pelle64 Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 Jag har en 30 bil sen i sommras. När jag körde hem den stannade bilen efter ca 2,5 mil, vred på alla tänkbara brytare. säkringar , relä men inget hjälpte efter ca ½ timma hoppar det igång kör ca 1 mil samma visa det upprepas en gång till innan jag är hemma. Nu har felet ändrats något går oftas mellan 3-4 mil sen slutar den att dra men nu funkar det om man lägger i T:et men då går han ju inte mera än 50-60 km på maxvarv och man vet ju inte om det ändras sig igen, det är inte roligt att få stopp på bilen när man är ute i trafiken. Jag instämmer med andra skrivare en kanon bil (när den funkar) Finns det någon som kan ha något tips om detta??? jag tror ju att det är elektriskt men vad börjat man felsöka. ///Pelle 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 Har du kollat oljenivåerna? Växelådan speciellt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pelle64 Postad 30 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2013 Ja i växellådan det är ju 4 hål på stickan det är vid det näst översta när motorn är igång. Finns det mera oljenivåer man bör kolla på ??? som har med växlingen att göra ??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 Ett vanligt problem är ju växelväljaren själv där vissa lödningar kan spöka. Finns några på forumet som renoverar dem. Eller prova med en väljare från en annan bil (utan samma problem). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 Jag tror bsvensso menar styrboxen som sitter under plåten där växelväljaren sitter. Den kan ge dom problem som du beskriver pga glappkontakt i kretskortet. Spruckna lödningar i styrboxen tror jag är det vanligaste felet på tgb30/40. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pelle64 Postad 30 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2013 Ja det låter ju troligt, hur går man smidigast till väga för att kolla , lösa detta problem ??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 Hej Pelle64! Vad händer när den slutar dra? Är det som att trampa ner kopplingen, dvs motorn rusar och bilen tappar farten? Eller lägger den i lägre växel? Har du tillgång till voltmeter? I så fall kan du kolla vad styrboxen säger till växellådan. Till höger i "elcentralen" (luckan i mitten på panelen, där alla säkringarna är) finns en vertikal plåt med vita kontaktdon. Två av dom är där kablagen mellan styrbox och växellåda är sammankopplade. De är märkta med kabelnummer och där kan du mäta spänning från styrbox till växellådans magnetventiler. Ta hem kapitel 4, Kraftöverföring i verkstadshandboken på Dokument-fliken - TGB 30/40. På sidan 44:18 ser du vilka kabelnummer som går till vilka ventiler, "bara" att mäta mot jord. På sidan 44:50 och framåt finns också ett bra felsökningsschema. Du får gärna ringa om du behöver tips och råd. 0705547000. Lycka till med felsökningen! //Sten i Eslöv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 30 December , 2013 Rapport Share Postad 30 December , 2013 jag hade samma problem, men tror inte det var styrboxens fel, så jag gjorde ändå en mekanisk växlingsenhet, å då märkte jag att den behövde nån sekund extra tid på sig när jag växla mellan väg och terräng, den hann helt enkelt aldrig riktigt gå i vägväxeln på den tiden styrenheten valde. men nu när jag kan välja med knapp så häller jag in 3-4 sekunder och då hinner den gå i ordentligt och den går heller aldrig mer i friläget därifrån Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pelle64 Postad 30 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2013 Ja det är som att trampa ner frikopplingen den vara varva , så det är bara att försöka få av den från vägen. Vågar inte ge mej ut mera i trafiken för stannar den på fel ställe blir det problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 31 December , 2013 Rapport Share Postad 31 December , 2013 Pelle64, har du läst tråden" Svårt att lägga i växel när bilen varit oanvänd"? Där finns en hel del matnyttigt Har försökt att länka dit men misslyckades :huh:// Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 31 December , 2013 Rapport Share Postad 31 December , 2013 En snabbkoll man bör göra: Stå på tomgång med handbroms åtdragen. Växla till läge Bo. Då ska det bli motorstopp! Det är bra och rätt! Går motorn vidare på tomgång utan att ändra ljud är det nog elfel eller så. Inte så farligt. Om motorn går tyngre utan att stanna är det högst obra. Då slirar lamellerna utan att låsa upp. Det gör dom då troligen vid vanlig körning också och det ger allvarliga skador. Beror oftast på lågt grundtryck av någon anledning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pelle64 Postad 1 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2014 Vad köper man en styrbox ?? Finns det nya ?? Eller som jag läser här på forumet att det är någon som håller på att ta fram ett alternativ med manuell växling också. Det tycker jag låter mycket intressant , men jag vill ha min bil säker för körning snarast (inga mer stillestånd utmed stora vägar) ///Pelle 64 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Pelle64 Ring Wingflyer på numret i hans inlägg så löser det sig. Även Samlarsaker meckar med styrboxar. Han når du med ett pm. Trevliga och hjälpsamma grabbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 2 Januari , 2014 Rapport Share Postad 2 Januari , 2014 Köp en vridströmställare och koppla in lika som jag gjort. Se tråden Manuell styrbox. Om du har problem med v/t så kanske du ska montera en extra strömställare även för denna funktion. Annars går det utmärkt att växla mellan v/t i läge auto så länge original boxen fungerar som den ska. Jag är helnöjd med min strömställare och gillar att kunna växla manuellt eller använda auto. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.