Gå till innehåll

Hur svårt är det egentligen att få tag i delar till vettigt pris till en 912 ?


Rekommendera Poster

Hej måste bara slänga in frågan.

Hur upplever ni det med att få tag i resevdelar som man ej kan tillverka själv till 912an ?

Och är det mycket dyra delar för att renovera tex motorn.

Jag är medveten om att det finns massor att läsa här men fick lite halvt panik då jag satte mej för att kolla, 4 inlägg i reservdelslistan.

Med stor sannolikhet köper jag en i morgon, med en massa jobb på skulle jag tro.

Jag kommer inte ha någon panik med att få den körbar 

 

Vore tacksam för snabba svar 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra med en till i 912-träsket :)

 

Man kan väl säga att ska du ha en 912:a så kan det långsiktigt vara bra att ha en reservdelsbil som du plockar delar av. Du hittar samma delar hos startbil TL11/12 och till viss del sugga. Trots att det bara tillverkades 857 st så finns det nästan alltid någon på blocket till salu, ofta till bra pengar.

Drivlinan med A6-motorn är skottsäker och som du kanske sett så finns tänddelar och renoveringssatser till förgasare och bromsar fortfarande att köpa. A6:an fanns även hos volvo brage och kanske någon mer lastbil.

Altyco, 11:an och Terräng Axel är gubbarna du tar kontakt med när börjar leta "mindre" reservdelar.

 

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att nej det är inte dyrt med reservdelar till denna lastbil, oavsett om du får med flappybird eller inte så tycker jag att det är en bra investering då du kan sälja tex axlar för några tusingar styck, lycka till :wub:

 

(Glöm inte bilder på trucken)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den kommer då närmare olerum, men jag tog med en kompis i detta projekt, lite för mycket för att jag skall ro i land det själv

Nu skall vi bara hitta lämpligt fordon att transportera den med eller bakom, så får vi se vad vi lyckas göra med den  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej måste bara slänga in frågan.

Hur upplever ni det med att få tag i resevdelar som man ej kan tillverka själv till 912an ?

Och är det mycket dyra delar för att renovera tex motorn.

Jag är medveten om att det finns massor att läsa här men fick lite halvt panik då jag satte mej för att kolla, 4 inlägg i reservdelslistan.

Med stor sannolikhet köper jag en i morgon, med en massa jobb på skulle jag tro.

Jag kommer inte ha någon panik med att få den körbar 

 

Vore tacksam för snabba svar 

 

Blev du en lycklig ägare av Volvos flaggskepp  -912 <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en motor är ju det första. Sen är det ju antagligen en del broms detaljer som kommer behövas.ja och delvis inredning från hytten, framlysena är ok men sen saknas det några lampor, om vi skall ha den så nära original som möjligt, vore de intressanta, annars får det bli biltemas LED lampor på den

Vi har inte hunnit dra hem den än.så vi har inte hunnit kolla över vad som behövs för att få den körbar till att börja med.

Trodde vi skulle kunna det nu i helgen, men det har kört i hop sej med körtiderna för han som skall köra lastbilen vi skall dra med,

han kör timmerbil och då blir det lite svårplanerat att få timmar över till egen körning, dragstången vi har är till mellan timmerbilen "Ja eller lastbils drag då" och sedan till bogseröglan fram.

Är flaket ok så vore det intressant, det kommer gå åt en del plåt att fixa det som sitter på, visserligen skall det ligga ett flak i Olerum men skicket på det är okänt, då det har legat i väldigt många år och senast under en trave med ved. så det får vi lyfta undan veden för att kolla på  :unsure:

Axlar å vinsch finns  :) Har inte sett växellådan än men den skall finnas den också.

Men vi kan ju höras av när du börjat plocka ner din och vi fått hem våran  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade hem pärlan i går, riktigt kul att åka i dragstång bakom timmerbilen :) . 

Med ett stänkskydd från en lastbil till golv ett att sitta på den lite väl nötta stolen med lite liggunderlag för värmens skull gick det lite hoppigt på ovala hjul, men bra,

Hade full koll på var vägrenen var genom det borttagna golvet på passagerar sidan :D  

2014-02-24 16.46.46.jpg

Som synes så är en motor prio ett nu, sedan få broms på den, och lägga i nytt golv, samt kolla lite på elen, 

Batteri har jag redan lagt undan ett 100 amp så det finns att nöta på starten när vi skall ha snurr på den motor vi lyckas få tag i,Original motorn vore ju bäst så vi kan använda växellådan och få med uttaget till vinschen och det att fungera som det skall med olika hastigheter beroende på vilken växel man lägger i.

Sen kan vi börja se på skönheten och vad som behövs av detaljer och vad som kan tillverkas eller ordnas med alternativa saker  ;)

 

Så får vi ett vettigt pris på motorn kan jag ta en tur och hämta den när det blir dags  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ser ut som det är en motor det hänger på så kan vi kavla upp ärmarna och köras igång och skruva i hop den, så vi kan få den rullande och börja med allt annat.

Ut och kolla i ladorna nu om det finns en halv vettig motor någonstans till vettigt pris.

Vi skall trixa runt min 13 bil i veckan för att komma åt motorblocket på flaket och se om det är räddningsbart efter en vinter utan topp på utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEHEHE en V8 skulle sitta fint där under  :D

Jepp blir billiga hästar,en 4liters bmw v8(286hk) skulle nog bli kalas i sån bil.

Inge speciellt dyrt,leta upp en fungerande/startbar bil för 2,3,4 tusen så man kan

försäkra sig om att den funkar+man får med styrdon och grejjer :)

Sen blir det ju massa mixter med anpassning till lådan o sånt,men det

går väl att lösa.

 

Eller varför inte en v12???? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja bäst vore nog original motorn. Då budgeten är liten nu så skall vi prova att få loss kolvarna och riva i sär motorn som var med. Kanske den är renoveringsbar. Borde ju gå att hitta lager och kolvringar till den. De har börjat renovera vissa saker som vatten pumpen samt att förgasaren är nyrenoverad. Växelströms generator mm. En topplocks packning vore fint att få tag i också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi resonerar en hel del åt det hållet med, en a6 motor. den kommer inte bli i utställnings skick men skall få gå hos klubben i många år som slitvarg med transporter och vinschning som uppdrag, så vi skall ha den i vettigt skick i alla fall ny målad och med hel plåt på och gärna så nära original som möjligt.då den med stor säkerhet kommer att köras även när den inte skall jobba.

En ersättnings motor kan vi skaka fram, med det blir inte rätta känslan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja bäst vore nog original motorn. Då budgeten är liten nu så skall vi prova att få loss kolvarna och riva i sär motorn som var med. Kanske den är renoveringsbar. Borde ju gå att hitta lager och kolvringar till den. De har börjat renovera vissa saker som vatten pumpen samt att förgasaren är nyrenoverad. Växelströms generator mm. En topplocks packning vore fint att få tag i också.

 

Tror att jag lyckats få med en A6 packningssats i nåt sugga köp jag gjort.. Är ni intresserade kollar jag noggrannare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...