Gå till innehåll

Material till nya bromsledningar


eddi42

Rekommendera Poster

Fins det någon som har några synpungter på

lämpligaste materialval till nya bromsledningar?

Så vida jag förstår kan man välja mellan

stålrör

kopparrör

koppar/nickel rör

Finns det flera varianter och vad är bäst sett

utifrån hållbarhet, tillverkning och kostnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egen tillverkade koppar rör måste bli billigast om du har en koningsverktygs satts och kan återanvända nipplarna.

Då köper du en rulle med lämplig längd till vettigt pris och kan dra som du vill, den är ju lätt att dra runt saker så du borde kunna gömma undan rören bra, 

Det kan ju öka livslängden på dem. och blir nog billigast

 

Vad som är bäst ja det får nog vara lite upp till var och en, det är väll med detta som mycket annat, att det finns massor av olika synpunkter på det,

Du får säkert fler förslag  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppar-nickel har jag använt de gånger jag bytt, stålrör rostar bort och är svårare att bocka. Anledningen till att de monteras original på de flesta bilar är att de är billiga.

Rena kopparrör har jag inte provat, men om de är godkända som bromsrör borde de väl vara ok

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ovanstående, stålrör slänger man åt helvetet..  Koppar/nickel-rör har jag bara goda erfarenheter av.

 

Ren koppar?? Ja, säkert bra.. men om pundarna får reda på det, då snor dom alla bromsrören över en natt och du får börja om igen.. haha :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog koppar eftersom jag alldrig hadde grejat å konat förut så ville jag att de skulle vara så lätt som möjligt då jag hadde biltemas billigaste konings moj. Den är inte besiktad än pgr av transportstyrelsen fick inte fram något reg nr. Då jag regbesiktade den så det blir innom snar framtid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...