Lite info gällande bakaxeln. Eftersom "direktdrivningen" går till bakaxeln (framaxeln går via en mellandiff, mekanisk eller visko) och det alltid är lite glapp i drivlinan kan man råka ut för följande problem, speciellt om man har automatlåda. I diffklumpen sitter det en axel med två vinkelkugghjul. Denna axel är lagrad i diffklumpens kapsling som är gjord i gjutstål. Dessa lagringhål blir med tiden ovala och då släpper axeln, den släpper när man lägger i backen eller motorbromsar. Delarna ramlar ner i botten på diffhuset oh har man otur tuggas kronhjulet sönder. Glappet hörs som ett slag när man lägger i backen och när glappet är stort så hör man ett klapprande ljud från bakaxeln när man motorbromsar.
Nu var det i och för sig en Range Rover Classic (Vogue SE -91) jag råkade ut för detta på, men, samma axlar sitter på Discovery I och Defender från 84 (mellan series III och "riktiga" Defender).
På Range Rover P38 och Discovery II verkar man ha ändrat på diffens konstruktion.
Hur skadebegränsar man om man har slaget när man lägger i backen? Dra åt handbromsen lite, när man lägger i backen, eftersom den sitter på utgående kardan bakåt. Till slut måste man byta diffen, om man gör det innan raset så kan alla delar återanvändas om man vill sätta i en ARB-diff eller liknande.