Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Diffen

    Diffen

    Fänrik


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      155


  2. Trekster

    Trekster

    Korpral


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      27


  3. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      5 623


  4. eile

    eile

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      2 409


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-11 på alla områden

  1. Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag bedömde det enklast så, men det fanns även viss tanke på att luft vid färd även skall kunna tryckas förbi utanför fläktens periferi. Som ses på bilden använde jag två vinkeljärn som kapats ur lite så fläkten kunde sänkas ner något närmare cellpaketet. Vinkeljärnen svetsades fast i den yttre ramen. Mellan fläkt och cellpaket blev det runt 5 mm, ansågs av mig (helt utan grund) som perfekt avstånd. För temperaturstyrning blev det efter mycket funderande att köra termoswitchen i nedre kylarröret, detta för att den inte skall behöva gå i onödan vid exempelvis landsvägskörning. Mycket dividerande kring beslutet, men med tanken att jag kan alltid göra om och göra rätt så blev det till slut så. Jag surfade runt efter 2-läges termoswitchar och bestämde mig för en modell från någon VW. Den är visserligen bara för 12V, men mer om det senare. Försökte hitta en med så låga tröskelvärden som möjligt, det blev en Wahler 6037.81D (tillslag 81 resp 87 grader) (https://www.bildelaronline24.se/wahler/1719274). Hittade tyvärr inget passande kontaktdon så fick bli ett begagnat från skroten. Jag tillverkade en röranslutning, ses med tempswitchen iskruvad nedan. Denna svetsades fast på det undre kylröret där jag försökte komma så nära kylaren som möjligt. Provtrycktes på halvdant hemmavis och allt verkade tätt. Röret grundades sedan med läcker senapsgul Hagmans CA-primer . Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk. Kopplat enligt schema nedan, meningen är att även om PWM-kontrollern ger upp med öppna FET:ar skall hög-läget fungera som fallback (normalt går de sönder med slutna, fläkten går i så fall på full fart istället för låg). All 24V är kopplad till konstant-plus, så fläkten fortsätter gå även om jag stänger av tändningen. Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. Resultatet då? Ja jag är nöjd! Inte gjort någon terrängkörning, men väl landsvägs och stadskörning. På landsväg går fläkten inte igång och temp-mätaren ligger runt 90 grader - kanske något lägre än innan, antagligen tack vare bättre luftgenomströmning utan fläktstrumpan. Vid stadskörning går fläkten igång då och då, kickar in när mätarnålen står ett par mm över 90 och stänger av ungefär lika mycket under. Hittills har fläkten endast gått på lågfart vid normal användning, bara lyckats provocera fram högfart genom att stänga av PWM-kontrollern. Enda jag stör mig på är 12 kHz-tjutet när PWM-kontrollern jobbar. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Andra bra-att-veta saker som användes: Kontaktdon matchande det som satt på fläkten https://www.mouser.com/ProductDetail/829-10737825 https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15317331-L https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15324995 Relä 24V med flyback-diod https://www.mouser.se/ProductDetail/893-896H1CHC00124 Tejp för kabelhärva TESA 51026 Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det!
    3 poäng
  2. Blev lite oljebyte på motor o alla växlar.... knåpade ihop en enkel oljebytar utr för att göra livet lättare, funkar kanon och ett byte på axlarna tar bara någon minut / växel på 11an Sen blev det en liten pryl för att göra bytet i hjulväxel mindre "söligt" utan att behöva ta av hjulen
    3 poäng
  3. Någon som tänkt sej till Bengtsfors i år ? Det hålls 4-8 September i år. Har sett att de skruvat fart på minst en ny band/stridsvagn. En rysk GTT som bara har 6,6 mil och 42 timmar på mätaren seda 50/60 talet, den har en vulgär 6 cyl dieselmotor på 16 liter med underbart ljud Amfibe körning brukar vara ett inslag. Hålls i Folkparken i Bengtsfors, klart värt ett besök om man ej varit där, Körnig brukar finnas, både rund turer och hopp å lek i grustaget. Samt möjlighet att få åka med i trevliga vagnar.
    1 poäng
  4. http://www.youtube.com/watch?v=JKZO31Mbb1U
    1 poäng
  5. Tittat lite på annonser på fälgar och däck det verkar finns en del beg 20 tummare till dodge ram som bör passa. Någon som provat något större tum tal än orginal 16" ? Fram krävs ju 105mm i centrumhålet. Bultcirkel 5/139,7 bilmärke/modell årsmodell bultar bultcirkel ET/inpressning NAV/centrumhål bultgäng Chrysler Aspen 06-08 5 139,7 35 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 97-03 5 139,7 33 78,1 1/2 Dodge Ram 1500 5 139,7 26 78,1 14x1,50 Dodge Dakota 04- 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Durango 04-08 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 03-08 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 09-12 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Van B150, D150 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Van 5-bult 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Ramcharger 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Ram SRT-10 03-08 5 139,7 26 71,5 9/16 Dodge Ram 2500 97-02 5 139,7 33 78,1 1/2 Dodge Durango 04- 5 139,7 26 78,1 9/16M Dodge Ram 1500 12- 5 139,7 26 78,1 14x1,50 Dodge Van 5 Bult - 5 139,7 - - - Ford F-150 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Van 5-bult 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Pick-up 5-bult 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Bronco 75-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Jeep CJ 5, 6, 7 & DJ 46-85 5 139,7 10 71,6 1/2M Jeep Commando 46-73 5 139,7 71,6 1/2M Jeep Grand Wagoneer 5-h?ls 5 139,7 71,6 1/2M Jeep Laredo 5 139,7 71,6 1/2M Jeep CJ7 42-86 5 139,7 0 0,0 1/2 Jeep CJ5 42-86 5 139,7 0 0,0 1/2 Kia Sorento - 5 139,7 45 95,3 12x1,50M Kia Sorento 02-09 5 139,7 45 95,1 12x1,50 Lada Niva - 5 139,7 58 98 12x1,25B Suzuki Jimny - 5 139,7 5 108, 12x1,25M Suzuki Vitara - 5 139,7 25 108, 12x1,25M Suzuki SJ 410-413 - 5 139,7 10 108, 12x1,25M Suzuki Samurai - 5 139,7 10 111 12x1,25M Suzuki Grand Vitara 98-05 5 139,7 10 108, 12x1,25M Suzuki LJ 80 / Rhino - 5 139,7 10 108, 12x1,25M Volvo Valp 5 139,7 Volvo Valp - 5 139,7 0 0,0 1/2 Willys Jeep - 5 139,7 0 0,0 1/2
    1 poäng
  6. Well, shipping to Sweden is probably almost nothing compared to the kit price, but in general: The situation is as follows: Interest is very high, but nobody commits to actually buying). The first batch that we made has long been sold out and making a next batch needs more than 1person to start with. We cannot even have 3 people seriously committing so I doubt there will ever be a next batch. Most people prefer the cheap way, that's the way it is. Sorry guys...
    1 poäng
  7. Er du sikker på at ingen har "lånt" bilen din da?
    1 poäng
  8. Hello everyone. So, I am a new owner of a Volvo L3314N Felt! Or at least I will be once it arrives up here in Svalbard. I am purchasing the vehicle from Olav Teigen and it will then need to be transported up to Tromsø and then on the Norbjørn ship to Longyearbyen. There is already a L3314N here in Longyearbyen, though I haven't made contact with the owner yet. Should prove to be the ultimate Svalbardbil! I am sure I will have many questions as I get familiar with my new vehicle - hope that you fine folks on Terrängbil.net can help. What is the policy on posting in English or Swedish, or Norwegian? I am still trying (badly!) to learn Norwegian after having recently moved to Svalbard from Canada, so will be using Google Translate a lot. I am still waiting to have most of my automotive tools and equipment shipped from Canada too, where I lived for the past 15 years. Spent much of my time there modifying and driving early model Nissan Pathfinders and a Nissan Terrano I diesel I imported from Japan. Sadly it seems impossible to import a heavily modified Japanese domestic market vehicle from Canada to Norway. Easier to import a high power rifle! I have one quick question while I wait for my Felt to arrive here (probably in mid August). I am sure some of you have experience in fitting a DEFA block heater on the Felt's B18a engine block. What is the best frost plug to use? Many thanks and I look forward to participating more on the forum here.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...