Jump to content

eile

Major
  • Content Count

    2,083
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    102

eile last won the day on June 6

eile had the most liked content!

Community Reputation

1,957 Excellent

About eile

  • Rank
    Member
  • Birthday 04/17/1961

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns ju många smarta "boat loaders" som funkar bra. Tycker inte det var smart! Hade ju kanadensare på c202 från början och gjorde trots höjden på samma sätt som på tidigare bilar där även tyngre båtar lastats. 1 båten uppochner 2 kryp in i båten och lyft bara fören och upp till bakre delen av taket /räcket. 3 gå bakåt under båten eller beroende på båt typ gå utvändigt till aktern och skjut upp båten på räcket. förvånansvärt hur tunga båtar man ensamt kan lasta på detta sätt. Även ett taktält borde gå att skjuta upp på samma sätt.
  2. Imponerande. Du får väl skylta den med "Denna sidan upp". ang body så har jag provat att blanda ut den direkt med vanlig 2k färg, då får man en tätare och något blankare yta som är direkt färdig och blir väldigt slag och reptålig väldigt tålig, har det på min grill, och stötfångare, dragkrok mm.
  3. Tänkte ta dagen på sjön men gav upp efter stund med en frukost i värmeåskväder, åkte istället hem och tog istället itu med den skurrande hastighetsmätaren, bytte för ett tag sen till lång orginalvajer men nu åkte den för korta vajern dit igen. tog många försök innan den hamnade exakt rätt felade någon cm varje gång, längden är på mm och dras den inte absolut kortaste vägen räcker den inte till. Tog även och vred kardanen 180 grader (en utbytes från skrotad bil) för att se om mer eller mindre vibration uppkom man vet ju aldrig om den av mistag blivet felvriden, tog en tur på motorvägen och nu var hastighetsmätaren tyst från irriterat surr och tickande samt även en tidigare irriterande vibration borta, så tydligen var kardanen felvriden. Får se om det blir finlir med slangklämma balansering eller kanske ett helt nytt köp, jkpg nytillverkar och då får man ju glappfria glidhylsor.
  4. Igår blev det sjösättning och en provtur med middag och idag är det lovat 29 grader enl yr.
  5. Åkte R1'an igår, slutsamling Miltärområdet Skillingaryd framför Miliseum Soligt och fint i Värnamo när starten gick från bilprovningen som hade extra öppet och tidsenlig klädsel. video länk: https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp?id=cb1bc2f1-82ea-4cac-94bf-f31cdcdc6e29&startTime=214&pi=6abe6260-4989-4e21-bb2c-418abd228e13 Lite synd att de satt upp plastband för träff områdets parkering mot Miliseum vilket gjorde att folk nog trodde det var stängt, så trots tusentals fordon och riktigt mycket besökare var museet helt öde, tog en titt och på hela området såg jag ytterligare bara två som fotade utställda militärfordon men inne på museet var var det helt tomt på besökare. Två vackra fransyskor, man blir lite sugen nästa gång man ska bygga plåtis, laplander börjar bli lite osmidigt att klättra in i. Kustom på tyska.
  6. Själva fettnipplen är dels gängad i koppen sen limmad och även en avslippad mutter på insidan men lurade lite på om jag behövde limma kopparna men avstod. Bakre tätningen på dessa axeltappar som nu säljs är under all kritik och har tätnings ytan är ut mot navet dvs tvärtom mot vanlig axlar för fordons industrin, som har packbox och tätat mot axeln detta gör att fett lätt trycks ut i ytterkant av tätytan mot navet.
  7. Dessa axeltappar har vid innrelagret bara en gummerad bricka som yttre tätning. Brickan är löjligt dyr 105:- + moms och svår att få tag i,den blir deformerad om man vill lossa lagret. Tanken är nu att man aldrig ska behöva demontera lagren och byta vattenskadat fett utan istället bara trycka i lite nytt som då tränger ut det gamla ev vattenskadade. Är axeltapparna rejält varmkörda och de åker ner i kallt vatten så finns ju risk att de suger åt sig vatten även detta går att förhindra med lite övertyck på fettet med fettsprutan. Har även bytt ut allt fett till marin fett.
  8. Gjort lite förbättringar på båttrailern.
  9. En enklare en grupps isomac drar inte mycket. finns ofta på blocket för runt 1000:- kollade uppvärmningstiden på en jag har stående och ca 65 sekunder. https://www.coffeeitalia.se/isomac-giadaii.html?gclid=EAIaIQobChMIhIf41duz4gIVzFQYCh3cJwnrEAYYASABEgI0_fD_BwE Mått (BxHxD) 240x270x310 mm Vikt 9 kg Vattentankens kapacitet 3 Lt Strömförsörjning 900 W Värmepannans kapacitet 0.2 Lt Vibrationspump 12-14 atm
  10. Militärtält/20-manna med kamin 2 500 kr https://www.blocket.se/jonkoping/Militartalt_20_manna_med_kamin_85458441.htm?ca=17&w=1
  11. Ska du inte byta ut kaffebryggaren och vattenkokkaren till en espressomaskin, drar mindre ström och ångkokaren värmer snabbt upp vatten och framförallt blir kaffet drickbart istället för bryggkaffe.
  12. https://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_C03_4_V_6x6_Brandfordon_85417941.htm?ca=17&w=2
  13. Hej! Jag säljer två drivaxlar med däck och fjädrar till Volvo valp. 3000kr styck https://www.blocket.se/jonkoping/Drivaxel_85417203.htm?ca=17&w=1&last=1
  14. Imponerande genomgång vad man bör hålla koll på vid vxl byggen. Har ju några backar med div drev från m-lådor och några hus, blev nästan sugen på ett nytt ihopplock.
  15. Ska ni bra köra i gångfart i skogen och inte avverka mer mil än de militära går nog vilka oljor som helst bra, skulle nog räcka med lite fett i axlarna, men är det civilbilar som även ska rulla 10 tusentals mil på landsväg så kör med olja avsett för detta. Vet ej exakt hur 303 axlelrör ser ut men tror säkert man har återinning och i vanliga landsvägslutningar sett till att oljorna inte hamnar i axelväxeln av två anledningar dels olje blandningen men också så inte får för hög nivå i axelväxeln , höga oljenivåer skapar lätt överhettning. Känsligaste rödgodset i en drivlina finns i synkringar och ett klick på gl5 gearcase ger svaret hur dagens gl5 påverkar rödgods: två bra ex: se ca 11:20 minuter in:
×
×
  • Create New...