Jump to content

Kjell Niklasson

Sergeant
  • Content Count

    118
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

55 Excellent

About Kjell Niklasson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Västerlanda

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Snyggt! Det tackar man för, har själv varit irriterad på dåliga scheman. Det här kommer säkerligen vara till nytta.
  2. Gammelvalparna har brytaren framför kylet, på höger sida monterat på ramen. På en fyrvägskors för bromsrören.
  3. Nej, C202 hade en B20 med 8-bultat svänghjul. Det är såvitt jag vet bara B20 som är nyare än -74 som har sådant svänghjul. Jag har dock inte exakt koll på när det ändrades C202 har dessutom 240mm koppling. Personbilar med B20 hade väl 228mm koppling? Hur är det med svänghjulet ifrån TGB11? Undrar om inte det skulle kunna stämma?
  4. Nej, Mercedes är det inte. Mitsubishi? Ser ut att vara en common rail motor. Det hade varit kul att få veta hur elsystemet lösts!
  5. Det är en del elmeck att få en merca cdi motor att funka i en annan bil. Jag har knåpat ner en om611 i min 190 merca. Min motor kommer ifrån en vito. För att det skall vara skapligt lätt bör man hitta en donatorbil med "stålnyckel", inte den nyare typen med platsnyckel. Jag skulle tro att tidiga sprintrar, isåfall 316cdi, skulle vara ett lämpligt donatorobkjekt. Dom har om612, och bör ha stålnyckel. Plastnyckel varianten är mycket krångligare att flytta över till ett annat fordon. http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11952-automat/&tab=comments#comment-142843 <-- Här är en tråd om hur det funkar på den nyare typen av elsystem, med plastnyckel. Stålnyckel varianten har mycket enklare startspärr. Min konvertering lite lätt förenklat, krävde att jag tog med motorstyrenhet, instrument, abs-styrenhet och immobilizer. Abs-styrenheten måste ha varvtalssignal på två ingångar. Är det av intresse kan jag beskiva mer utförligt.
  6. Det är viktigt att man pressar med ett verktyg om pressar jämt runt om. Annars är det väldigt svårt att få i dom i kontakten. Jag rekommenderar lödning, så passar det garanterat. Jag brukar sätta hylsan i ett skruvstäd, sedan värmer jag hela hylsan, och lägger i lödtenn. Sedan är det bara att stoppa ner kabeln. Varmluftspistol brukar räcka. Nato-kontakterna sitter på Volvo bussar som standard för laddning/starthjälp. Så du kan köpa hylsorna på närmsta Volvo lastbil/buss verkstad också.
  7. Hvo behöver man inte vara orolig för. Det är Rme som ställer till bekymmer.
  8. "New invention"? Nja, skulle inte tro det. Första gången jag såg en liknande lösning var på nittiotalet (och det fanns säkerligen långt innan det med), när en väldigt energisk herre försökte sälja liknande pluggar till swebus, som jag jobbade på då. Volvo bussar har också haft originalmonterade sådana på vissa motorer, men dom brukar ersättas med vanliga pluggar, eftersom dom har en förmåga att läcka. Och som ovanstående nämnt, om pluggen sitter nedåt på tråget, kommer ju risken att slå av den öka.
  9. Artikelnummer på original stänkskydd finns i reservdelskatalogen. Om du inte har kataloogen, finns den att hämta här: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9623-volvo-c202-reservdelskatalog-spare-parts-catalogue/ Sida 369 till 371. Om det går att få tag på vet jag dock inte, men det borde vara lätt att göra egna.
  10. För att hitta rätt uppgifter behövs nog mer uppgifter? w4a-040 verkar ju vara en beteckning på en växellådsserie. Mercedes brukar kalla alla sina motorer, växellådor bilar m.m. sexsiffriga kombinationer. Så för att få tag på rätt specifikationer behövs den rätta nummerkombinationen. En googling ger att w4a-040 motsvarar 722.3xx och 722.4xx. Så för att få reda på rätt spec, behöver man veta lådans exakta "722" nummer. Dom sista xx'en ger exakt modell. Detta nummer står stämplat på sidan av lådan.
  11. Kopplingen är likadan som den som sitter på Volvo 164 med B30E. Alltså lamell och tryckplatta. Urtrampningslager tror jag är samma även det. Tryckplattan sitter även på TGB 11. Där är lamellen dock olika. Det kanske kan hjälpa lite i letandet?
  12. Snyggt! Kul att mina bilder kommer till nytta. Ombyggnad av bromssystemet på min valp är nog det bästa jag gjort med den.
  13. Dom nya reglerna får väl ändå ses som en förbättring för "oss" som håller på med veteranfordon? Valparna blir ju besiktningsbefriade, och det är ju inte jättelångt kvar tills TGB bilarna blir det också?
  14. Och här finns måtten på den, om man köper på annat ställe än Volvo:
  15. Här en bild på hur jag gjorde för att få bromsservo på min: http://www.kjenik.se/#!album-9-53 det finns några bilder till åt höger i länken. Det är taget ifrån en Mercedes w124, -80 tal. Både servo och cylinder. Nu skall iofs nämnas att jag samtidigt konverterat till skivbroms, så jag har inte koll på hur det blir med kolvareor. En krets fram, och en bak. För att reducera har jag köpt en justerbar reducering som sitter på bromsröret som går bakåt.
×
×
  • Create New...