goethe Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Efter en massa strul med min 3314 under sommar och höst lät jag den stå i vinter med endast ett par arga blickar som sällskap. Nu när våren närmar sig börjar det klia i händerna igen och jag har beslutat mig för att ta tag i valpen igen. De två mest irriterande felen jag noterade i höstas var följande: 1. Startmotorn har en förkärlek för att endast klicka när jag vill starta. Kan klicka hur länge som helst men sen plötsligt fungerar den. Jag har testat att värma motorn med en fläkt innan start och jag har då trott mig se ett visst samband mellan att kyla får den att klicka. Är dock inte säker då efter en lång tur då motorn absolut var varmkörd så klickade den bara när jag startade. Jag har lyckats få igång den genom att tjuvkoppla kontakterna på startmotorn. 2. Bromsarna tar inte. Först är det helt utan motstånd jag kan pressa ned pedalen, sen efter en till två gånger tar den som vanligt. Jag gissade att det var luft i systemet men när jag skulle lufta stackaren så var två bromsnipplar avdragna så jag förbannade tidigare ägare och lät det bero. Men visst är väl tanken om luft rimlig, huvudcylindern borde väl inte läcka eller liknande då jag kan få upp trycket efter några pump? Det är alltså en gammal valp utan servo eller liknande moderniteter. 3. Annalkande besiktning. Med lite vilja går den igenom men jag oroar mig över att jag har monterat spiralfjädrar utöver de vanliga bladfjädrarna. Tillåter bilprovningen att man har dom? 4. Stötdämparna är döda, finns det billiga att få tag i? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Hej, Ja angående bromsarna hade jag samma problem efter att jag bytte slangarna mellan chassi och axlarna, först trodde jag att det var luft men faktumet kvarstod men efter lite trevliga svar här på forumet fick jag redan på att man skulle lufta bromsarna med bromsbackarna helt och hållet utjusterade och i å med det så är problemet nästan borta, tyvärr är bromsbanden ganska dåliga och behöver bytas på min. Angående stötdämparna så letar jag också efter nya sådana, så om du hittar till din så kan du väll PM:a mig om det Mvh the royal Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Så betedde sig min startmotor också, till slut gick den inte alls. När jag tog isär den var den proppfull med gyttja och sand, gick tyvärr inte att reparera, men det verkar vara samma startmotor på alla rödblocksmotorer så det är inget problem att få tag på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Antar att du har en 24V starmotor. Tolvoltare växer på trän men tjugofyravoltare är det lite glesare mellan. Ta dig en titt på kontakterna inne i solenoiden dvs. den osynliga änden av de grova bultarna där grova röda kabeln landar. Dom två bultarna kopplas ihop med en brygga därinne och det kan bli lite bränt. Bryggan når dåligt fram till kontakterna liksom. Så här gamla elgrejer är mera reparervänliga än nya grejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Är det 24 volt, så bör väl startmotor ifrån TGB 11-13-20 passa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 9 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Det är faktiskt en 12V så jag kan alltid gå iväg till biltema och köpa en. Var ute och vadade ordentligt i sommras, kanske det som spökar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Tänkte inte alls på det där med 12/24V men 12V är väl lättare att få tag på. Om du har vadat med den så kanske det bara är oxid som går att putsa bort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 10 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Jag ska skruva loss startmotorn och inspektera den. Jag är lite orolig för att generatorn inte heller gör sig jobb fullt ut, det nedre generatorfästet är nämligen trasigt och generatorn är märkbart sned, spänner jag fläktremmen för hårt så börjar lagren skrika. Det nedre fästet har gått av så att den mer eller mindre bara sitter med en skruv, den främre vill jag minnas. Den bakre skruven har något dragit av så själva bulten sitter fast i blocket. Mittenskruven går att skruva i men generatorfästet har gått av precis innan så det hjälper inte. Har försökt svetsa en förlängning av fästet men det är så extremt trångt med plats så att jag inte riktigt ser vad jag gör. Är sugen på ett nytt fäste men det verkar inte vara helt lätt att få tag i när jag söker på webben? Har ingen bra bilskrot i närheten som jag kan prata med heller. Aen är jag lite osäker på hur fästet ska se ut, ska det fästa i alla tre bultar? Bultarna sitter som i en triangel om det hjälper. Såg denna; http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=418354 Inte alls samma variant som jag har (jag har en stor gjuten grej) men den kanske passar? Mitt nuvarande fäste fäster endast i generatorns främre fäste, tror det är denjna generator jag har: http://www.x-parts.se/public/img/user/3028%20%284%29.jpg Kanske är det detta fäste jag borde testa: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=419598 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Februari , 2013 Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Det beror ju på om du har original, vilket du inte verkar ha, Då skulle det ha varit fästet i första länken det är till likströms generatorn. Sen står det ju att fästet i sista länken är till växelströms generatorn som du visar på bilden, så jag skulle också satsa på det fästet, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 11 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Hmm ja det verkar onekligen som om någon monterat en växelströmsgenerator. Förlåt min okunskap men varför föredrar man växel framför likström? Efter batteriet blr det väl ändå likström i systemet så att säga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Februari , 2013 Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Några anledningar kommer här. Likströms generatorerna hade ofta en lägre ampere än växelströms generatorerna, typ 30 ampere på en likströms generator mot en växelströms generator på 55 ampere och ofta mer. Då laddar du upp batterierna fortare om jag fattat det rätt samt man kan plocka ur mer ström direkt ur generatorn utan att belasta batteriet för mycket. Sedan har växelströms generatorerna ofta utbytbara kol och kolhållare med inbyggt laddnings relä i,som man byter lätt med enbart en skruvmejsel då den bara sitter med två skruvar, så man kan dra kablarna direkt från generatorn. I stället för att gå till ett separat laddningsrelä och behöva löda dit nya kol när de gamla blir dåliga och plocka i sär hela generatorn för att byta kolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Februari , 2013 Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Största fördelen är väl att växelströmsgeneratorn laddar bra även på tomgång. Det är därför så många gamla jänkebilar får stopp på cruising när de kryper fram i kö och bilen förbrukar mer ström än den levererar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 11 Februari , 2013 Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Hej. När Volvo införde växelströmsgenerator (1967) på â€nyare†B18 motorer gjorde det en ändring i gjutformen av motorblocket så att det tillkom ett extra öra för infästning av den nedre växelströmsgeneratorns infästning på blocket. Om du har en tidig motor är det nog mycket riktigt ett sådan fäste du behöver. http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=419598 MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.