Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag tror att om man rätar ut dom två yttre böjarna lite grann och vrider röret uppåt ett halvt varv i ändbeslagen så borde det gå fritt från kardanknuten. Ändarna är fingängade på och sen låsta med klämförband. Kullederna i ändarna styr upp staget, det lilla bidraget från vikt och gravitation kan man bortse ifrån.

...

 

Låter ganska lovande!

Tror du original rörets längd räcker?

Då gäller det att hitta någon firma som är bra på att böja rör :)

Funkar det så vore det en given uppgradering för 30-ägare som gillar att bråta i terrängen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staget och kardanknuten rör sig tillsammans vid fjädring.

Kardanaxeln är bakom vårt intresseområde och den kan pendla fritt.

Hela midevitten hjul, axel, styrning, bromsar och kardanknut är ett stumt paket som bladfjädrarna står på.

Kan staget slå i chassit/motor/växellåda uppåt vid stor fjädringsrörelse, om den dras ovanför kardanen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan staget slå i chassit/motor/växellåda uppåt vid stor fjädringsrörelse, om den dras ovanför kardanen?

Tror inte det.

 

Ska kolla vid tillfälle. Jag ska se om jag kommer åt att ta nåra bilder.

Började rota i den här modifieringen för några år sen när jag böjde till ett styrstag men sen så sjönk intresset ner i glömskans sega träsk.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man fortfarande vill göra någon form av plåt så gäller det att bocka den finurligt så man ökar styrkan i konstruktionen. En vanlig plåt är totalt värdelös på allt, men med rätt form :-)

Ingen som har ett fotografi på framaxeln snett underifrån så vi olyckliga som imte äger en 30/40-bil kan vara med och spekulera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....
Ingen som har ett fotografi på framaxeln snett underifrån så vi olyckliga som imte äger en 30/40-bil kan vara med och spekulera?

 

Bilder från KVDs auktioner: (så bilderna är färskvara)

large.jpg
large.jpg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ganska lovande!

Tror du original rörets längd räcker?

Då gäller det att hitta någon firma som är bra på att böja rör :)

Funkar det så vore det en given uppgradering för 30-ägare som gillar att bråta i terrängen ;)

Varje välsorterat terrängbilsgarage har väl en sådan här:

post-9023-0-73475200-1428512678.jpg

så är det i alla fall i mitt garage ^_^

Ger bra förutsättningar för att göra konstnärliga rörkonstruktioner :excl:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bilderna Vinkon!!

Jag tycker nog att det ser ut som det behövs en längre stång om den ska gå ovanför kardanen. Tämligen möjligt dock!

 

Jag har också lagt upp några bilder i ett galleri. Inte så bra som Vinkons, men kanske mer permanenta?

Bilderna är från Bessemerträffen i somras där jag böjde staget på en stubbe gömt i ett buskage i högt gräs. Trodde det var helt kört med 2 dm toe-out tills Dexxas kom som en räddande ... <fyll i valfritt högt stående väsen>... ;)

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Vinkon hann före, men har jag nu hasat runt i gruset och fotat, ska jag fanimej lägga upp bilderna oxo...  :lol: :lol:

 

Att lägga upp staget över kardanen är nog en övning i högre skolan och som skrevs tidigare, med ett högt "U" blir momentet på de inre böjarna avsevärt. Och jag undrar om man kan bortse från rotationsmomentet med så högt "U".

 

IMG_3336.jpeg

 

 

Tar med en framifrån också.

IMG_3335.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Vinkon hann före, men har jag nu hasat runt i gruset och fotat, ska jag fanimej lägga upp bilderna oxo...  :lol: :lol:

 

Att lägga upp staget över kardanen är nog en övning i högre skolan och som skrevs tidigare, med ett högt "U" blir momentet på de inre böjarna avsevärt. Och jag undrar om man kan bortse från rotationsmomentet med så högt "U".

 

 

Det är lite svårt att se hur mycket höjd det är mellan kardanen och blandfjädrarna. Blir det inte knepigt att skapa ett U som dels blir tillräckligt brett i underkant för att gå fri från kardanen vid fulla ratt-utslag, men också samtidigt går fri från bladfjädrarna i överkant?

 

Kan man göra markeringar på stången, mitt emellan kardanen och bladfjädrarna i sidled på bägge sidor (om kardanen), och sedan vred ratten fullt utslag, borde man inte kunna se om markeringen på någon sida "slår i" antingen kardanen eller bladfjädringen (i sidled alltså)?

Om någon markering gör det verkar det inte vara tillräckligt med plats för U:et att röra sig i sidled vid fulla rattutslag utan att slå i på ena eller andra sidan   :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort en plåt som börjar under axeln, går bakåt, bockat den 45 grader uppåt till mittpunkten på axeln. Sen bockat 90 grader igen. Sen bockat 45 grader och lagt den ovanpå framaxeln.

Då blir det ett liggande "U" runt staget och de 3 bockningarna styvar upp.

 

Intressant, men undrar hur själva infästningen skulle funka. Det ser ut som det redan är en del skrot ovanpå axeln (sett bakifrån). Kan man återanvända byglarna som håller i bladfjädrarna för att fästa i framkant kanske?

 

Infästning bak på framaxeln ser lurigare ut. Kan man fästa i/runt bladfjädrarna på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte begripa vem och vad han tänkte på, som ritade det där parallellstaget..

 

..varför väljer man detta stag som lägsta punkten istället för axelkroppen??

 Brukar finnas en baktanke och typ av förklaring, men denna gången blir jag oroad..

 

Ett praktexempel på bakfylla?? :lol: :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, staget är faktiskt inte lägsta punkten, det är axelns differentialhus. Staget sitter sedan bakom huset och något lite högre, se bilderna ovan. Men kör du på t ex en stor sten som lyfter axeln, är staget nästa kontaktpunkt när axeln kanat över stenen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stubbar är min personliga favorit. Trycks lätt undan av axeln utan att man märker något. Fjädrar sedan tillbaka och fångas sedan enkelt upp av staget, som inte är riktigt lika tåligt :(

 

Wf, hur stryktålig är egentligen axlarna mot stenar?

Jag tror inte jag har hört om några såna haverier men det måste väl ha hänt. Hur kraftigt är egentligen godset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godset i axlarna på 11:a bilarna är i alla fall tillräckligt tjockt för att kana på stenar med, det har jag provat flera gånger & även när man landar efter div. små hopp :D & även oljetråget tål den behandlingen av stenar :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild bakifrån och framåt.

Här ska väl det uppocknervända staget få plats ??

post-5290-0-53630300-1428697274_thumb.jpg

 

post-5290-0-96399400-1428697246_thumb.jpg

Skadan på kardanaxeln vid röda pilen är gjord av det förra styrstaget när det trycktes bakåt och uppåt.

Och även skrapet på örat till knutkorset.

 

Att nya staget har skrapmärken också har jag inte sett förrän nu!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett stag till. Du kanske kan lägga det över kardanen bara för att se hur det ser ut?

Är du helt sysslolös kanske också prova vid fullt styr-utslag?

Speciellt åt vänster om det faktiskt är lite mindre plats på den sidan...

 

Undrar om man kunde göra en attrapp med några ihoptejpade papp-rör och testa fram en bra form. Rentav fästa attrappen mot ändarna av staget för att även kunna se hur det rör sig vid styrning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadan på kardanaxeln vid röda pilen är gjord av det förra styrstaget när det trycktes bakåt och uppåt.

Och även skrapet på örat till knutkorset.

 

Att nya staget har skrapmärken också har jag inte sett förrän nu!

Det kanske är bättre med ett krökt styrstag än en skadad kardanknut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...