Gå till innehåll

eile

Major
  • Innehålls Antal

    1 931
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    82

eile senast vann den dag 9 December

eile hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 761 Excellent

Om eile

Profile Information

  • Hemort
    Värnamo

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Så här gör man inte. Har alltid undrat hur folk kan bryta av växelspakar?
  2. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    Bytt en kvaddad skärm, det minsta jag någonsin skruvat med igen skruv längre än en mm. jäkligt pilligt att flytta över alla smådelar till ny display på en iphone 6s.
  3. Plåten var nog inte det värsta, men styrsnäckan placerad längst fram med stelt axelrör gjorde att man spetsades fast i stolen om vänster fram tog i vid avkörning. Ser också så ut på bilden passageraren träffat rutan medans föraren varit fastnålad i stolen.
  4. eile

    Varma tankar

    enkel att bygga själv: http://www.pan2000.se/svenska/index.html
  5. eile

    123 ignition

    Tror tanken är att inte riktig kontakt finns och spänningsurladdningen inte kan ske, då finns risk för div moderna tändsystem att fallera. För att kolla önska gnistlängd för jämförelse mellan spolar så är detta ett enkelt verktyg.
  6. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    Händer inte mycket här men häromdagen tog jag äntligen tag i att få in Hansen svårdefinierade diesel motor (indenor) som jag blev vid billigt för något år sedan och som blivit liggande ute under pressning pga av vikten och platsbrist, något som smärtat långt i dieselsjälen varje gång jag gått förbi den. Får se om det blir något framtida kul motorbygge av den. La ut ett blocket tips som jag snabbt sen redigerades bort och jag själv åkte och hämtade upp, alltid bra att ha en extra styrservo liggande medföljde även slangar några extra pumpar.
  7. En trimkam samt div motordelar ligger på blocket annons tips. lite kam info: https://www.tgmotor.com/index.php/produkterproducts/kamaxlar/volvo/
  8. Trimdelar till Volvo B30 https://www.blocket.se/gotland/Trimdelar_till_Volvo_B30_81874070.htm?ca=17&w=3
  9. Militärens verktyg för diesel motorer. https://www.blocket.se/jonkoping/Dieselverktyg_till_veteranlastbilar_82813615.htm?ca=17&w=1
  10. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    En sån där ford generator dock någon cylinder kortare monterade jag in i yacht i över 40 graders sommarhetta vid röda havet när jag mekade/luffade mig fram genom världen.
  11. eile

    Valpen min

    Den varvar mindre med valp axlar 5.38 mot 6.17 dvs ca 14% ett od steg brukar ligga på runt 18-20% Så din bil bör inte varva mer än ca 3100 varv vid 90km/h med originalhöjden på däck 900x16 lägger du på högre däck tex höga michelinare så minskar varvet en hel del till.
  12. eile

    Valpen min

    Har själv inte gjort ändringen med hjulhusen men varit nära många gånger enklast ett svetsat vanligt vinkeljärn eller 4 kantprofilrör längs kanten där man sen bara fäster innerskärmarns plåtarna med någon skruv. Ang växlelådslängd så bygger M47 tillsatshus endast 80 mm extra mot m45 och m47 utgående axel har exakt rätt axellängd för att inget ska behöva ändras om den bultas på en fd51 låda. ang utväxlingar så c202 höga utväxling i axlarna gör att har man lågvarvad diesel motor så behövs od låda men man kan ju istället byta utväxlingen eller axlarna men i ditt fall så klarar ju en modernare bensinare ett högre varv och dessa bilar är mest lämpliga att åka i långtradar fart dvs runt 90km/h , c202 gör med originalutväxling och originalhjul enl fordonsdata 0.0247km/t per motorvarv dvs 90km/h /0.0247= 3643r/m Lycka till med bygget.
  13. eile

    Valpen min

    En rättelse ang dina lådor: m45 med elektrisk planetväxel od är en m46, m45 med överväxlad utgående axel är en m47 alla har samma huvud hus m45, dvs du kan bygga vafri låda om du har en m45 du kan tom bygga en m47 med gjutjärnshus om du använder tex c202 växelåda men den blir onödigt tung. m40 är gamla lilla volvon lådan där främre lagring sitter i lådan och inte i kopplingssvepet, m40 med od är m41. När du hissar ner bil på motor så fäst upp den först i bakre fästena vid växelådan och låt den hänga i kätting i framkant när den passar bakåt och allt uppriktat rätt så svetsa dit motorfästen fram. Gör du löstagbara innerskärmsplåtar så kommer du åt motorn enklare vid framtida service. Hade jag idag byggt bil hade jag nog valt någon donatorbil där axlar och motor övriga drivkedjan hade passat utan för mycket ombygge tex en patroler Lycka till.
×