Gå till innehåll

I morgon ska det hämtas en 1314 :)


becker

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Ni som hänger här ofta och har bra minne minns denna tråd: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10138-1313-14-mått-på-skåpet/

 

Nu har jag hittat en 1314 som ska hämtas hem i morgon. Det blir en lite resa på över 70 mil  :unsure:  Men bilen har inte gått långt och är nybesiktigad i lördags, med blankt papper  :wub:  Så jag håller tummarna för att vi ska ha en lugn resa genom landet. Ni som bor efter sträckan, Skåne-Jönköping-Motala-Örebro-Fagersta-Sandviken, kan väl hålla ett extra öga i den här tråden de närmsta dagarna, om vi skulle behöva lite assistans efter vägen  :)  Vi kommer att sova någonstans på torsdagen och fortsätta hem på fredagen.

 

Sen kommer det säkert att dyka upp endel funderingar när nyförvärvet är hemma  ;)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla erbjudanden om hjälp. Det uppskattas!

 

Vi har idag i lugnt tempo avverkat ungefär 30 mil. I morgon forsätter vi norrut :)

Bilen verkar vara i ett fantastiskt skick för att vara från -75 :)

I morse hade den gått 1.050 mil :o

B30 spinner som en katt.

 

För kunde man köpa "Förgasarolja" på macken, det kan man inte längre.... Är det samma olja som till automat lådor? ATF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla erbjudanden om hjälp. Det uppskattas!

 

Vi har idag i lugnt tempo avverkat ungefär 30 mil. I morgon forsätter vi norrut :)

Bilen verkar vara i ett fantastiskt skick för att vara från -75 :)

I morse hade den gått 1.050 mil :o

B30 spinner som en katt.

 

För kunde man köpa "Förgasarolja" på macken, det kan man inte längre.... Är det samma olja som till automat lådor? ATF?

vad jag fått lära mig så ska det vara den enklaste formen av atf olja.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt FM Vårdsystem ska TGB 11, 13 och 20 ha ATF i förgasarna. Det har jag i mina.

 

Men i Volvo Penta's Verkstadshandbok till 4- och 6- cyl. marina förgasarmotorer står det: "Kontrollera att oljenivån står c:a 6 mm under kanten på centrumspindeln i förgasarens dämpcylinder. Fyll vid behov på med samma samma olja som används till motorn".

 

Så man kan nog använda vilket som... :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var hemma strax efter 14 idag :)

Jag köpte ett par nya Bosch Twin torkarblad, de gammal var slut.... ;) Annars gick resan helt utan några problem.

 

Känns lite overkligt att det står en TGB i trädgården, men väldigt trevligt :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var hemma strax efter 14 idag :)

Jag köpte ett par nya Bisch Twin torkarblad, de gammal var slut.... ;) Annars gick resan helt utan några problem.

 

Känns lite overkligt att det står en TGB i trädgården, men väldigt trevligt :)

Härligt! Är lite avundsjuk ;) Finns inte mycket som är bättre än när man får hem en ny "leksak"
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dieselpower, jag borde ju ha anat att du finns med här :)

 

SBA111, ingen hund. Och frun är lite allergisk så det blir ingen vovve... Men jag har villa och nu även Volvo. :D Jag lär ta TGB till jobbet några gånger, bara för att retas ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik motorolja i fuggarna den blir svårstartad vintertid då olja blir som sirap vid vissa grader å trotteln orkar inte upp..

 

 

Nej hittar jag inte förgasarolja så får det bli ATF. (Jag har nu hört från flera att det ska vara samma sak  :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...