Gå till innehåll

Byte orginal avgassystem 11:an - Tips?


Viper99

Rekommendera Poster

Ja, ska hålla det lite kort.

 

Någon som har ett patentknep för att byta dämparpaketet på 11:an? Det är så förbenat trångt och allt är rostigt... Sedan när allt ska tillbaka också?

 

Man måste ju vara mer fingefärdig än Joe Labero för att få det i synk.

 

:rolleyes:

 

 

post-7285-0-60713100-1394917995_thumb.jpg

post-7285-0-40589900-1394917997_thumb.jpg

post-7285-0-74005100-1394918018_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag har sett flera kört sönder sitt rör som passerar kardanen. T.O.M så att inte motorn ville gå.= helt tätt.

Så när jag för några årsedan bytte allt efter grenrör, så satte jag på flexrör(ej org på min iallafall) och avslutade mynningen på höger sida.

Lyckades knåpa ihop 2 små dämpare med 180 graders böjar.

Ingen har nämt något om det på 3 besiktningar.

 

Men jag har sett många exempel på "lätta besiktningar" som gått igenom.

Jag själv hade ljusproblem,säkringen gick precis innan besiktning,för jag hade bytt en trasig lampa och lyckats rota i kablarna och orsakat kortslutning.

Som jag inte hade sett givetvis. Körde igenom besiktningen med lyse på typ halva tgb-bilen.

Fick OK kom tillbaka om 2 år. :wub:  jag snacka inte mer om det då.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lånar den här tråden eftersom jag också behöver byta avgassystem. Det läcker numer på flera ställen och nu håller jag på och plockar ihop delar.

 

Jag har aldrig svetsat ihop ett nytt system tidigare men blev fundersam på om man bör svetsa kant i kant eller om man kan behålla flänsar på delarna? Dubbelplåt vill man ju undvika annars eftersom det rostar friskt men vet inte om det spelar så stor roll i avgassystemet. Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pysslat ihop ngt som grovt motsvarat original med bitar från biltema och en bonus böj 180grader från någon lokal firma. Slutar nu i framkant på hjulhuset på höger sida istället för att gå under bilen. Bra ljud och inget som sticker ned alls. Gått igenom besiktning har det också. Inga svetsar alls, bara div skarvstycken. Går det med fast svetsat är nog snyggare om du kan.

Regeln om mynning på vänster sida (hävdar förståsigpåare som jag pratat med) är borta sedan länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en liknande variant, jag hade samma problem med ett dåligt slutrör och pös till biltema och köpte en rörkrök (45gr) och en rak bit för ringa kostnad. Återanvände lite fästen och en del av det gamla röret för att ansluta mot ljuddämparen. Funkar bra.

post-6383-0-69247400-1407945318_thumb.jpg

post-6383-0-28057000-1407945328_thumb.jpg

post-6383-0-73700700-1407945334_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har tyvärr ingen bild, men finns i min byggtråd, men jag byggde nytt från scratch från där röret från grenrör går ihop till ett rör. Blev ny värmeplåt, systemet uppflyttat ca 10 cm, gick åt 4 st 90 graders 2,5" böjjar och en flexslang (kort) och dämparen med upphängning givetvis. Riktigt go skillnad i både ljud och utseende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja det går bra med 2 1/2. med rätt dämpare så spelar det inte så stor roll på TGBs vilken dim du har.

Jag är nog lite i tänket att få bilen så tyst som möjligt. kunna smyga fram utan att det hörs flera kilometer bort. så fett avgassysten är ok om man inte söker tystnaden i skogen. eller vill ha original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...