Gå till innehåll

Glapp i främre kardanaxel?


L-G

Rekommendera Poster

Kände på främre kardanaxel, (handbroms i men växel ur)......den kan röra sig lite fram och tillbaka varav

jag kan se ett mindre glapp i knutkorsen (som skall bytas inom kort) men mesta rörelsen går vidare in i fördelningslåda och framaxel.

Är det ok?

 

Bakre kardan och knutar är bomfast, glappar inte det minsta.  Kan ju i.o.f.s. bero på att handbromsen var dragen......

 

Hur kollar man bäst efter slitage i dessa delar?

 

//L-G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände på främre kardanaxel, (handbroms i men växel ur)......den kan röra sig lite fram och tillbaka varav

jag kan se ett mindre glapp i knutkorsen (som skall bytas inom kort) men mesta rörelsen går vidare in i fördelningslåda och framaxel.

Är det ok?

 

Bakre kardan och knutar är bomfast, glappar inte det minsta. Kan ju i.o.f.s. bero på att handbromsen var dragen......

 

Hur kollar man bäst efter slitage i dessa delar?

 

//L-G

Att du kan vrida kardanen en bit fram å tillbaka är normalt. Är ju lite spel i både lådor och axlar.

Lossar du handbromsen känns det säkert likadant bak oxå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma på min, glappar en del i fördelningslåda och axlar och verkar helt normalt. 

Varierar lite hur man parkerat i garaget, ibland får man väl lite förspänning i transmissionen när man backa in och svänger samtidigt, då märker man inget glapp. Nästa gång kan det vara jätteglapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt, vart lite orolig där en stund :unsure:   Har ju å andra sidan inte märkt nåt direkt fel när jag kört 4WD mer än ett knäppande från

knutkorsen fram vid belastning.

Skall bytas inom kort när jag får lite tid över :lol: ......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glapp i diffarna är inte bra, det är ett tecken på att de behövs ses över, kan vara slitna kronhjul och piniong eller lagrena som börja bli slitna, 

Då är det risk för ras,, körde med tron att det var ok på min valp, det slutade med att jag fick byta bakaxel  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skönt, vart lite orolig där en stund :unsure:   Har ju å andra sidan inte märkt nåt direkt fel när jag kört 4WD mer än ett knäppande från

knutkorsen fram vid belastning.

Skall bytas inom kort när jag får lite tid över :lol: ......

 

 

Tillbringade förmiddagen i stallet då det var dags för fruns terrängmaskin att få nya skor. På stallplan stod stallägaren och skruvade på sin fyrhjuling. "Service?" frågade jag - "Haveri" fick jag till svars. Han hade kört med dåligt knutkors vilket slutligen spruckit, varpå kardanen hade fastnat och hela fördelningslådan spruckit! Kuggar tittade ut...  :blink:

 

Tänkte då på det glappande knutkorset i min (tidigare L-Gs) bil... Jag uppgraderar "byte av knutkors" från "inom kort" till "SNARAST MÖJLIGT"  :)

 

* Hittar massor av tips på olika knutkors på forumet med artikelnummer osv... men är det någon som på direkten vet vilket passar bra på en 11a samt var jag hittar det? Tacksam för tips!  <_< *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...