Gå till innehåll

Köp Av TGB 11


Landdike

Rekommendera Poster

Det brukar ju inte bli så många mil per år så det är överkommligt, åsså får det kosta lite när man åker ett stycke svensk militärhistoria :)

Vadå arbetspendlar ni inte med era fordon lite då o då? ;)  Jag har 7mil tur o retur till jobbet o kör med min tgb lite då o då så den får röra på sig. Sen är det kul att retas med dom som har traktordäck o liknande på sina terrängbilar så dom inte går att köra alls på allmän väg typ ;)

Och så har jag några jag känner med unimogs och dom verkar inte gärna köra över 50km/h av någon anleding, samt en trave som inte ens har sina "skogsbilar" lagliga att köra på vägen och då är det ju extra kul att möta dom lite då o då och hejja längs vägen.

Har kört min snart 700 mil på 2 år nu och då har den stått längre perioder då jag byggt med den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha jag tror nog jag skulle köra min XC70 dem längre sträckorna på landsväg, fast man ska aldrig säga aldrig... (0:

Jag är nog lite av en "min bil e min borg" typ, å vill alltid fixa till dem med allt som bara går, har te x funderat på att höja min xc70 så den har bättre markfrigång, för att kunna ha den i skogen med sin fusk fyrhjulsdrift (0: ...

Å på grund av fusk fyrhjulsdriften är jag nu där jag är, väldigt sugen på att köpa en TGB.... (0:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är också nybliven medlem som försöker lära mig tillräckligt för att inte köpa en dålig bil. Får man hänga på tråden? Jag är på jakt efter en tgb11 men vet inte var man skall söka förutom på blocket.

 

- Var säljs dom?

 

- Kan man få tag på några direkt från försvaret eller säljs dom genom andra firmor?

 

- Är det någon som vet att man inte kan regga in en 11 för 6 passagerare om original stolar och bälten finns på plats? Vilken myndighet är det som bestämmer detta?

 

Hälsningar/Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 11-bil är bara glädje att äga och köra, billig försäkring och inte allt för farlig sopparäkning i mitt tycke.

 

- Var säljs dom?

Dom säljs antingen av privatpersoner (Enklare då dom oftast är registrerade) eller via firmor.

 

- Kan man få tag på några direkt från försvaret eller säljs dom genom andra firmor?

Direkt från försvaret går mig veterligen inte att få tag på om man inte är intresserad av större batcher (flera fordon) Men rätta mig gärna om jag har fel här.

Företag som säljer terrängbilar finns en hel del, Surplus, Kvibers Överskott, Toveks auktioner, BJB är dom jag känner till men finns säkert fler. Fördel är att man ofta kan provköra men ibland lite "grisen i säcken"

- Är det någon som vet att man inte kan regga in en 11 för 6 passagerare om original stolar och bälten finns på plats? Vilken myndighet är det som bestämmer detta?

Här finns en del läsning om detta: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9181-jag-lyckades/?hl=%2Bjag+%2Blyckades

 

Lycka till och ställ gärna fler frågor (Det finns många funderingar innan köp av TGB och hade inte detta forumet funnits med sina kunniga och hjälpsamma medlemmar hade det inte stått en 11:a på garageuppfarten idag)

 

Hälsningar Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tacka alla för den massiva responsen (0:, nu vet jag mycket mer än jag gjorde innan.

Nu ska de bli jakt på bil... Jag har inte bråttom, så jag ska va nogrann i mina sökningar... Å jag lär återkomma med frågor när jag väl hittar ett exempel, de kan jag lova hahaha...

 

Rolle

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tovek's och Kviberg säljer väl mer eller mindre direkt från försvaret på komission, dvs man säkrar upp priserna någorlunda till statskassan, Finns en del trådar om auktioner o lyckliga köpare (främst lastbilar?). 

 

Men då tillkommer allt med ursprungskontroll osv, ingen omöjlighet men en del jobb o kostnader som tillkommer (finns flera redogörelser här på forumet).

 

Lagerbilar som finns enligt ovan kan man ju åka dit o provköra o välja, sen har handlarna ganska bestämda åsikter om priserna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb tillverkades aldrig med aluzink utan det är ett reparationsprogram som pågick under 90 talet där man bytte rostiga karosser mpot nya fina i aluzink.

 

C i beteckningen talar om att det är en aluzink.

Tex: Tgb 11C= aluzink. Tgb 11A = plåtis

Men det behöver inte stäma till 100% i verkligheten. Har du koll på det vi tipsat om innan så kan du inte bli blåst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ra varianten ser ut så här om du tittar på de sista bilderna. En korvlucka till framsätet och bara tre sittplatser samt bordet med en uppfällbar skiva, sen ska det sitta radiorackar med mera men på min var mycket bortrivet

http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/

 

Tack, nu vet jag och dessutom känner mig därför lite korkad då jag faktiskt åkt i sådan på 80 talet...

 

Går det att öppna upp väggen fram till föraren och passageraren i nivå med bordet, utan att det påverkar bilen något?

 

Måste bara tillägga att jag verkligen gillar din lackning (0=, hade tänkt mig nått liknande i mina drömmar men med grundton sand och brunt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för färgen men ett litet h-v att måla fälten som är de samma som originalfälten. Jo jag har tagit bort korvluckan med hela skivan och den bit av bordet som går att fälla, blir öppet från bordskanten till taket samt vägg till vägg. Du ser även var de rostar som mest på sidorna samt så båda hörnen bak, blev en del svetsning på denna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för färgen men ett litet h-v att måla fälten som är de samma som originalfälten. Jo jag har tagit bort korvluckan med hela skivan och den bit av bordet som går att fälla, blir öppet från bordskanten till taket samt vägg till vägg. Du ser även var de rostar som mest på sidorna samt så båda hörnen bak, blev en del svetsning på denna

 

 

kan tänka mig att de e segt å måla fält hahahaha, men som sagt, snyggt!

så du hade tagit bort väggarna kring luckan... missade nog detta på bilderna... ska kolla igen... för jag kan tänka mig att de känns lite luftigare i förarutrymmet om man gör det... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på lite frågor till ang ALU ZINK modellerna.

 

1. Under vilka år tillverkades ALU ZINK

2. Har dem någon speciell nummerföljd på serienumret eller nått annat i registerpappret som visar att det är en ALU ZINK?

Hej

om du tittar i kontrollboken så ska du hitta i häftet som berättar vilken service o åtgärder som gjorts med bilen! där i skall det stå om karossen är byt, kommer inte ihåg beteckningen men den ingår i ett omfattande program. i min fanns det också en anmälansblanket med arbetsorder för detta!

Det brukar också sitta ett klistermärke över gamla choken vid ventilationsreglagen samt att choken är flytta bredvid växelspaken!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

om du tittar i kontrollboken så ska du hitta i häftet som berättar vilken service o åtgärder som gjorts med bilen! där i skall det stå om karossen är byt, kommer inte ihåg beteckningen men den ingår i ett omfattande program. i min fanns det också en anmälansblanket med arbetsorder för detta!

Det brukar också sitta ett klistermärke över gamla choken vid ventilationsreglagen samt att choken är flytta bredvid växelspaken!

Lycka till!

 

Tack (0=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

om du tittar i kontrollboken så ska du hitta i häftet som berättar vilken service o åtgärder som gjorts med bilen! där i skall det stå om karossen är byt, kommer inte ihåg beteckningen men den ingår i ett omfattande program. i min fanns det också en anmälansblanket med arbetsorder för detta!

Her er sidene der karosseribyttet på bilen min er beskrivi i reparasjonsjournalen:

 

karosseri-2400.jpg

 

Ser av kilometerstanden at bilen min bare gikk noen titalls mil etter karosseribyttet.

 

(Klikk på bildet for å se det større).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...