Gå till innehåll

Renoveringen av Tranellsläpen


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

 

 
Något ljushuvud hade svetsat ihop lederna på draget,men en omgång med vinkelslipen löste det hela.

Kulhandsken byttes till ögla.

03.JPG

 

 

 10.JPG

 

Slutresultat efter sista lagret färg

20.JPG

 
 
Bajon12009-07-08 22:59:42

 

 

Missade det där med svetsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra en "adapter" med handske på en stång o sen kula lite lägre är väl inget som bylingen tycker om kanske?

(har samma bekymmer själv, med kula'n 42cm++  blir det lågt i bakändan...)

 

 

Eller ha dubbel uppsättning o skruva?? (den är ivägen nu som det är..)

 

 

post-4978-0-86093100-1452014363.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag råkar ha en sådan dragstång liggandes. ja den vikbara.

hade tänkt ha den till att svetsa i hop en bogser dragstång, men så har jag 2 st tunga feta stänger och det är nog bättre att köpa nya öglor till dem i stället då det är ögla i ena ändan på dem och de är ca 2 meter, vilket räkcer.

 

Den vikbara jag har satt då på en vagn som tom vägde 2 ton. kanske för grov för er ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla "sommartsugeområden" många utrangerade arbetsbodar är numera "fast monterade" som skjul o lager, utan däck men ofta en dragstång kvar....

Går säkert att köpa för en billig peng.

 

Jag köpte ett gäng elverk en gång, då de körs med lite olika fordon var det viktigt att de 42 standard cm för kulhöjd var flexibel, kan väl säga att det var inte denna lösning jag trodde jag specat:

 

post-4978-0-58608100-1452436490.jpg

 

Alla vägar är ju inte släta.

 

Så det bidde att köpa 10st nya kulhandskar på "rak pinne".

Då de var spridda i Sverige vart man lite "förvånad" när några var monterade direkt på dragstången, dvs bara EN led...  :rolleyes:  :rolleyes:

post-4978-0-46955300-1452437073.jpg

 

"Parkeringen" av eluttaget är egen uppfinning, dvs + på markeringslyktor på "släpvagnen" när elverket går...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst sven pa landet

Kontakta Robert Hansson, finns på denna sida, han fick bilder på mina dokument översända, han har kanske dessa kvar. (jag har problem med min hårddisk så jag får ej fram något på den för närvarande.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par bilder på mitt Tranellsläp som inte var regbesiktigat när jag köpte det. Men militära papper fanns så det gick lätt att få det godkänt.

Tycker jag har skrivit det här förr, men det är väl många som har obesiktigade Tranellsläp.

post-4966-0-41766500-1458346766_thumb.png

post-4966-0-52416900-1458346795_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snyggt! Hade ditt släp en militär regskylt när du köpte det? Så de kunde kolla mot den militära identiteten?

Mitt är av den äldre typen med bla gamla bubbla fälgar med den stora håldelningen och orange pga att det kommer från civilförsvaret och inga papper på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nej

 

Jag har ett att sälja fd civilförsvaret, plywooden i dåligt skick, dock civilregistrerat och klart att användas på allmän väg.

Avställt och inte använt på många år så en kontrollbes behövs efter tillsnyggning.

 

Pris 3500Kr.

 

För mer info: scania.king.off.the.road@hotmail.com inga PM.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Joråsåatte... Har just fått tag i ett civilförsvarssläp till Land-Rovern. Har stått förrådsställt inomhus, så i gott skick, men troligen rätt torra däck 😀 (Fick med en oanvänd orange matchande skottkärra...) Som jag förstår här kan det bli papperskrångel i det närmsta. Robert, jag ringer dig om det är ok 😀 Kunde du skruva upp fjädringen ett par hack? Tänkte också ha lite mer däck, men i övrigt original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...