LurK Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Nån mer än mig som tycker det är fruktansvärt hett i motorutrymmet på bandvagnarna? Jag lyfte huven efter en sväng med motorn fortfarande igång och tycker det är lite för varmt i området kring motorn,iof är ju motorn bra inkapslad och vi vet ju varför. Frågan är hur den varma luften påverkar förbränningen då motorn alltid får het luft. Skulle det kankse gå att ventilera luften kring motorn/filtren med nån el-fläkt och en luftkanal ut? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Nån mer än mig som tycker det är fruktansvärt hett i motorutrymmet på bandvagnarna? Jag lyfte huven efter en sväng med motorn fortfarande igång och tycker det är lite för varmt i området kring motorn,iof är ju motorn bra inkapslad och vi vet ju varför. Frågan är hur den varma luften påverkar förbränningen då motorn alltid får het luft. Skulle det kankse gå att ventilera luften kring motorn/filtren med nån el-fläkt och en luftkanal ut? http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6062-vinkons-bandvagn/?p=111013 + kylfläkt bak, planerar jag iaf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Slang från luftfiltret ut i det fria kyler förgasaren och kall luft är syrerikare än varm.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Precis,fräsh luft är vad jag vill ha till fuggarna Vinkon,kyl-shaktet går det ner alltså till/under bakre service luckan i kupen? och sen ska luften strömma runt växellådan o runt motorn antar jag. Ska du alltså trycka luften in genom kylshaktet eller suga ut det? Jag funderar på ett enkelt scoop över precis över luftfiltren,och kankse ett till upp i vänster hörn på huven,kankse med en fläkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 April , 2014 Rapport Share Postad 5 April , 2014 Vinkon,kyl-shaktet går det ner alltså till/under bakre service luckan i kupen? och sen ska luften strömma runt växellådan o runt motorn antar jag. Ska du alltså trycka luften in genom kylshaktet eller suga ut det? Jag funderar på ett enkelt scoop över precis över luftfiltren,och kankse ett till upp i vänster hörn på huven,kankse med en fläkt Precis, in i fronten, ut via huven och baktill på hytten. Jag har funderingar på att bygga om "utblåset" bak på hytten och sätta dit en sugande fläkt. Först en temporär montering för att se om det blir någon märkbar skillnad innan man börjar modda... Länkar min egen bild (längre ner på samma tidigare länkad sida): Jag har ett svagt minne av att jag har sett någon ta upp ett hål på höger sida av huven och satt dit ventil-gälar, precis mitt för den stora "balk" som går näst längst bak i huvens struktur. (i samma som jag har streckade rutor) Det är ju ett av många sätt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Jo jag såg bilden i din länk Det är vid ruta 2 jag vill ha ett luftintag samt ett till med kankse en sugande fläkt ovanför bromscylinder...eller en monster fläkt i nätet bakom hytten där luft-shaktet börjar som du funderar på. Ett enklare luftintag ovanför fuggarna är nog ett måste iaf tror jag Om man har större luftintag än utblås-utag så finns det väl ingen risk för undertryck heller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Lite modeller för insparationhttp://www.rpglasfiber.com/pro.php?cat=7222232&hcat=7222232 jag gillar dom där ovala för båt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Hade det inte varit för att jag planerar att skaffa hydraulvinsch och dra om avgassystemet så hade man ju kunnat ta in friskluften till motorn via hålet för avgasröret i fronten... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Ja va nyss ute o reconiserade huven,en elfläkt i området där lådan för motorvärmaren ska ligga verkar lämpligt jasså en hydralvinch?för julgranar eller fastkörning?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 För att vara på det klara: El-fläkten, det är för att blåsa ut varmluften ur motorrummet? För andras skull såklart. En bandvagn kör aldrig fast! (även om det skulle hända så har det aldrig hänt...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Elfläkten va tänkt som sugande,så fräsh luft kommer in via nya scopet ovanför förgasarna. Kanske lite overkill med fläkt ändå?det blir ju bra snurr runt kylfläkten så den kanske slussar ut lite varmluft attans vilka bekymmer man alltid ska ha....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 April , 2014 Rapport Share Postad 6 April , 2014 Jag tror att det räcker att motorn får suga in själv. Bara att den får hämta luften utanför är väl en temperaturskillnad på 100 grader eller så 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 4 Maj , 2014 Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 Någon som har koll på BV kärra 191 MT? Har de sålts ut som överskottsmateriel? Finns de att köpa någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 4 Maj , 2014 Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 Är det samma som Bvkärra 1922? (ser bra lik ut) Kraftverksbolagen la beslag på de flesta innan FM insåg att man kan dra de efter Galtar också, vad jag har förstått. Sist jag såg en såg på blocket har jag för mig att den kostade runt 30 tusen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 4 Maj , 2014 Rapport Share Postad 4 Maj , 2014 Ramlade över en hemsida med lite info om bl a BV202/206 http://www.ointres.se/bv_308___309.htm 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Ca 150 st av BVkärra 1922 MT har gått ut till civil försäljning, främst vid Toveks auktioner i Karlstad, Boden och Kalix under 2006-2007 om jag minns rätt... Prisklass som sagt 20-25 tkr plus moms. Amfibisk.... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Dyrt med BV kärra alltså. Slog till på en BV 202 A reggad 1993 som TGV med 7 passagerare. Märkplåtar i motorrum, hytt och bakvagn saknas och jag skulle vilja ha hjälp att åldersbestämma vagnen. Hade original B18 men nu B20 med enkelförgasare. 12v så det är väl en tidig vagn, Tanken är att lacka den i tid innan vintern men en massa andra projekt går i dagsläget före. Bakvagnen har glasfiberkaross. PU fyllning av spännhjul skall göras oxå. Edit: Det är bara en bränsletank på den. Edit2 Saknar skyddsbågar för strålkastarna. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 En till bild 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Bara att göra en projekt-tråd då? Den där vagnen såg ut att vara en intressant mix av det mesta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 En bakruta på förarhytten är trasig samt handtag till bakvagnens tre dörrar saknas så om någon har grejor till övers så köper jag gärna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Bara att göra en projekt-tråd då? Den där vagnen såg ut att vara en intressant mix av det mesta. Projekttråd kan det bli så småningom när jag får tid att fixa med den. Skall försöka komma ihåg att fota efterhand. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Välkommen Surjamt! Inte långt mellan vagnarna i Västjämtland Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Välkommen Surjamt! Inte långt mellan vagnarna i Västjämtland Tackar! Har förstått att vi troligen har samma postnummer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Gott! En sån där glasfiber kåpa på bakvagnen skulle va kalas att ha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 5 Maj , 2014 Rapport Share Postad 5 Maj , 2014 Gott! En sån där glasfiber kåpa på bakvagnen skulle va kalas att ha Det är inte bara en kåpa, även underdelen är glasfiber. Plåt är det naturligtvis i golvet i mitten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.