H.Hansen Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Hej måste bara slänga in frågan. Hur upplever ni det med att få tag i resevdelar som man ej kan tillverka själv till 912an ? Och är det mycket dyra delar för att renovera tex motorn. Jag är medveten om att det finns massor att läsa här men fick lite halvt panik då jag satte mej för att kolla, 4 inlägg i reservdelslistan. Med stor sannolikhet köper jag en i morgon, med en massa jobb på skulle jag tro. Jag kommer inte ha någon panik med att få den körbar Vore tacksam för snabba svar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Bra med en till i 912-träsket Man kan väl säga att ska du ha en 912:a så kan det långsiktigt vara bra att ha en reservdelsbil som du plockar delar av. Du hittar samma delar hos startbil TL11/12 och till viss del sugga. Trots att det bara tillverkades 857 st så finns det nästan alltid någon på blocket till salu, ofta till bra pengar. Drivlinan med A6-motorn är skottsäker och som du kanske sett så finns tänddelar och renoveringssatser till förgasare och bromsar fortfarande att köpa. A6:an fanns även hos volvo brage och kanske någon mer lastbil. Altyco, 11:an och Terräng Axel är gubbarna du tar kontakt med när börjar leta "mindre" reservdelar. Sammanfattningsvis så skulle jag säga att nej det är inte dyrt med reservdelar till denna lastbil, oavsett om du får med flappybird eller inte så tycker jag att det är en bra investering då du kan sälja tex axlar för några tusingar styck, lycka till (Glöm inte bilder på trucken) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Va det inte nån som skänkte bort en fungerande A6 motor med lådor här i säljes forumet för inte så längesen? kankse finns kvar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Skall kontrolleras direkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Hoppas den är kvar nu då Generatorn och förgasaren verkade att saknas,men det är ju en baggis Nu jag blev sugen på A6 ljudet,får nog starta startbilen sen,hörs att det är volym i motorerna när man varvar upp dom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Ja den kommer då närmare olerum, men jag tog med en kompis i detta projekt, lite för mycket för att jag skall ro i land det själv Nu skall vi bara hitta lämpligt fordon att transportera den med eller bakom, så får vi se vad vi lyckas göra med den 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Hej måste bara slänga in frågan. Hur upplever ni det med att få tag i resevdelar som man ej kan tillverka själv till 912an ? Och är det mycket dyra delar för att renovera tex motorn. Jag är medveten om att det finns massor att läsa här men fick lite halvt panik då jag satte mej för att kolla, 4 inlägg i reservdelslistan. Med stor sannolikhet köper jag en i morgon, med en massa jobb på skulle jag tro. Jag kommer inte ha någon panik med att få den körbar Vore tacksam för snabba svar Blev du en lycklig ägare av Volvos flaggskepp -912 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Ja delägare åt minstone . vi skall bara samordna en tur och slanta upp för den och fixa med dragstång så vi kan hämta hem den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peterssonrallyteam Postad 21 Februari , 2014 Rapport Share Postad 21 Februari , 2014 VAd är de som söks till 912 har en som ska plockas ner Hytt vinch och framaxel är de som ja själv ska behålla 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Ja en motor är ju det första. Sen är det ju antagligen en del broms detaljer som kommer behövas.ja och delvis inredning från hytten, framlysena är ok men sen saknas det några lampor, om vi skall ha den så nära original som möjligt, vore de intressanta, annars får det bli biltemas LED lampor på den Vi har inte hunnit dra hem den än.så vi har inte hunnit kolla över vad som behövs för att få den körbar till att börja med. Trodde vi skulle kunna det nu i helgen, men det har kört i hop sej med körtiderna för han som skall köra lastbilen vi skall dra med, han kör timmerbil och då blir det lite svårplanerat att få timmar över till egen körning, dragstången vi har är till mellan timmerbilen "Ja eller lastbils drag då" och sedan till bogseröglan fram. Är flaket ok så vore det intressant, det kommer gå åt en del plåt att fixa det som sitter på, visserligen skall det ligga ett flak i Olerum men skicket på det är okänt, då det har legat i väldigt många år och senast under en trave med ved. så det får vi lyfta undan veden för att kolla på Axlar å vinsch finns Har inte sett växellådan än men den skall finnas den också. Men vi kan ju höras av när du börjat plocka ner din och vi fått hem våran Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 22 Februari , 2014 Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 Petersonrally och H.Hansen: Kanske ni borde fundera på att byta bilar? Det låter ju som H.Hansens bil är ett i ganska dåligt skick varande objekt. Synd ifall en bättre plockas isär medan en sämre renoveras. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peterssonrallyteam Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Nja min e inte mycke med heller men motorn går bra så skriv en runktad lista på vad du behöver så ska ja kolla skick på de Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Jag skulle behöva ett hyggligt kapell. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2014 Hämtade hem pärlan i går, riktigt kul att åka i dragstång bakom timmerbilen . Med ett stänkskydd från en lastbil till golv ett att sitta på den lite väl nötta stolen med lite liggunderlag för värmens skull gick det lite hoppigt på ovala hjul, men bra, Hade full koll på var vägrenen var genom det borttagna golvet på passagerar sidan Som synes så är en motor prio ett nu, sedan få broms på den, och lägga i nytt golv, samt kolla lite på elen, Batteri har jag redan lagt undan ett 100 amp så det finns att nöta på starten när vi skall ha snurr på den motor vi lyckas få tag i,Original motorn vore ju bäst så vi kan använda växellådan och få med uttaget till vinschen och det att fungera som det skall med olika hastigheter beroende på vilken växel man lägger i. Sen kan vi börja se på skönheten och vad som behövs av detaljer och vad som kan tillverkas eller ordnas med alternativa saker Så får vi ett vettigt pris på motorn kan jag ta en tur och hämta den när det blir dags 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 Ser ut som det är en motor det hänger på så kan vi kavla upp ärmarna och köras igång och skruva i hop den, så vi kan få den rullande och börja med allt annat. Ut och kolla i ladorna nu om det finns en halv vettig motor någonstans till vettigt pris. Vi skall trixa runt min 13 bil i veckan för att komma åt motorblocket på flaket och se om det är räddningsbart efter en vinter utan topp på utomhus. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Mars , 2014 Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 En volvo sexa på 204 hk kanske? eller en bmw m60 v8? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 HEHEHE en V8 skulle sitta fint där under Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Mars , 2014 Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 HEHEHE en V8 skulle sitta fint där under Jepp blir billiga hästar,en 4liters bmw v8(286hk) skulle nog bli kalas i sån bil. Inge speciellt dyrt,leta upp en fungerande/startbar bil för 2,3,4 tusen så man kan försäkra sig om att den funkar+man får med styrdon och grejjer Sen blir det ju massa mixter med anpassning till lådan o sånt,men det går väl att lösa. Eller varför inte en v12???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 Nja bäst vore nog original motorn. Då budgeten är liten nu så skall vi prova att få loss kolvarna och riva i sär motorn som var med. Kanske den är renoveringsbar. Borde ju gå att hitta lager och kolvringar till den. De har börjat renovera vissa saker som vatten pumpen samt att förgasaren är nyrenoverad. Växelströms generator mm. En topplocks packning vore fint att få tag i också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 7 Mars , 2014 Rapport Share Postad 7 Mars , 2014 Om det är rost i cylinderloppen så är det nog bäst att leta reda på en ersättande motor. Brukar emellanåt finnas a6:or till salu. Kanske någon som diesel konverterat har en liggande. Nog skall det vara a6 i en 912! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Ja vi resonerar en hel del åt det hållet med, en a6 motor. den kommer inte bli i utställnings skick men skall få gå hos klubben i många år som slitvarg med transporter och vinschning som uppdrag, så vi skall ha den i vettigt skick i alla fall ny målad och med hel plåt på och gärna så nära original som möjligt.då den med stor säkerhet kommer att köras även när den inte skall jobba. En ersättnings motor kan vi skaka fram, med det blir inte rätta känslan då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Nja bäst vore nog original motorn. Då budgeten är liten nu så skall vi prova att få loss kolvarna och riva i sär motorn som var med. Kanske den är renoveringsbar. Borde ju gå att hitta lager och kolvringar till den. De har börjat renovera vissa saker som vatten pumpen samt att förgasaren är nyrenoverad. Växelströms generator mm. En topplocks packning vore fint att få tag i också. Tror att jag lyckats få med en A6 packningssats i nåt sugga köp jag gjort.. Är ni intresserade kollar jag noggrannare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Helt klart intresserade . vi hämtar och lyfter in motorn på måndag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 9 Mars , 2014 Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Kan ni se om det är till a6? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 9 Mars , 2014 Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Korkpackringen säger: Volvo 407089 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.