen gått? FN-bilar kan ha gått lite mer än de ca 2000 mil som verkar vara vanligt på arméns bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har gått ca 3600 mil. Enligt besiktningsprotokollen har den bara under 1993 gått ca 2000 mil. Jag vet inte om vi hade folk i Jugoslavien då men bilen har varit vitmålad iallfall fram till 1999 för då har någon gjort en anteckning i besiktningsprotokollet om att den är det.

Jag hittade också i boken att den hade fått den nya frekvensgivaren på motorn. Säga vad man vill om armén men de har fin dokumentation på vad som har hänt med deras bilar! Något år har den gått 20 mil mellan service.

När jag hämtade den så var den lite bråkig att få den till att röra sig men efter 10-15 minuters lirkande med fram och back så var den helt plötsligt som en kalv på grönbete! Den for iväg som ett skutt och växlade väldigt fint. Jag får väl se till att lufta den regelbundet så att den inte står och "tröttnar till sig"!

 

Förresten så glömde jag i listan att jag skall montera den lilla kranen också. Jag vet inte om den måste vara med i registreringsbesiktningen?

 

Jag skall även gå med i Hässleholms militärhistoriska förening (http://www.hassleholmsmilitarhistoriskaforening.se). De har en hel del killar från gamla P2 och miloverkstaden här i Hässleholm så med hjäp av dem och detta fantastiska forum så skall jag nog hålla liv i min "lilla" Tgb 30 i många år...

 

Mvh

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är i fint skick och du skall få den till ett bra pris, det är bättre den kommer till användning än att den hänger här i en ställning för att den skall vara upprätt tills jag får tid.

 

Ring mej på 0768293401 så skall vi nog lösa på pris och frakt på något sätt.

 

Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så glömde jag i listan att jag skall montera den lilla kranen också. Jag vet inte om den måste vara med i registreringsbesiktningen?
Kranen är ju bara ett löst tillbehör så lämna den hemma. Den liksom snökedjor och domkrafter etc. bara tynger vid vägningen.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :)

Lars: Du verkade ha lite information om bilens historia, var hittar du den? Är den tillgänglig för gemene man? Det hade varit kul att veta så mycket som möjligt om bilen eftersom den kommer att vara med på större utställningar och uppvisningar på Hässleholms museum.

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej jag är på väg att sätta ut kranen med nyrenoverad pump på till salu som blocket - maskinisten mf

var du intresserad ?

Eller skall jag sätta ut annons ?

 

Du får nog sätta ut annons. Jag får vänta till våren innan hobbykontot tillåter nya investeringar... Nu får jag nog koncentrera mig på att få den registrerad och besiktigad först!

/Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Den är i fint skick och du skall få den till ett bra pris, det är bättre den kommer till användning än att den hänger här i en ställning för att den skall vara upprätt tills jag får tid.

 

Ring mej på 0768293401 så skall vi nog lösa på pris och frakt på något sätt.

 

Hasse Hansen

Har du kvar kranen?

 

MVH

Skogan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har kvar kranen, den ligger inne i värmen i verkstaden nu.

Jag håller på att kolla så det inte blev något fel vid renoveringen av pumpen och tanken, men allt verkar funka och är tätt.

Samt hade tänkt att sätta upp den i en provisorisk ställning så jag verkligen kan provköra allt på den, 

 

Men den är till salu än, Jag har för mycket att göra för att hinna bygga på den på 13 bilen just nu, så för mej blir den bara liggandes i ett eller två år tills jag får tid över

Pris 4500 prutat och klart, då kan jag transportera den inom 20 mils radie från linköpings området, till dieselkostnade på WV transportern vilket är ca 1 liter milen

Repkostnaden för pumpen stannade på en femhundring i delar. så jag tjänar just inget på denna affär kan jag lova  :)

inköps priset och min transport var mycket högre  :mellow: även innan pumpen renoverades 

Men som sagt tid och egentligen plats brist gör att den är till salu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...