Vinkon Postad 11 September , 2014 Rapport Share Postad 11 September , 2014 (redigerade) Ja, som titeln antyder: en tråd för oss intresserade av detta fordon med varianter som tjänstgjort i Sverige bla. Fakta finns att läsa på soldf.com och wikipedia. Vidareutvecklad från 50-tals amfibiestridsvagnen PT-76 och var tänkt att bogsera artilleripjäser från början. Den bepansrade modellen blev standard och idag finns över 80 olika modifikationer av denna amfibiska 60-tals vagn. MT-LB är kort för Многоцелевой ТÑгач Легко Бронированный - ryska för mångsidig lätt bepansrad vagn. Även i Sverige kallad "Mångsidig Traktor - Lätt Bepansrad". Några varianter i Svensk tjänst:Pbv 401, grundversionen. (MT-LB) (МТ-ЛБ) Bgbv 4012, bärgningsbandvagn. (MTP-LB) Pbv 4020, längre och högre + turbo. (MT-LBu) Pbv 4021, ledningsvagn. Stripbv 4021, stridsledning-pbv. Sjvpbv 4024, sjukvårds-pbv. I Finland finns även MT-LBV, vilket är en 401a med bredare band. Därmed sänks det ordinarie marktrycket från 0,46 kg/cm2 till 0,28 kg/cm2. Som jämförelse har bv 202 0.085-0.10 kg/cm2, pbv 501 0,6 kg/cm2, stridsfordon 9040B 0,53 kg/cm2 och stridsvagn 122 0,89 kg/cm2.​ I Sverige hade våra vagnar två olika typer av band; Gummilagrade och de gamla stålbanden utan gummilagring. Den bredare sorten som bla Finländarna använder är en bredare sort av stålbanden. Därutöver har Bulgarien egna band som påminner de på pbv 501 / bmp-1. Bandkonstruktionen är även mindre känslig för bandkrängning än tex stridsfordon 90 trots relativt slapp bandspänning. Motorn är en Jamz lastbils-diesel-V8 på 14,8 liter. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%9C%D0%97-236/238 240 hk vid 2100 rpm 882 Nm vid 1500 rpm Det var det jag kom på att skriva om nu iaf. *EDIT* Jämfört med PBV 501 skulle jag på pappret säga att MT-LB har något bättre terrängegenskaper. Lägre marktryck, mindre attackvinkel men likvärdiga i effekt/vrid per ton. Men, den ser ju banne mig inte lika "krigisk" ut. Eller som en KB-elev på ATS uttryckte sig; "en bajskorv med band". Han var milt sagt inte imponerad av sina nya grannar i 90-hallen. (OT: samma hall är nu polis-station) *EDIT* La till ett klipp på motorn Redigerad 26 April , 2015 av Vinkon Kom på lite mer 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2014 Rapport Share Postad 11 September , 2014 Sk*tbra o viktig info:) Finns en del versioner tydligen, turbo modellen visste jag inte om 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2014 Rapport Share Postad 11 September , 2014 Bajskorv med band låt f*n sämre än "tussilago" haha 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2014 Rapport Share Postad 11 September , 2014 Den där gummilagringen på en del svenska vagnar,är det ytan mot marken den är monterad eller är det nån slit-yta på insidan tro? Ordet slak-bandare har jag även hört att pbv kallas ,låter mer som en gammal bandtraktor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2014 Den där gummilagringen på en del svenska vagnar,är det ytan mot marken den är monterad eller är det nån slit-yta på insidan tro? Ordet slak-bandare har jag även hört att pbv kallas ,låter mer som en gammal bandtraktor Slitytan mellan, som på 90-vagnarna bla. Benäms RLL (РМШ) Att det resulterar i en längre livslängd borde väl vara en okej slutsats? Pads, gummi mot backen har Polackerna på bägge sorterna. Jag minns hur fascinerad jag och mina kollegor var i lumpen första gången vi såg en pebba i aktion. Banden fladdrade som besatta demoner till skillnad mot 90-vagnarnas pianosträngar som tappade banden i händelse av sväng, typ (kan ju också ha varit oerfarna förare som inte ansatt den extra bandspänningen) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 September , 2014 Rapport Share Postad 11 September , 2014 Ok Pads skulle nog va ett bra alternativ för mig,måste ju korsa asfalt Men å andra sidan tror jag inte en Mtlb förstör asfalt som en fullstor tank på 50-60 ton skulle kunna göra Är det förresten förvärmning på motorn innan start vid lägre tempraturer? tror jag såg ett tube-klipp en gång,men kommer inte ihåg om det kunde vart bmp eller mtlb Och hur funkar ett sånt förvärming-system? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2014 Nä, det blir nog mest "rispor" skulle jag tro. Är det denna du menar?: Ja det är det. Ser ut som nån anordning med pilot-låga eller nått. (jag är ej insatt såna här system) Är inte webasto byggd likadant? ********* Kul sida med ryss-planscher, inte bara MT-LB: http://voennizdat.com/page23.php 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Fint! Hmmm beskrivningen såg komplicerad ut,blir nog lättare när jag kan flytande ryska Den verkar faktiskt lik webaston,det ljusa fältet borde va avgaser,det gröna som går igenom motor mm borde va vattnet Den blåa "hårtorken" kan va en kompressor? Eller vänta lite,är det gröna motorolja? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Bränsle-топлива.....rött på bild Vatten-Вода.......grönt på bild Syre/luft-воздуха.......blått på bild (google translate) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2014 Hittade en bra länk i ämnet: http://www.spec-31.ru/article/obogrev-mtlb/ ************** Annars tror jag att växellådan är den hårdaste nöten att knäcka och förstå: Styrväxel och "framåt-växellåda" i ett. Det är helt klart ingen dubbel differential det är frågan om, vid centrumsväng låser den ena sidan. Det utesluter även trippel differential-styrning om jag inte är helt slut i huvudet. Så jag gissar att det är en "maybach-styrning", vilket är en förbättrad cletrac-styrning. Inte utan anledning att våra meckar i lumpen jämrade sig över den *Tillägg* Moderniserade vagnar har en ny sorts växellåda och är bla kapabla till en "riktig" centrumsväng: http://youtu.be/ePrEuiTHnc4?t=4m50s Det verkar röra sig om någon typ av hydraulassisterad dubbel differential-styrning. Därmed är en steglös styrning uppnådd.*EDIT* Hårtorken är nog inget annat än en cirkulationspump. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Bra info igen Det vore ju grymt om man kunde få en uppdaterad vagn som kunde rotera Kanske inte nödvändigt heller. Lådan verkar faktiskt riktig lustig Visst va det en mtlb-simulator i slutet av klippet? lite bilder på en växellåda,motor och förarplats. Instrumentpanel o detaljer kan skilja sig en del på olika modeller ' En kankse skämsig fråga....har lådan hög/låg växel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Va mycke fötter det verkar gå åt? Antar att det är två stybromsar en gaspedal och två kopplingsspakar som man ser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Slänger in en video från lumpen som några kompisar (pbv-meckar) på plutonen filmade när vi var på slutövning, tror det är i Kvarn-trakten (2005). Lite för lite snö tyckte nog dom eftersom vi kom från Boden .. Det fanns en eller två Pbv 401, en Bgbv 4012, en sjukvårdsvagn 4020 med konstant vinande turbo . Bild 138.mpg Bild 137.mpg 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2014 Fina bilder! Synd bara att en sprinter smög sig in och förstörde allt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Härligt! Men ja får inte igång filmklippen,kanske pga av ajfånens webläsare. Får väl vänta till morgonen när jag hemmma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2014 Visst va det en mtlb-simulator i slutet av klippet? En kankse skämsig fråga....har lådan hög/låg växel? Jo, det var en simulator. Tydligen något den firman specialiserat sig på. Jag tror inte det. Det enda jag har fått fram är: "6 växlar fram, 1 bak". Och skulle det finnas en hög-/låg så hade jag gissat på att den sitter i kåpan mellan motor och låda. OT: Gick ett rykte/skröna på I5 att några vpl ställt upp pumpen och plågat upp farkosten i närmare 100 kmh... Va mycke fötter det verkar gå åt? Antar att det är två stybromsar en gaspedal och två kopplingsspakar som man ser. Nästan. Gas, broms och koppling. Gaspedalen tjänstgör även som stopp, man lyfter bara på den Broms-/styr-spakar. http://youtu.be/NiYXxq5TZXA?t=4m50s Många vpl som jämrat sig över att koppla med benet högt upp och lägga i den fruktade 3:e växeln, risken var överhängande att man körde in näven i kupéfläkten. Rysk lösning på problemet = byt ut plåtfläkten mot en i gummi eller plast. Ett befäl från T2 berättade en gång för mig att det var vanligt att vpl-förare lärde sig att svänga effektivare = fel. De ansatte ena färdbromsen på endera sidan eller något sånt, slet onödigt hårt på belägg mm tydligen. Två gubbar som kom ner i egenskap av systemstöd till oss i kosovo pratade gärna om MT-LB, då enda den vi hade där var "ryss-bärgaren". Den startades upp bla De sa även att pebborna saknar parkeringsbroms, och att Sverige bara hade en eller två med park.broms. Det var nämligen de två som modifierat de vagnarna tydligen. *********** Mer djupläsning: http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=17 *EDIT* Glömde tillägga: lådan är osynkad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 September , 2014 Ett ytterst seriöst bygge:http://basov-chukotka.livejournal.com/?skip=10 Verkar vara del av någon arktis-expedition. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 14 September , 2014 Rapport Share Postad 14 September , 2014 Våran Sprinter ja.. Tur att vi hade Bärgare på plutonen.. Hittade lite fler bilder på Pbv:er också. Kunde inte låta bli att lägga ut fler bilder från övningen "Operation Götaland".. Varför vi nu var tvungna att komma ner från Boden till den.. Men det var kul att va med om en stor övning. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 September , 2014 Yeah!! Två olika bärgare i en och samma post! Vad tusan, är vi födda samma år? Jag gjorde också min slutövning 2005, till skillnad mot mina andra kollegor på rep-troppen som åkte till Skövde så åkte vi och 90-gruppen till Norge istället med våran lastbilsbärgare tillsammans med 90-kompaniet. Och där högg jag och resten ved i en vecka. Enda bärgningen vi blev involverad i var när 90-bärgaren drog upp os ur diket, vi körde i princip ner på order, så det räknas självklart inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 1985 är jag född. Gjorde lumpen på I19 Pbat? Vi åkte ner till Skövde i Mars 2005 på slutövning sedan åkte vi runt Vättern på översidan ner till Kvarn i Motala-trakten.. Bilden när Pbv:n står uppkörd på snövallen är från Tidaholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 September , 2014 85a jag med. Jag låg på tunga rep, undh.komp I5, Östersund. Inte vet du vad som förstörde drivhjulet på ena bilden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Härliga foton Jag ska väl inte va sämre och får bidra med mitt eget pebba-foto,vissa har väl sett det redan Förhoppningsvis får man nån gång frampå åren sitta på sin egen pbv, och inte statens Buga er! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 :) Var och tog några bilder på Brigadmuseet i Karlstad idag som kanske kan glädja PBV älskare. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Var det föresten tillåtet att fotografera inne i museumet buea? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 15 September , 2014 Rapport Share Postad 15 September , 2014 Okej. Jag var på Rep.pluton / Trosskompaniet I19 Pansar Bat, jag var dock inte mek och körde inte Pbv. Vi hade ett gäng från I5 i Boden på utbildning men jag tror Pbv-meckarna hos oss åkte till Motorskolan i Östersund etc.. Vet inte vad som hade krökt till drivkransen, om det var våra egen vagn eller någon av dom "stridande kompanierna". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.