Gå till innehåll

Skydda klumpen


Frestr6

Rekommendera Poster

:rolleyes: Är det verkligen en tgb 11 på bilden ovan? Jag tycker man borde se ett bladfjäderpaket och inte enbart en spiralfjäder, Går det att ersätta bladfjäderpaketet med en spiralfjäder (inte komplettera)? Fäljen med hål som man ser rakt igenom tyder heller inte på tgb 11.

:huh: Men det kanske är en portalaxel från Volvo tgb monterad på någon annan bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Vad gör ett sådant skydd som på bilden för nytta egentligen? Om det sitter fast på själva klumpen och man kör på en elak sten med lite fart så får ju klumpen ta smällen ändå? Rätta mig om jag har fel.... Möjligtvis skyddar det avtappningspluggen för axeloljan?

 

Möjligtvis skulle man vilja ha en plåt som går ända framifrån så att den får axeln att glida över stenen instället.... Fast då kommer stenen att fastna under bakaxeln istället.....

 

så om man hade en slät grov plåt i mitten under hela bilen från kofångare till kofångare så skulle man glida över alla elaka stenar och förmodligen inte fastna lika lätt i lera då den blir slät som en pulka undertill.

 

Men det blir ju klart mycket krångligare att smörja nipplar på kardanerna och annat mekande.... Å en massa skit skulle väl hamna ovanpå plåten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Johannes. Skulle man ha ett större skydd under hela bilen skulle det samla rejält med bös/jord/lera uppepå, och smörjningen och underhållet skulle försvåras. Tyvärr kommer man att förlora frigång under, så jag avstår hasplåtsidéerna.

 

Kör man med lite omdöme och anpassar farten om det är stenigt så klarar diffklumparna och axlarna en hel del utan skydd. Det som väl är ömtåligast är väl parallellstaget som sitter framför framaxeln. Har krökt dessa alldeles för många gånger (uppåt/bakåt), måste riktas i skogen för att få tillbaks styrningen sen. Typ 45 grader toe-in.... Har därför funderat på att göra ett plåtskydd med lite nos i underkant på framaxeln och ca 150 mm framåt. Tanken är att bilen skall hänga på det skyddet istället för parallellstaget. Mest för att minska risken när man kör emot tex en stubbe med axeln, och sen slirar ned bilen i löst underlag. Då kröker stubben/hindret staget uppåt mha bilens härliga framaxeltyngd...

 

Just my thoughts.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Ett skydd är bara för utseendets skull isåfall.

  Bara nackdelar.

Våra tgb klarar mycket stryk, tro mig. Som Klasa skev, det är bara paralellstag och styrstag som behöver skydd. Bättre att förstärka dem eller ha med sig reserv, för när man riktat dem ett gäng gånger blir de mjuka som snören..  :D

 

OM jag skall fundera på nåt skydd eller hasplåt, då blir det isf under min tank. Attans vad jag har bucklat till den, nästan förvånad att den fortfarande är tät. :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, altså.... Diffklumpen i sig tål en hel del men plåten framför dreven gör det inte vilket rätt många har fått erfara. Jag har visserligen inte tittat på en C3-axel men på en valp är skyddet inte bara för syns skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ger bäst framkomlighet iförhållande till arbetsinsatsen är att få på större och bredare däck, gärna med beadlocks så man vågar lufta ur. 37"x14.5" sitter som en smäck på en 11-bil. Klossa bakre fjäderfästet på frambladen 40 mm gör att bilen blir mkt stadigare på väg om man har fälgarna breddade utåt, och lite höjning förståss.

 

Förbättrat flex gör stor skillnad på en 11-bil, dom är rätt hårda i fjädringen orginal. Plocka ur några blad ur fjäderpaketen (främst bak, men även fram 2-3 st) och ev. montera spiralhjälpfjädrar fram. Kommer särskilt ihåg hur mjuk och följsam F. Rönns röda C303:a var, den hade mycket mjukare bladfjädrar.

 

MVH Klas

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack för ider klas. Har ett par creepy crawler på omläggning i skrivande stund :) Tyvär så sa plånboken ifrån till 14,5. Pga kostnaden för breddning och bedlock. Blir den gyllene medelvägen hoppas jag på 37x12,5x16. På org. Fälg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ger bäst framkomlighet iförhållande till arbetsinsatsen är att få på större och bredare däck, gärna med beadlocks så man vågar lufta ur. 37"x14.5" sitter som en smäck på en 11-bil. Klossa bakre fjäderfästet på frambladen 40 mm gör att bilen blir mkt stadigare på väg om man har fälgarna breddade utåt, och lite höjning förståss.

 

---

Hej vad menar du med att klossa? Menar du så att man får bättre caster?

 

/Bluesky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, me klossning menar jag att man lägger tex en u-profil på 40 mm mellan ramfästet och fjäderfästet, och längre bultar. Man får då större försprångsvinkel (caster), vilket gör att det extra vridmoment man får i styrspindlarna pga ökad spårvidd blir "bromsat". Det gör att blir mindre spårkänslig på asfalt. Bättre stabilitet i högre farter (> 50 km/h) och mindre sneddrag i ratten. I skogen ingen märkbar skillnad. Vad jag märkt ingen negativ inverkan på kardanknutarna, trots viss skillnad i vinkel. Kardaner mår ju bästa av samma vinkel i båda ändar, dvs konstant rotationshastighet. Vid vinkelskillnad får man torsionssvängningar i kardanerna vilket kan väsnas och slita en del. Men som sagt har jag inte märkt nått sånt efter ca 500 mil på två 13-bilar vardera efter modifieringen.

DSC06501_sm3.jpg

Har beskrivit detta i projekt Myrmonstret

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...