Gå till innehåll

Köpråd 11:a


Beckistuta

Rekommendera Poster

Hej.

Är ett geländewagen freak men har fått för mig att testa en Volvo! Har fastnat för en Tgb 11.

Jag har haft fyra stycken GW, två land rover, en patrol och en unimog men är just nu utan nån riktig offroadbil.

Hittade en med c303 OM603 sugmotor i och vinch som jag är sugen på. Vad är det jag ska tänka på och kolla när jag åker och kikar på den? Har aldrig åkt eller ens varit in i en 11:a, hur är dom att åka och vad kan man jämföra dem med i skogen och på vägen? Kan man åka uppåt 10mil väg till en träffkörning? Är det värme i dom om man vill åka på vintern? Är de hållbara? Förbrukning? Nått speciellt att kolla upp på motorkonverteringen? Akilleshälar?

post-10139-0-32419900-1483464617_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Ingen aning om förbrukning med en OM603, nånstans runt en liter milen verkar andra här på forumet ligga på om jag mins rätt. Med original B30 så drar de flesta nånstans runt 2L/mil i landsvägsfart (70-80).

 

10 mil är inga problem att köra. Värme finns både fram (fötter och ruta) samt bak i skåpet om inget på kylslingan kopplats bort vid motorbytet. Själv har jag inte kört någon annan bil i terräng så kan inte riktigt svara på hur den är i förhållande till annat. På de träffar med skogskörning jag besökt är det uppenbart att de tar sig fram riktigt bra i skogen även utan modifikationer, mycket med hjälp av portalaxlarna och höga markfrigången i kombination med fullt låsbara diffar.

 

Värt att kolla är väl hur rakt den bromsar, att växellådorna låter och känns ok, och hur mycket rost som finns. Själva bilen är ganska mycket som en blandning av 240 och traktor. Det mesta är rejält dimensionerat och inget är raketforskning att meka om det skulle behövas.

 

Jag gissar att det är den Diesel-11:a som ligger på blocket för runt 50k. Är väl ett helt okej pris om motorkonverteringen inte är ett riktigt slaktjobb eller karossen sönderrostad.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Ingen aning om förbrukning med en OM603, nånstans runt en liter milen verkar andra här på forumet ligga på om jag mins rätt. Med original B30 så drar de flesta nånstans runt 2L/mil i landsvägsfart (70-80).

 

10 mil är inga problem att köra. Värme finns både fram (fötter och ruta) samt bak i skåpet om inget på kylslingan kopplats bort vid motorbytet. Själv har jag inte kört någon annan bil i terräng så kan inte riktigt svara på hur den är i förhållande till annat. På de träffar med skogskörning jag besökt är det uppenbart att de tar sig fram riktigt bra i skogen även utan modifikationer, mycket med hjälp av portalaxlarna och höga markfrigången i kombination med fullt låsbara diffar.

 

Värt att kolla är väl hur rakt den bromsar, att växellådorna låter och känns ok, och hur mycket rost som finns. Själva bilen är ganska mycket som en blandning av 240 och traktor. Det mesta är rejält dimensionerat och inget är raketforskning att meka om det skulle behövas.

 

Jag gissar att det är den Diesel-11:a som ligger på blocket för runt 50k. Är väl ett helt okej pris om motorkonverteringen inte är ett riktigt slaktjobb eller karossen sönderrostad.

Ok, tack för infon!

Ja det är den som ligger på blocket nu, tänkte åka och kolla på den till helgen. Den är tyvärr inte reggad med dieseln men det kanske är ok pris ändå? Finns det nån entusiast i närheten av Säffle som kanske vill med och kika och tipsa? En uppsättning hjul extra följder med och lite rost på nerkant bakdörrar. Aluzink på sidor och tak, 2500mil årsmodell -75.

Är det nån skillnad på årsmodeller? När är det aluzink och när är det ej?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte aluzink...

 

Aluminium "paneler" på sidorna är de på alla tgb.. Det är ren aluminium... Och har inget med korrosionsskyddet på plåten att göra.

 

"aluzink" är korrosionsskyddet(en speciell blandning för rostskydd) på karossen, alltså plåten i karossen...

 

Så de finns inga "halv" aluzink som folk i bland uttrycker sig.. Det är är fel.. För aluminium på sidorna gör den inte till "aluzink"

 

Antingen är den skyddad med aluzink behandling i plåten... Eller inte...

 

Denna har flera tecken på att den inte är de aluzinkare.. Trälister på fram dörrarna.. De lilla fotsteget in under den lilla rutan vid förardörren..

Litet uttag vid fotsteget till bakre dörrarna..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte aluzink...

Aluminium "paneler" på sidorna är de på alla tgb.. Det är ren aluminium... Och har inget med korrosionsskyddet på plåten att göra.

"aluzink" är korrosionsskyddet(en speciell blandning för rostskydd) på karossen, alltså plåten i karossen...

Så de finns inga "halv" aluzink som folk i bland uttrycker sig.. Det är är fel.. För aluminium på sidorna gör den inte till "aluzink"

Antingen är den skyddad med aluzink behandling i plåten... Eller inte...

Denna har flera tecken på att den inte är de aluzinkare.. Trälister på fram dörrarna.. De lilla fotsteget in under den lilla rutan vid förardörren..

Litet uttag vid fotsteget till bakre dörrarna..

Jaha, ytterligare tack för info! Är det ett bra rostskydd? Alltså är det en fördel att hitta en aluzinkare, eller spelar det ingen större roll om den är fin och förhållandevis rostfri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluzink är absolut inget negativt... Snarare tvärtom.. Något väldigt positivt...De är vanligt att dom "flagnar" färg när de är aluzink.. Rostar gör dom också, det är ju vanlig plåt de också under skyddet men dom håller mycket mycket bra mot korrosion.

 

Men man ska inte bli rädd för en "vanlig" tgb kaross heller.. De finns karosser som är kanon fräscha!

Men också dom som är totalt jävla slut... De ser man fort..

 

Vanliga ställen å rosta är under gummi mattan vid förarplatsen.. Plåten under vindrutan, hjulhus.

 

Men jag skulle inte tveka på en fräsch tgb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super tack för alla tips hörrni!! Skriv gärna mer om ni kommer på något, så man har kött på benen när man ska kika! Lite synd att man inte kikat i något orginal motorutrymme innan man ska kika på en konverterad..

Fjäderpaket hur kollar man om dom är ok? Något man kan mäta mellan några punkter tex centrum axel och kaross? Isf mått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konventerade bilar har ofta lite annorlunda lösningar efter byggarens huvud så att bara meka efter bok eller google kan bli knepigare än om det är en orginalare, men är det bra gjort så är det ju bara en fördel med en diesel, däremot är det lite märkligt att den inte är besiktad med motorn. 

 

En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad?

 

Enklast vid köp är att ta med sig någon ägare eller kännare av biltypen.

 

Slog på den  i trafik men inte besiktigad sen 2007 senaste ägarbytet 2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter gummin som fjädrings stopp vid axlarna, det ska avståndet mellan metallplattan o gummit varierar, men är det runt 1dm o uppåt är det bra.

 

"Jordfel" är en standardgrej, så testa alla knappar  o se att nåt händer (behöver inte vara jättesvårt o repa, ofta räcker o rycka o slita i kablarna..)

 

Rost som sagt, du har en sorgkant under hela kaross sidan där blöt lera samlas o ger vått omslag, se att den är hel.

 

Oljeläckage i drivlinan, o speciellt damaskerna, i så fall "oljerinn" på insidan däcken.

 

Slangar finns massor, både vatten, vaccum, broms osv. kolla om det ser torrt o sprucket, ryck o slit lite lagom mm

 

 

Tillbehör som kedjor, yxa, verktygssats, domkraft mm

 

Många lågmilare finns, men mätarn snurrar runt på 10k mil....

 

Kör den varm o se att det kommer värme där det ska o att det går att stänga av...

 

 

Inga jättebekymmer o reparera, o delar finns både skrot o OEM, men pruta kan man ju alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad?

 

Man behöver även ett intyg från Volvo att de godkänner motorbytet, men det har historiskt sett inte varit något problem att få ut.

Välkommen till tgb.net!

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En regning med dieseln i en 11 innebär väl bara en vägning för ny tjänstevikt och en signatur som styrker modell av utbytmotor samt effekt, så varför är den inte regad?

 

Man behöver även ett intyg från Volvo att de godkänner motorbytet, men det har historiskt sett inte varit något problem att få ut.

Välkommen till tgb.net!

/Gripen

Varför krävs intyg på 11'an när det inte krävs på andra bilar?  

Vad som behövs är ett intygande från personen som stoppar dit motorn att det är rätt uppgiven motor samt att reg gubben själv ser att det verkar överensstämma tex med en block beteckning, och att den håller sig inom angivna eller rimliga gränser för effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krävs intyg på 11'an när det inte krävs på andra bilar?  

Vad som behövs är ett intygande från personen som stoppar dit motorn att det är rätt uppgiven motor samt att reg gubben själv ser att det verkar överensstämma tex med en block beteckning, och att den håller sig inom angivna eller rimliga gränser för effekt.

 

Har reggat in 2 st tgb med dieselmotorer och intyg från byggare behövs inte, bara ett papper på vilken motor det är och vad det är för effekt på den.

Jag gjorde det lätt för mig och skrev ut från wikipedia.

 

Intyg från tillverkaren krävs när man stoppar in en motor med mer än 20% effektökning och 10% vridökning jämfört med motorn som sitter i bilen original.

Eftersom även en 603 sugmotor överskrider tillåten ökning krävs ett intyg för att kunna regga in den här 11 bilen med den motorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har reggat in 2 st tgb med dieselmotorer och intyg från byggare behövs inte, bara ett papper på vilken motor det är och vad det är för effekt på den.

Jag gjorde det lätt för mig och skrev ut från wikipedia.

 

Intyg från tillverkaren krävs när man stoppar in en motor med mer än 20% effektökning och 10% vridökning jämfört med motorn som sitter i bilen original.

Eftersom även en 603 sugmotor överskrider tillåten ökning krävs ett intyg för att kunna regga in den här 11 bilen med den motorn.

 

En OM603 utan turbo har 113hk, och 191nm. Nog borde väl det funka att regga utan intyg i en TGB 11? Det är inte så att du blandar ihop med OM606?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med byggare intygar är att du på något sätt anger vilken motor det är och sen på något sätt visar det för reg gubben motorkod eller liknade, många motorer har ju olika utförande och anger man block typ så kan det var smart att då hänvisa till den effektklenaste versionen.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med byggare intygar är att du på något sätt anger vilken motor det är och sen på något sätt visar det för reg gubben motorkod eller liknade, många motorer har ju olika utförande och anger man block typ så kan det var smart att då hänvisa till den effektklenaste versionen.  

 

Sant men det var inte så du formulerade dig  ;)

 

Å varför är det smart att ange en felaktig motor när man med ett enkelt mail till Volvo kan få ett intyg på den motorn du vill stoppa i?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den :)

Va jag ute efter en 11a bil skulle jag nog ta denna.

Rosten kan ju alltid fixas.

 

En sak jag skulle kolla vid provkörning är så den inte går varm,häver ut vatten och

att allt med fyrhjulsdriften,låg/högväxel och diffspärrar fungerar bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Aluzink så stämmer det att bakre tak och sidopaneler är ren aluminium och resten är stålplåt men detta var så på bilarna original från början på 70-talet.

 

På De karosser som benämns aluzink är All karossplåt i stål utbytt mot en belagd plåt under senare tid(typ nångång gång på 90-talet). Denna plåt har ett ytskikt som är en  en blandning av aluminium och zink, likadant som det är på i stort sett alla moderna bilar som oftast benämns "galvade", (Audi slog stort på trumman om detta på 80-talet men faktum är att i princip alla moderna bilar har belagd plåt i karossen även om många tror att audi är unika i detta). 

Försvaret drev igenom dessa karossbyten då de ville förlänga livslängden på c30x-modellerna, dessa modeller brukar var de mest eftertraktade då de inte rostar.

 

Sedan har vi då "halvaluzinkare" som jag nog vill påstå existerar även om det är något som kan debatteras både hit och dit., jag har en i garaget om inte annat, åtminstone som jag ser det.

Dessa har dock inte fått hela karossen utbytt utan är i grunden vanliga "originalplåtisar" som inte innefattades av karrossbytesprogrammet. Dock har de fått vissa delar av karossen utbytt. Detta i takt med att karossen i kronans tjänst rostat sönder, krockats eller av annan anledning behövt reparerats, när man behövde byta en karossdel som bakvägg, dörr eller del av karossbaljan tog man vad som fanns på reservdelslagret, på senare tid fanns endast aluzinkdelar så därmed fick dessa "halvaluzinkare" vissa delar i aluzinkplåt, allt från en överdel till dörren till hela karossbaljan.

Självklart har dessa inte samma totala korrosionskydd som aluzinkarna och är väl att betrakta som vanliga plåtisar ur den synvinkeln.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...