Gå till innehåll

Montera frihjulsnav


Rekommendera Poster

Idag har jag äntligen fått monterat frihjulsnav på min C202, jag har haft det i tankarna i 4 år.

Dels minskar det buller och bränsleåtgång, men framförallt blir det så mycket enklare med flera andra saker och det var synd jag inte gjorde det tidigare.

 

På en C202 är 4X4 inkopplad om:

• Vakuum försvinner (motorn avstängd och vakuumtanken tom)

• Säkringen till vakuumventilen går sönder/glappar

• Man lägger in lågväxel

• Bromsar kraftigt (något dom flesta kopplar bort, även jag)

 

Något mer?

 

Dvs. när man ska smörja kardaner och knutkors eller justera bromsarna bör man ha möjlighet att lyfta bilen så alla 4 hjulen är i luften annars går det inte att snurra ett däck i taget.

Alternativt ha motorn igång, då separeras fram och bakaxel. Med frihjulsnavet räcker det att lyfta ett bakhjul så går allt att snurra fritt.

 

Nu en fråga, jag köpte dom naven som är på bilden, men monteringsanvisningen är ganska knapp.

Bör man fylla locket med fett dvs det som är kromat på bilden?

KIA_4x4_AVM_Free_wheel_hubs_B034.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du skall fylla dem med fett  :)

Ser ju fina ut 

 

 

 

Håller inte med om att man skall fylla dom med fett.

 

Så här står det i instruktionerna:

 

Maintenance

None required. AVM Free-wheeling hubs are permanently lubricated. If unit is dissambled for inspection,

Do not use grease, lubricate lightly with SAE 30 oil.

 

avm001.jpg

Redigerad av Beau
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med fett det går bra men inte för mycket för då kan de hänga sig.  ang just de du har på bild så är insexorna en bedrövlig historia konsika och självlåser så efter några år rätt svåra att lossa så fetta in insexorna väl och dra dem inte för hårt även efter montering en fettklick i skallarna så inte insexan greppet rostar bort . Mina har jag spårat för vanlig skruvmesel.  I övrigt håller de bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med skruvarna, det ska jag göra, men jag hoppar över fett inuti.

 

Satte ihop det sista idag efter mitt andra kopplingsbyte och tänkte köra en sväng för att testa, men tyvärr fanns ingen bromsvätska kvar i ena kretsen så jag fick mer att göra.

Ska fylla på och lufta och sedan hoppas att jag hittar läckan, det finns många ställen att leta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Vill bara understryka det som Eile skrev om insexskruvarna; fetta in dom och dra dom inte för hårtI Dom är 1/8" men 3,2 mm insex (om du kan hitta) går också bra. Har du dragit dom hårt, inte fettat in  och försöker lossa med en 3 mm insex så får du problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fetta åtminstone in splinsen.  Skulle du dragit för hårt går det vid "omöjlig låstagning" Knacka till på skallarna så de slutar greppa så hårt i aluminiumet.  Kan hända torx är en förbättring mot tum insexa.

 

Som c202 ägare kan man ju alltid fixa bromsar när man har lite tid över   ^_^   och ska du åka med frihjul kommer det märkas om det drar snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixa bromsar ja, ena burken var tom efter att bilen stått stilla i 6 månader och i den andra burken hade det sjunkit något.

Ska fylla på och lufta sedan leta läcka. Misstänker alltför mycket att det är huvudbromscylindern för hela bromspedalens arm är uppfrätt och rostig.

Har inte lyft mattan än för att kolla om det har droppat ner på golvet där.

Kanske kommer dit imorgon annars till helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyllde på bromsvätska för några dagar sedan, men hann inte lufta dom då.

Idag när det skulle ske hade jag motstånd i bromspedalen innan jag hade luftat.

När jag öppnade luftningnipplarna kom det vätska ur dom direkt.

Antar att det betyder att det är huvudbromscylindern som läcker, läckan är under hb-cylindern, men över hjulcylindrarna.

 

Ska hålla utkik på hb-cylindern efter dropp, kan såklart vara servona också, men då borde det inte ha varit så lätt att få tillbaka trycket.

Får väl ta loss cylindern på mitt reserdelsobjekt och renovera den så att den är i topptrim och sedan byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...