Frestr6 Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Har lite fundering om att bygga skydd för diffklumpen på framaxeln.ni som har byggt nått skydd för klumpen i framaxeln hur har ni gjort och i sånna fallså får ni gärna ladda upp en bild så man kan få lite isperation Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Jag googlade lite och fann denna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Såg riktigt bra ut,ingen som skulle vilja tillvärka ett sådant och börja sälga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Är det verkligen en tgb 11 på bilden ovan? Jag tycker man borde se ett bladfjäderpaket och inte enbart en spiralfjäder, Går det att ersätta bladfjäderpaketet med en spiralfjäder (inte komplettera)? Fäljen med hål som man ser rakt igenom tyder heller inte på tgb 11. Men det kanske är en portalaxel från Volvo tgb monterad på någon annan bil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joppe Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Är det inte en Landrover på bild tro. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Det är nog ingen tgb,ja googlade bara på"diffklumpsskydd" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattias Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Kanske en högerstyrd range rover. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Tjena. Vad gör ett sådant skydd som på bilden för nytta egentligen? Om det sitter fast på själva klumpen och man kör på en elak sten med lite fart så får ju klumpen ta smällen ändå? Rätta mig om jag har fel.... Möjligtvis skyddar det avtappningspluggen för axeloljan? Möjligtvis skulle man vilja ha en plåt som går ända framifrån så att den får axeln att glida över stenen instället.... Fast då kommer stenen att fastna under bakaxeln istället..... så om man hade en slät grov plåt i mitten under hela bilen från kofångare till kofångare så skulle man glida över alla elaka stenar och förmodligen inte fastna lika lätt i lera då den blir slät som en pulka undertill. Men det blir ju klart mycket krångligare att smörja nipplar på kardanerna och annat mekande.... Å en massa skit skulle väl hamna ovanpå plåten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 27 Mars , 2014 Rapport Share Postad 27 Mars , 2014 Håller helt med Johannes. Skulle man ha ett större skydd under hela bilen skulle det samla rejält med bös/jord/lera uppepå, och smörjningen och underhållet skulle försvåras. Tyvärr kommer man att förlora frigång under, så jag avstår hasplåtsidéerna. Kör man med lite omdöme och anpassar farten om det är stenigt så klarar diffklumparna och axlarna en hel del utan skydd. Det som väl är ömtåligast är väl parallellstaget som sitter framför framaxeln. Har krökt dessa alldeles för många gånger (uppåt/bakåt), måste riktas i skogen för att få tillbaks styrningen sen. Typ 45 grader toe-in.... Har därför funderat på att göra ett plåtskydd med lite nos i underkant på framaxeln och ca 150 mm framåt. Tanken är att bilen skall hänga på det skyddet istället för parallellstaget. Mest för att minska risken när man kör emot tex en stubbe med axeln, och sen slirar ned bilen i löst underlag. Då kröker stubben/hindret staget uppåt mha bilens härliga framaxeltyngd... Just my thoughts. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Mars , 2014 Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Nä. Ett skydd är bara för utseendets skull isåfall. Bara nackdelar. Våra tgb klarar mycket stryk, tro mig. Som Klasa skev, det är bara paralellstag och styrstag som behöver skydd. Bättre att förstärka dem eller ha med sig reserv, för när man riktat dem ett gäng gånger blir de mjuka som snören.. OM jag skall fundera på nåt skydd eller hasplåt, då blir det isf under min tank. Attans vad jag har bucklat till den, nästan förvånad att den fortfarande är tät. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 28 Mars , 2014 Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Nja, altså.... Diffklumpen i sig tål en hel del men plåten framför dreven gör det inte vilket rätt många har fått erfara. Jag har visserligen inte tittat på en C3-axel men på en valp är skyddet inte bara för syns skull. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 28 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Okej, käns det som jag skippar detta projekt och letar efter nått annat att utveckla Volvon med, skönt att detta forum fins inklusive den kunskap som man själv inte har. //fredda Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 Mars , 2014 Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Det som ger bäst framkomlighet iförhållande till arbetsinsatsen är att få på större och bredare däck, gärna med beadlocks så man vågar lufta ur. 37"x14.5" sitter som en smäck på en 11-bil. Klossa bakre fjäderfästet på frambladen 40 mm gör att bilen blir mkt stadigare på väg om man har fälgarna breddade utåt, och lite höjning förståss. Förbättrat flex gör stor skillnad på en 11-bil, dom är rätt hårda i fjädringen orginal. Plocka ur några blad ur fjäderpaketen (främst bak, men även fram 2-3 st) och ev. montera spiralhjälpfjädrar fram. Kommer särskilt ihåg hur mjuk och följsam F. Rönns röda C303:a var, den hade mycket mjukare bladfjädrar. MVH Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frestr6 Postad 28 Mars , 2014 Författare Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Okej. Tack för ider klas. Har ett par creepy crawler på omläggning i skrivande stund Tyvär så sa plånboken ifrån till 14,5. Pga kostnaden för breddning och bedlock. Blir den gyllene medelvägen hoppas jag på 37x12,5x16. På org. Fälg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 28 Mars , 2014 Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Det som ger bäst framkomlighet iförhållande till arbetsinsatsen är att få på större och bredare däck, gärna med beadlocks så man vågar lufta ur. 37"x14.5" sitter som en smäck på en 11-bil. Klossa bakre fjäderfästet på frambladen 40 mm gör att bilen blir mkt stadigare på väg om man har fälgarna breddade utåt, och lite höjning förståss. --- Hej vad menar du med att klossa? Menar du så att man får bättre caster? /Bluesky Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 28 Mars , 2014 Rapport Share Postad 28 Mars , 2014 Japp, me klossning menar jag att man lägger tex en u-profil på 40 mm mellan ramfästet och fjäderfästet, och längre bultar. Man får då större försprångsvinkel (caster), vilket gör att det extra vridmoment man får i styrspindlarna pga ökad spårvidd blir "bromsat". Det gör att blir mindre spårkänslig på asfalt. Bättre stabilitet i högre farter (> 50 km/h) och mindre sneddrag i ratten. I skogen ingen märkbar skillnad. Vad jag märkt ingen negativ inverkan på kardanknutarna, trots viss skillnad i vinkel. Kardaner mår ju bästa av samma vinkel i båda ändar, dvs konstant rotationshastighet. Vid vinkelskillnad får man torsionssvängningar i kardanerna vilket kan väsnas och slita en del. Men som sagt har jag inte märkt nått sånt efter ca 500 mil på två 13-bilar vardera efter modifieringen.Har beskrivit detta i projekt Myrmonstrethttp://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.