Gå till innehåll

Vinterdäck


E70xl

Rekommendera Poster

Själv kör jag med General Grabber AT2 dom har förborrade hål för dubbar. '

kedjorna måste anpassas lite för att passa på 295/75-16 storleken.

Jag använder skruvdubbar som numera har blivit permanenta men det går ju att be en däckfirma skuta i personbilsdubbar om man vill det.

Dom funkar för övrigt väldigt bra även utan dubbarna på vintern. Skruvad ur och i dom några gånger men har tröttnat på det och kör större hjul på sommaren.

 

Edit: ska du ut och köra bland stock och stenar "grövre terräng" så är dom lite väl känsliga i däcksidorna och lätta att riva sönder. Men lättare terräng och vägkörning och just vintervägar är dom toppen på. Inget vägljud och bränslesnåla jämfört med dom andra däcken jag kör på.

 

2012-12-09%20006.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Söker på nätet men hittar inga 315/75/16!?

Finns det några andra som funkar ok, och har möjlighet för att ta emot dubb?

Bor i Norrland så vägarna är snötäckta, inget salt här inte

 

 

Titta i den stora däcktråden så finns det mycket förslag på inköpsställen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kap, bra tanke där att det inte måste vara ett vinterklassat däck pga veteranbilslagen.

Alla förslag på lämpliga däck mottages med stor tacksamhet

Bilen ska användas flitigt i vinter, så däcken är en viktig del av utrustningen.

 

Imorgon ska mellanaxlarna på plats, och den sista av elen dras innan provkörning av nya motorn i min tgb11.

Mercedes OM603 orginal turbomotor, med större turboaggregat och 8mm pumpelement ska nog ge kraft så det räcker och blir över

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som provat att sätta rejäla skruvdubb i sommar puckarna?

Kör på maxxis 35tummare, rejäla doningar, med gott om plats att skjuta dubb i. Men inte någon som helst saipning eller skuret mönster.

Jag är tveksam till däckets "multitasking" förmåga. Att det skulle fungera bra på ren is tvekar jag inte på, men hur är det med modd och snö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som provat att sätta rejäla skruvdubb i sommar puckarna?

Kör på maxxis 35tummare, rejäla doningar, med gott om plats att skjuta dubb i. Men inte någon som helst saipning eller skuret mönster.

Jag är tveksam till däckets "multitasking" förmåga. Att det skulle fungera bra på ren is tvekar jag inte på, men hur är det med modd och snö?

Gummit i däcken är inte lämpliga för kyla dom blir som mina Creepy Crawleer, rejält hala funkar sådär i lite lösare snö i skogen men slirar det till det minsta så blir det som såpa. hårda runda gropar man står och slirar i bara. dubbar hjälper inte nog bra tror jag även om det är väg man kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker på Siroccodäck som jag skruvar i lastbilsdubbar i på vintern med 3,5 mm utstick, 120 dubb i första och sista axlarna i mellan axeln sitter det 60 dubb. Funkar jätte bra på blankis på vägen, i skogen lägger jag på kedjor om jag skall köra i backig terräng eller om det är mycket snö. Utan dubb är det Bambi på hal is.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...