Gå till innehåll

TGB 30 slutar att dra under körning??


Rekommendera Poster

Jag har en 30 bil sen i sommras. När jag körde hem den stannade bilen efter ca 2,5 mil, vred på alla tänkbara brytare. säkringar , relä men inget hjälpte efter ca ½ timma hoppar det igång kör ca 1 mil samma visa det upprepas en gång till innan jag är hemma. Nu har felet ändrats något går oftas mellan 3-4 mil sen slutar den att dra men nu funkar det om man lägger i T:et men då går han ju inte mera än 50-60 km på maxvarv och man vet ju inte om det ändras sig igen, det är inte roligt att få

stopp på bilen när man är ute i trafiken.

Jag instämmer med andra skrivare en kanon bil (när den funkar)

Finns det någon som kan ha något tips om detta??? jag tror ju att det är elektriskt men vad börjat man felsöka.

 

///Pelle

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle64!

 

Vad händer när den slutar dra? Är det som att trampa ner kopplingen, dvs motorn rusar och bilen tappar farten? Eller lägger den i lägre växel?

 

Har du tillgång till voltmeter? I så fall kan du kolla vad styrboxen säger till växellådan. Till höger i "elcentralen" (luckan i mitten på panelen, där alla säkringarna är) finns en vertikal plåt med vita kontaktdon. Två av dom är där kablagen mellan styrbox och växellåda är sammankopplade. De är märkta med kabelnummer och där kan du mäta spänning från styrbox till växellådans magnetventiler. Ta hem kapitel 4, Kraftöverföring i verkstadshandboken på Dokument-fliken - TGB 30/40.

 

På sidan 44:18 ser du vilka kabelnummer som går till vilka ventiler, "bara" att mäta mot jord. 

 

På sidan 44:50 och framåt finns också ett bra felsökningsschema.

 

Du får gärna ringa om du behöver tips och råd. 0705547000.

 

Lycka till med felsökningen!

 

//Sten i Eslöv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade samma problem, men tror inte det var styrboxens fel, så jag gjorde ändå en mekanisk växlingsenhet, å då märkte jag att den behövde nån sekund extra tid på sig när jag växla mellan väg och terräng, den hann helt enkelt aldrig riktigt gå i vägväxeln på den tiden styrenheten valde. men nu när jag kan välja med knapp så häller jag in 3-4 sekunder och då hinner den gå i ordentligt och den går heller aldrig mer i friläget därifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabbkoll man bör göra:

 

Stå på tomgång med handbroms åtdragen.

Växla till läge Bo.

 

Då ska det bli motorstopp! Det är bra och rätt!

 

Går motorn vidare på tomgång utan att ändra ljud är det nog elfel eller så. Inte så farligt.

 

Om motorn går tyngre utan att stanna är det högst obra. Då slirar lamellerna utan att låsa upp. Det gör dom då troligen  vid vanlig körning också och det ger allvarliga skador. Beror oftast på lågt grundtryck av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad köper man en styrbox ?? Finns det nya ?? Eller som jag läser här på forumet att det är någon som håller på att ta fram ett alternativ med manuell växling också. Det tycker jag låter mycket intressant , men jag vill ha min bil säker för körning snarast (inga mer stillestånd utmed stora vägar)

 

///Pelle 64

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en vridströmställare och koppla in lika som jag gjort. Se tråden Manuell styrbox. Om du har problem med v/t så kanske du ska montera en extra strömställare även för denna funktion. Annars går det utmärkt att växla mellan v/t i läge auto så länge original boxen fungerar som den ska. Jag är helnöjd med min strömställare och gillar att kunna växla manuellt eller använda auto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...