Gå till innehåll

Automatlåda convertering volvo valp???


Rekommendera Poster

Er det noen som har prøvd å convertere en volvo valp til automat? Noen som vet om det er noen automatgirkassse/motor kombinasjon som kan passse? Fikk spørsmål om dette fra em kille som bare har 1 ben og ønsker seg en volvo valp.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det är min valp i filmen i förra inlägget och den sitter det automat i av samma anledning som personen du har fått frågan av, jag har amputerat mitt vänstra ben.

Jag har en B230E från 740 med en BW55 från 240 efter, och sen original fördelningslåda efter den. Mellan automaten och förd.lådan måste man sätta en adapter och så måste man på något vis byta splines i drevet i förd.lådan.

 

Adapter finns det en som tillverkar och den kostade när jag köpte för ca 1 ½ år sedan 2500 sek plus frakt, splinesen i drevet fick jag hjälp av en kompis som svarvade ur splinesen ur drevet och svarvade ner medbringaren från automaten, sen krympte han i det som var kvar av medbringaren i drevet och svetsade.

 

Hela växellådspaketet blev ganska mycket längre så för att få ditt det så fick jag flytta växellådsbalken och korta och förlänga kardanerna 

Jag har inte testat att besikta så, så jag vet inte om det skulle gå

 

Mvh Linus

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag har en adapter till min valp byggd av

Lars-Inge (Myggen) på jj offroad i Borlänge 070 553 55 69 ,med bw35 och b20.

 

Om jag inte minns helt fel så blev hela paketet 10 cm längre mot original!

 

Jag valde att flytta fram motorfästena och ska ha kylaren på flaket, mot att flytta fördelningsådan bakåt, vilket leder till ännu sämre vinkel på bakardanen som måste kortas och den främre förlängas.

 

M v h Bengt

post-5935-0-41631100-1406476403_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NIce :-) har dock fått tag på en adapter som snart landar hemma för hoppningsvis,

har en komplett lina med låda på g också så det ska nog lösa sig, kommer dokumentera allt och posta här för fler intressenter :-)

min Valp är "lite" ombyggd, har en Suzuki Samurai kaross på och det är 2 dm utrymme framför motorn så det bör gå rätt enkelt.

Tänkte börja i vinter.. skicka alla lådor på renovering.. låter inte för fint fd lådan :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Har läst lite om det här ämnet nu och har några frågor till expertisen:

 

Föredrar folk BW55 framför BW35 för att den är kortare och tåligare, korrekt?

Har någon provat en annan låda?

 

Går adaptern på fd-lådan göra kortare eller "måste" den just vara den längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu kanske jag är ute och cyklar.. jag trodde BW35 var kortast av dessa?

Visst är det så, jag tog för givet att min andra låda är en bw55 när det i själva verket är en aw71. Och på det blandade jag ihop vad jag läst på 4x4sweden, när de i själva verket jämförde bw55 och aw71. Kanske blev många siffror den dagen...

Valplinus har till och med kontrollmätt åt mig.

 

Från framkant till kanten på "struten" bak är bw35an 44,5 cm, bw55 några cm längre och aw71an 55 cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...