Gå till innehåll

För många bilar, för lite tid


Rekommendera Poster

Det är typiskt, i flera veckor jagar man några få bilar och misslyckas att ens få kontakt med de flesta säljarna.

 

Nu är det de sista dagarna på Sverige semestern, och plötsligt svämmar Blocket över med TGB 30:or, flera som verkar intressanta. Men knappt någon tid kvar!!!

 

Hoppas eventuellt kunna arrangera några besök på måndag men eftersom de flesta bilarna inte verkar ens vara besiktade så är det så svårt att få en vettig uppfattning om de är i någorlunda skick.

 

Är det så att bilarna dyker upp nu efter semestern, folk vill kanske slippa vinterförvara dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eller att de är hemma och har spenderat sina slantar och behöver få in nya, då åker leksakerna  ;)

har du ingenstans att ställa ett eventuellt köp om du är snar och slår till på en bil nu ?

Att de inte är i trafik behöver ju inte tyda på att det är ett dåligt köp och då är de oftast billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var jag iväg och tittade på två bilar, varav en i Vingåker. Bilen går ok (förutom att den tvekade på gasen några gånger, ont om soppa?) men jag är ute efter en bil i lite bättre skick.

 

Idag frågade han efter mitt svar vilket var precis som ovan och mycket hövligt.

 

Till svar får man då svordomar, förklaras som inkompetent och för att slösa bort hans tid :(

Mina försök att lugna ner situationen och dra ner den på rimliga nivåer möts sedan med mer ovett.

 

Mitt förtroende för människor är nu ordentligt skakat och det känns mycket obehagligt. Ät det så att man bara får titta på och provköra TGB 30:or om man är expert (som själv kan avhjälpa eventuella krämpor) och att man måste köpa en bil oavsett hur inspektion och provkörning utfaller?

 

Det här känns extremt olustigt och ger än verkligt sur eftersmak på hela letandet efter en lämplig bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har ganska god koll på vad som finns på blocket (ett antal fast sökningar är sparade och en lista med favoriter) och den här bilen är med där.

Det är några saker som gör den lite mindre attraktiv för mig:

 

- Färgkombinationen (ok, en patetisk ursäkt men likväl) som är för "blek" för min smak. Kan förstås fixas med ommålning men i alla fall inget plus.

- Däcken. Dessa är tydligen special för flygvapnet (inte regumerade tror jag) som krävde ett speciellt mönster. Dock inte så förtjust i utseendet.

     (ok, återigen ganska patetisk ursäkt... -_-  )

- Priset är i högkant

- Milen i högkant (även om strikt sett fortfarande lågt för en Lastbil vid 6000) 

- Avståndet till säljaren (från mellan sverige)

 

 

Jag skulle vilja ha tittat närmare på den bil som är till salu i Eskilstuna men har inte lyckats få tag i ägaren under hela semestern. Från bilderna ser den ut att passa ganska bra men man vet ju aldrig förrän man tittat närmare.

Den billiga bilen i Gnesta vill man ju kolla på men återigen lyckades jag inte få tag i säljaren. Den har all utrustning jag vill ha och snyggt målad men mest troligt faller den väl i kategorin "om det verkar för bra att vara sant...", så risken kanske är att allmän skicket är dåligt, som orsak till det låga priset.

 

Eftersom semester nu är över och jag är tillbaka i England så blir det knappast fråga om några fler provkörningar så antagligen läggs sökandet på sparlåga ett tag. Det man skulle behöva vore ju någon som kunde åka omkring och kolla åt en (kanske mot ersättning av något slag), men vad är chansen för det...   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bil på blocket till salu i Malmö området, utrustad med diverse extra lampor. Först var jag lite skeptisk till alla dessa extra ljus men enligt säljaren var de standard på FV bilar (tydligen inte alla FV bilar, för den ovan var ju också FV). Hur som helst, om det var standard så känns det bättre, det blir kanske rent av en lite mer speciell kärra vilket är lite kul  :)

 

Med en sån bil behöver jag också modifiera mina prioriteter, för den har ju ingen kran eller hytt, men däremot kapell och stolar på flaket. Kapell kändes fel först men börjar så smått tänka att det kan vara ganska praktiskt. Det blir ju inga problem att få plats med min MX5 på flaket utan personal hytten. Kranen kan man ju skaffa separat i alla fall (sägs det -_-  ) 

 

Från camping synvinkel borde väl kapell funka hyfsat, det är ju som ett tält fast redan uppslaget   :P

Det borde väl räcka med några tältsängar och sovsäckar på flaket så sover man ju som en prins där  B)

Är det någon som provar det eller har några "invändningar"?

 

Ett problem kanske, om man har fler än 2 passagerare så är det ju inte så bekvämt att åka flak (det gjorde vi i lumpen några gånger). Hmm, undrar om frugan kan tänka sig att åka flak nästa semester...   :D  

Då är ju en hytt snäppet bekvämare. Å' tredje sidan, frugan kommer knappast att sätta sin fot i bilen i alla fall, speciellt inte om det hotas med camping   :rolleyes:

 

Hur som helst, bilen ser ut att vara väl omhändertagen och i gott skick (ingen rost på bilderna, har frågat efter fler). Synd att Malmö är så avsides...  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kollar nu på en bil i Tyskland som utan tvekan ser fin ut. Men sånt är ju svårt att bedöma från lite bilder så jag bad honom skicka några på underredet också.

Förutom bilden nedan finns det en bunt till om ni klickar på bilden.

 

Ni som har mer erfarenhet av TGB 30:orna, vad kan man säga om skicket och hur bilen har gjorts i ordning?

I mina ögon ser det ovanligt fint ut, men hur ytligt är det?

Det är t.ex svårt att se om det varit någon ytbehandling eller rost-borttagning innan den målats.

Det ser ju bl.a ut som att framskärmarna fått sig en dos underredsbehandling, vilket ju är fint. Den enda bilden på ett däck ser ju rätt bra ut också (får begära bilder på alla däcken kanske).

 

Alla synpunkter välkomnas  -_-

 

file_zpsb5869863.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...