Viper99 Postad 15 Mars , 2014 Rapport Share Postad 15 Mars , 2014 Ja, ska hålla det lite kort. Någon som har ett patentknep för att byta dämparpaketet på 11:an? Det är så förbenat trångt och allt är rostigt... Sedan när allt ska tillbaka också? Man måste ju vara mer fingefärdig än Joe Labero för att få det i synk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 Jag gick helt bort från original... men det var inte så himla knepigt att byta det originals, då får bara använda en förlängning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattias Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 jag har sett flera kört sönder sitt rör som passerar kardanen. T.O.M så att inte motorn ville gå.= helt tätt. Så när jag för några årsedan bytte allt efter grenrör, så satte jag på flexrör(ej org på min iallafall) och avslutade mynningen på höger sida. Lyckades knåpa ihop 2 små dämpare med 180 graders böjar. Ingen har nämt något om det på 3 besiktningar. Men jag har sett många exempel på "lätta besiktningar" som gått igenom. Jag själv hade ljusproblem,säkringen gick precis innan besiktning,för jag hade bytt en trasig lampa och lyckats rota i kablarna och orsakat kortslutning. Som jag inte hade sett givetvis. Körde igenom besiktningen med lyse på typ halva tgb-bilen. Fick OK kom tillbaka om 2 år. jag snacka inte mer om det då. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Lånar den här tråden eftersom jag också behöver byta avgassystem. Det läcker numer på flera ställen och nu håller jag på och plockar ihop delar. Jag har aldrig svetsat ihop ett nytt system tidigare men blev fundersam på om man bör svetsa kant i kant eller om man kan behålla flänsar på delarna? Dubbelplåt vill man ju undvika annars eftersom det rostar friskt men vet inte om det spelar så stor roll i avgassystemet. Någon som har tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Jag har samma ide som Mattias funkar jättebra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Jag har pysslat ihop ngt som grovt motsvarat original med bitar från biltema och en bonus böj 180grader från någon lokal firma. Slutar nu i framkant på hjulhuset på höger sida istället för att gå under bilen. Bra ljud och inget som sticker ned alls. Gått igenom besiktning har det också. Inga svetsar alls, bara div skarvstycken. Går det med fast svetsat är nog snyggare om du kan. Regeln om mynning på vänster sida (hävdar förståsigpåare som jag pratat med) är borta sedan länge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 13 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2014 Här är en liknande variant, jag hade samma problem med ett dåligt slutrör och pös till biltema och köpte en rörkrök (45gr) och en rak bit för ringa kostnad. Återanvände lite fästen och en del av det gamla röret för att ansluta mot ljuddämparen. Funkar bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robertt Postad 21 September , 2015 Rapport Share Postad 21 September , 2015 Hvilken dimensjon har dere på deres Avgassystem / eksos? Jeg tenker å bygge et til min tgb11. (Biltema) LYDDEMPER RUND 63,5MM 120X420M x2 artnr. 798551 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 September , 2015 Rapport Share Postad 22 September , 2015 Btema 79884 + lite rör + "konvertering" till högerutsläpp (ja även spel wiren vill knäcka på röret..) Flexirör för att avlasta bryt från motorvibrationer resp knäcka på grenröret när det är trångt för avgassystemet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pery52 Postad 23 September , 2015 Rapport Share Postad 23 September , 2015 Original dämpare till 164 finns på CVI som är lätt att fixa till. http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14849.44863/ljddmpfrm-140-b20ef-164-b30a http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14849.44804/ljuddampare-140ef-bak-71-73-164-bak-73-alla Dom köpte jag och drog ut på höger sida. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 23 September , 2015 Rapport Share Postad 23 September , 2015 Har tyvärr ingen bild, men finns i min byggtråd, men jag byggde nytt från scratch från där röret från grenrör går ihop till ett rör. Blev ny värmeplåt, systemet uppflyttat ca 10 cm, gick åt 4 st 90 graders 2,5" böjjar och en flexslang (kort) och dämparen med upphängning givetvis. Riktigt go skillnad i både ljud och utseende Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robertt Postad 23 September , 2015 Rapport Share Postad 23 September , 2015 Hva er original dimensjon på Avgassystemet ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 24 September , 2015 Rapport Share Postad 24 September , 2015 2" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
robertt Postad 25 September , 2015 Rapport Share Postad 25 September , 2015 kan jeg gå opp til 2 1/2 " ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2015 Ja det går bra med 2 1/2. med rätt dämpare så spelar det inte så stor roll på TGBs vilken dim du har. Jag är nog lite i tänket att få bilen så tyst som möjligt. kunna smyga fram utan att det hörs flera kilometer bort. så fett avgassysten är ok om man inte söker tystnaden i skogen. eller vill ha original. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.