Gå till innehåll

Påbörjad renovering Pltgbil 903B Karossdetalj fråga...


Rekommendera Poster

Håller på att renovera ett kraftigt rostangripet exemplar av banverkets gamla  Pltgbil 903B

Ramen verkar relativt frech men delar av karossen är i ganska dåligt skick pga rost.

 

Börjar med en fråga, nya "stigbyglar", dvs de fästen som sitter efter långsidans insida och är bygelformade om förstås vad jag menar för detalj (på insidan som sagt)?

Kort sagt, då dessa är fullständigt förstörda undrar jag hur de skall se ut och materialdimmensioner mm?

(tyverr kan jag inte ta någon bild då det i princip bara är svetsfogar och plåtrester kvar därav vfrågan här...)

 

Finns sådanhär som reservdels satser man kan lägga i som det gjorde till en del civila volvo?

 

(Tror underdelen på 903B är densamma som på 903 utan hård överbyggnad bara det att bakväggen till förarhytten saknas, verkar iaf som att 903B går att konvertera mellan 903B och 903 utan med öppet flak om man lossar ett gäng bultar.)

 

Fler tips och råd angående karossen mottages me rän gärna!

 

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Hittade den inte där (men väl en massa annat) får återkomma när jag kan låna en vettig kamera.

Fanns alltså även hela fotplattan till förarhytten som reservdel vad det verkar?

Det vore ju lysande om det fanns restlager med karossdelar fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Tackar!

Då är alltså korrekt benämning på dessa 3314 och inte 903 B som bilderna i instruktionsboken således?

(Det är som sagt dendär versionen som ursprungligen haft ett schaktblad (Banverket), vet inte riktigt vad som skiljer mer än att en massa detaljer saknas och att den har några extra fästplåtar i fronten, civilt koppel, etc samt att den har 12V.).

Tänkte hursomhaver ge den en litet mer "grön" look när vi är färdiga med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Winther! Har själv på en 903B. Som redan skrivet så är en 903B en L3314 i grunden men med en mekanisk vinsch som sitter på vänstersidan strax under sidodörren. Jag tror att den militära benämningen är 903B och L3314 den civila. Grundmodellen är L3314 (903) där skåpet är täckt med ett kapell, 903B plåtskåp och 9033 är radioversionen med plåtskåp men med 24V jämfört med 12V i de tidigare uppräknade. Verkar som om din var en civil bil från början. Har för mig att det fanns en modell som kallades 902 och blev med en tillkopplad avsedd släpvagn sexhjulsdriven. (men hade då inget plåtskåp utan flak). Kommer inte ihåg hur många exemplar som tillverkades av 903B men inte lika många som 903. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant detta, skall se om jag kan låna en kamera framöver, tyverr är den fruktansvärt rostig som sagt när vi övertog den (har i tidigare liv stått länge på västkusten innan den hamnade här) men vi avser byta en del plåt på den litet längre fram när vi fått ordning på det mekaniska (och jag fått tag på en vettig svets som går att fininställa...)  Förvånansvärt lite rost på chassi och andra viktiga delar, mest skönhetsfel vad det ser ut.

 

Fler detaljer som verkar skilja är att den har fasta rutor i vindrutan. Chassiramen verkar vara densamma då den har samma fästen och urtag men inga delar till lilla fördelningslådan monterade (har dock för mig att brandversionen hade kraftuttaget baktill). Centralfördelningslådan verkar också vara densamma men saknar den utgående axeltappen vad det ser ut (pluggad med en plåtplatta).

 

Jag vet inte om motorn alltid haft civilt luftfilter eller om detta bytts i efterhand, verkar dock finnas en del fästesdetaljer kvar men detta kan ju ha gjorts på hela serien så att det finns kvar av den orsaken.

Uttag för gassolmotorvärmare mm verkar också saknas av någon outgrundlig anledning (detta förekommer ju annars även på många civila arbetsfordon).

 

Ser ut som att spakfästen (eller så har det varit för någon del till chaktbladets mekanik) och annat möjligen finns men spaken saknas men det finns ett hål för lilla fördelningslådans spak i mittspången.

 

Vet inte riktigt vilken färg den ursprungligen haft, men man kan skymta en knallgul förg under lacken men det kan ju åas bara vara någon typ av grundfärg (men vet att banverket haft knallgula fordon även i färdig kulör för vissa typer av äldre arbetsfordon, iaf har jag sett ett par lok som haft denna kulör så jag vet inte.). Har dock inte bestämmt färdig kulör ännu, just nu är den gräddvit och röd (vilket jag tror tidigare ägare gjort när han fixat en mekanisk skada på karossen  för mycket länge sedan, men funderar på att behålla karossen så på de ställen där den annars är tekniskt hel och är fri från rost då jag tycker att det tillhör fordonets historia).

 

Innuti kupen (bakom förarhytten) finns två rader med vardera tre nedfällbara säten (två tandemsäten men med egna sitsar fritt från skallen återgivet) och i taket hänger den horisontella metallstången.

 

Om någon är intresserad av detaljer eller bara allmänt nyfiken kan jag ju givetvis kolla fler detaljer på förfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...