Gå till innehåll

Förbättra lilla Hiabkranen


Rekommendera Poster

post-5290-0-73029400-1394057793_thumb.jpg

Här är en bild som jag hittat nånstans, tyvärr glömt var. Jag får be ägaren om ursäkt för lånet. Bilden visar i alla fall en extra cylinder på kranen för att köra armen ut och in. Det jag inte fattar är att cylindern ser ut att vara i inre läget och armen är i yttre läget. Kör man ut cylindern fullt ifrån nuvarande läge åker väl armen nästan ur hylsan?

 

Finns det nåt här som jag borde begripa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som förlängningen av originalarmen är teleskopisk med innerröret indraget i ytterröret. Dvs på bilden är den som kortast och kan bli längre motsvarande kolvstångens längd. Kanske en slits i ytterrörets "tak" som kolvstångsfästet löper i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har han monterat på en egentillverkad förlängare (jibb) för att kunna nå fram till de stockar han vill lasta. Om det sitter en lastkänningsventil i kranen vet jag inte, annars lyfter han väl till den välter/går sönder...

Det finns en tryckbegränsning i ventilpaketet så nån lastbegränsning blir det. Originalkranen går inte sönder om man kör den mot stopp.

Att förlängaren är nytillverkad tycker jag mig se, det saknas i alla fall sprinthål i den.

Det jag inte insåg är att bildens kran med avsikt är längre än originalet, den är lång indragen och blir jättelång utskjuten.

Fullt rimligt att byta till sig räckvidd mot lastförmåga. Borde bli en 200kg maxlast på den, det är fullt användbart.

 

Jibb är snappat, man är ju lite blyg att slänga sig med obekanta fackuttryck annars, sticka och bom och så ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kommer på Blocket löpande, kolla i annonstipstråden...

 

Ang detta bygge så tror inte jag på några 200kg, hela konstruktionen ser ut att välta med maximalt utskjut (om inte före) utan last. Är väl bara möjligt att dra/ lyft rakt bakifrån, dvs ett spel med bom hade löst det.

 

Sen brukar väl utskjutet på stickan kallas jibb om det är ledat??  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att den lyfter 1,5 ton på 1m radie från infästningen på kranen. 750kg på 2m och så vidare. Det är inte 100% exakt mot verkligheten men en fingervisning om hur stark kranen är. Nackdelen med kranen är ju att det inte sitter något hydrauliskt steg så man får ställa in kranen efter vart man vill ha godset innan man lyfter och sen hoppas att man tänkte rätt :).

Det enklaste sättet att få den användarvänlig enligt mig är att sätta en liten vinsch på den med ett kastblock i kroken. Då kan du ställa godset där du vill sen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att det skulle välta alltihopa? Inga stödben och ganska klent montage för att ta sidokrafter, mer än vagnens vikt.

 

1,5 tonmeter betyder att på 1m utligg lyfter den 1,5ton, på 1,5m så lyfter den 1 ton (nu brukar armens beskaffenhet göra att man inte kan lyfta på 1m, så siffran kan i praktiken betraktas som glädjesiffra). Dvs (Vikten i ton på det du lyfter) * (avstånd från krancentrum) får max bli 1,5

 

Enligt Grosshandlarn (som säljer kranar för 15k)

Hiab Kran MTC 1600, El-hydraulisk kran, komplett enhet, 24V, Lyfter 1250 kg på 1,2 meter, 700 kg på 2,2 meter.

 

Motorolja väger lite mindre än vatten, så ett fat ligger på ca 200kg, dvs teoretiskt sett med 1,5tm så ska kranen lyfta fatet på 7,5m. Nu tar egenvikten på det extra utskjutet + hydraulkolven några kg/tm som ska räknas bort från lastförmågan på original...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att den lyfter 1,5 ton på 1m radie från infästningen på kranen. 750kg på 2m och så vidare. Det är inte 100% exakt mot verkligheten men en fingervisning om hur stark kranen är. Nackdelen med kranen är ju att det inte sitter något hydrauliskt steg så man får ställa in kranen efter vart man vill ha godset innan man lyfter och sen hoppas att man tänkte rätt :).

Det enklaste sättet att få den användarvänlig enligt mig är att sätta en liten vinsch på den med ett kastblock i kroken. Då kan du ställa godset där du vill sen.

En vinsch låter som en utmärkt ide! Jag har funderat kring hydraulutskjut på armen, men det är svårare.

 

Jag har annars blivit rätt bra på att köra den lilla kranen tycker jag. Knepet är när man lastar att malla in hur man får lasten att hamna på flaket med armen högt upp och så långt utskjut som det går. På marken är ju toleransen större.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här militära varianten av liten kran är av mycket begränsad komersiell användning och bör därför vara relativt billig (max 5.000kr) om ingen militärentusiast är ute och panikhandlar :D

En lite styckegodskran typ HIAB 011 med elhydraulik, stödben, sväng och utskjut kan man få för runt 10.000kr om man har lite tålamod (och eventuellt är beredd att ta en skrotfärdig pickup på köpet :lol:). Satsa på en sådan istället!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antalet sätt att bygga om sin kran är nog lika många som antalet kranar på marknaden ;)

Men det är bara på terrangbil.net som man får alla möjligheterna presenterade och värderade!

 

Jag började med att inte begripa hur kranen i första inlägget var funtad.

 

Nu har jag kommit till att det jag helst vill ha är en kortare kranarm med större lyfthöjd, dvs. längre mellan lägsta och högsta krokläge. Har man armen förlängd max är den ju för lång för att komma in med lasten över flaket!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är det denna lösning som gäller till slut  :P

attachicon.gifHiab utskjut.jpg

Här är en bild som jag hittat nånstans, tyvärr glömt var. Jag får be ägaren om ursäkt för lånet. Bilden visar i alla fall en extra cylinder på kranen för att köra armen ut och in. Det jag inte fattar är att cylindern ser ut att vara i inre läget och armen är i yttre läget. Kör man ut cylindern fullt ifrån nuvarande läge åker väl armen nästan ur hylsan?

 

Finns det nåt här som jag borde begripa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...