Gå till innehåll

Militärfordon stulna i Oskarshamn


Ake64

Rekommendera Poster

Man får nog fundera över en "gärningsmannaprofil för att hitta skurkarna..

 

Det är ju trotts allt 2 stycken 131:or som stals, då torde det ju ha åtgått åtminstone 2 stycken kriminellt lagda förare.. förmodligen polare.

 

-En 131 är ju dessutom inte en bil man kör särskillt långt och definitivt inte utan att veda vad fasen du håller på med.. inte direkt något man kör över danmarksbron och definitivt inte utan att släpa med sej ett gäng extradunkar...

 

Och två gamla 131:or.. antingen VET man att de är i gott skick.. för du får fan inte i gång en gammal 131:a som stått med mindre att du får jälvas ett tag.. kassa batterier..  24volt kanske.. gammal bensin.... militärregistredade dessutom.. njä.. gör en radie på kanske max 10 mil runt stöldpålatsen, leta efter ett par killar som VET att dessa var i tillräckligt bra skick för att stjälas..och med kunskaper att göra det.. och intresset.. Tråkigt om det är killar "härifrån"..

 

Jag tror inte heller att man behöver fundera över motiv.. kostar en axel 20-30 tusen spänn så..  12 däck.. däck, axlar.. kanske lite plock.. sjyssta avgassystem kanske.. något mer lär inte vara direkt omsättningsbart.. typ.. inte i brådrasket i alla fall..

 

Sedan.. de lär ju inte dra ut i skogen för att slakta dessa.. utan de lär in i en större byggnad/hall/garage... samnt ha både kunskaper OCH kontakter för att senare kunna avyttra delarna.. om nu de inte skall behålla dem själva förståss..  till vad i så fall? Njä.. de skall nog säljas.. och då har de förm redan köpare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hemska tanke om det är någon man sett här inne..

 

 Risken e ju ganska stor, man borde ju ha intresset av fordonen om man stjäl dem, eftersom man vet vad det är för bilar och vad man isf ska sälja.

 

Jag ber samtliga att höra och titta efter delar från dessa bilar, kanske någon helt plötsligt kommer åkande i nåt schysst bygge med portaler till nån träff.. :lol:

 

 Jag är grymt nyfiken på exakt vad man tänkt och planerat. Kanske det bara är ett busstreck också, helt impulsiv fyllegrej, även om det låter lite långsökt..

 

 Hoppas ingen privatperson blev drabbad av stölden denna gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det.

 

 Om någon bor lokalt nära där det skedde, är vi tacksamma om det bekräftas exakt vad för bilar som blev stulna, så kan vi länka till 4x4sweden också..där är det många som vill handla bla axlar och delar.

 

Kan vara bra att ge dem en liten varning om framtida annonser isf.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det.

 

 Om någon bor lokalt nära där det skedde, är vi tacksamma om det bekräftas exakt vad för bilar som blev stulna, så kan vi länka till 4x4sweden också..där är det många som vill handla bla axlar och delar.

 

Kan vara bra att ge dem en liten varning om framtida annonser isf.. :)

 

Jag ska se om det kommer fram uppgifter på det. Jag åkte förbi på lördagen och då stod det två bilar där. Jag vill minnas att det var 131:or men jag tittade inte så noga så det kan ha varit det mesta inom C3-familjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vem vet......

 

eller så gick de på export. Lastbil - Karlskrona - färja....

 

eller nån som har ett "bra" ramnummer med regplåtar och vill "byta upp sig"...

 

Det går att spekulera hur länge som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi håller som sagt ögon och öron öppna.

  Vore inte bra om detta blir en negativ trend..

 

Som vi skrivit om tidigare om hjul, winchar och sådana tillbehör..

 Det är nog ibland lättare, snabbare och säkrare att ta en hel bil, än att ligga under och skruva bort delarna man vill åt.

 

 En tanke för oss, dels stöldmärka delar som skrivits ovan, men även några hemliga brytare här och där för att försvåra att starta bilen..

 

 Just detta fallet, två tgber borde ju nån lagt märke till att dom åkt iväg, eller att dem hamnat nånstans. Dom syns och hörs och drar blickar till sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt att märka axlar, det sitter ju redan plåtar på dem, bara att stansa in något som man enbart själv vet om, 

Så kan man ju kolla eventuella axlar som kommer ut.

Jaja ett skit är det när det händer i alla fall, skall hålla ögonen öppna,

Men som Åke skriver det är fort att lasta dem och plock ut ur landet, och det är efterfrågan på delarna där

Vi har ju tex medlemmar som enbart jagar delar för att frakta ner till sina firmor utanför nordens gränser för att sälja vidare och där går det lastbilar flera gånger i månaden av vad jag har fattat det.

Sätt ut en annons om att ni har portalaxlar mm att sälja på tex Blocket så får ni se hur fort det går tills ni får mail, de ligger på bevakning på delarna.

Med detta menar jag inte att de är inblandade på något vis, bara visa på att det finns en stor marknad för delarna utanför landet.

Så sannolikheten att de redan är borta är stor  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Just detta fallet, två tgber borde ju nån lagt märke till att dom åkt iväg, eller att dem hamnat nånstans. Dom syns och hörs och drar blickar till sig. :)

 

Nja, att hemvärnet är ute och åker med sina bilar är det ingen som funderar så mycket över här i närområdet iaf. Däremot om de skulle åka långt men jag tror mer på en lastbil i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...