Gå till innehåll

Allmänt om PBV 401 / MT-LB


Vinkon

Rekommendera Poster

Okej.

Jag var på Rep.pluton / Trosskompaniet I19 Pansar Bat, jag var dock inte mek och körde inte Pbv.

Vi hade ett gäng från I5 i Boden på utbildning men jag tror Pbv-meckarna hos oss åkte till Motorskolan i Östersund etc..

 

Vet inte vad som hade krökt till drivkransen, om det var våra egen vagn eller någon av dom "stridande kompanierna".

Ok, vad hade du för befattning?

Själv var jag hjulbärgare/bv-/hjulmek.

 

Våra 90-chassi-mekar berättade att det var nån fin sträcka vid 90-garagen i Boden där alla la upp bre-sladdar. :)

90-torn-mekarna, SYTE, föregångsmän och allt vad f-an det hette var på ATS tillsammans med 401-mekarna efter deras förar.utb.

 

 

OT: Två av 401-mekarna hade inte fixat körkort innan inryck så de fick inget förarbevis på 401an. Så medans de andra lullade runt på I5s körplan (tror det är där fotbollsstadion står nu) så sov de på "skinnsofforna" i utrymmet bak.

Grejen är att körplanen hade ganska så branta slänter...

Så fort förarna fick tillfälle så körde de ner för dem, med resultatet att det flög fram två gubbar där bak. En slog i väggen mot motorn och den andre fortsatte in i "gruvgången".  :ph34r:

Det var mer än en gång också som det var sura miner på de två killarna också. :)

 

*Tillägg*

Kom på en grej som mekarna pratade om.

Spolarvätskan och anti-frysvätskan till färdbromsarnas tryckluftssystem är samma vätska och delar samma system.

Skulle man fylla på spolarvätska var man tvungen att tömma systemet på luft först.

 

Detta slarvade en mek med och fick 8 bars trycksatt spolarvätska rätt i fejset.

Två gånger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reservdelsman, jag ryckte in som Stridsvagnsmekaniker men dom upptäckte sedan att dom tagit in för många där.. :-(

 

Vi hade en egen hall precis ovanför stridsfordonsgaragen, någon gång började dom sladda lite i en kurva - då fick dom höra..

 

På den rakan var det fint när dom drog på lite med 122:or :wub:..

På vintern såg vi också när Tyskarna var med (åkte efter i sina M-klass) och testade nya Ingenjörs - "122:an", då utfarten till övningsområdet gick precis utanför..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tror jag fann den  till slut,nu får vinkon analysera om det är en mtlb eller nått

annat :)'

Det saknas ett bärhjul jämfört med mtlb(6st),men samtidigt ser det ut

att fattas nått mellan sista stödhjulet och spännhjulet(om vi nu kan kalla det så)

 

siberian%20cult.jpg?ve=1&tl=1

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp, ingen MT-LB.

 

Ska se ifall jag hittar bild och namn på vad det egentligen är. (sett dem förut)

 

*EDIT*

Det är en Ð¢Ð”Т-55, eller liknande.

f_img_2191_20110511120017.jpg

 

De verkar vara ganska vanliga som stamlunnare i Ryssland.

Jag vet ej ursprunget, men den ser inte ut att ha någon besläktning med pebban.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag fann den  till slut,nu får vinkon analysera om det är en mtlb eller nått

annat :)'

Det saknas ett bärhjul jämfört med mtlb(6st),men samtidigt ser det ut

att fattas nått mellan sista stödhjulet och spännhjulet(om vi nu kan kalla det så)

 

siberian%20cult.jpg?ve=1&tl=1

 Inte helt olik denna.

post-6161-0-93087400-1412764670_thumb.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jag och en känd man här på forumet stannade till på Arsenalen igår på väg från Eskilstuna, mannen ifråga var nu där för första gången.

Strax innan museet mötte vi ett bandfordon på ett flak som näst intill säkert var en Bgbv 82 (min favoritvagn) <_<... Vi skulle slagit på en rundpall.. Dom skulle väl dra upp något - sådana saker skall användas!

 

I museet hade dom riggat upp en Bgbv 4012 med kranen fram :wub:, gissade pga extraljusen att de hade gått i utlandstjänst och den hade tydligen gått i Kosovo.

En tgb 12 fanns också på plats.

post-7583-0-67121700-1416131700_thumb.jpg

post-7583-0-84724500-1416131714_thumb.jpg

post-7583-0-12364100-1416131730_thumb.jpg

post-7583-0-50606300-1416131744_thumb.jpg

post-7583-0-49044300-1416131817_thumb.jpg

post-7583-0-71322600-1416131940_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1985 är jag född.

Gjorde lumpen på I19 Pbat? Vi åkte ner till Skövde i Mars 2005 på slutövning sedan åkte vi runt Vättern på översidan ner till Kvarn i Motala-trakten..

Bilden när Pbv:n står uppkörd på snövallen är från Tidaholm.

 Å 1985 var jag ute o sladdade m TGB11  :lol: 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från juni 85 till April 86!

 

Nov 85 var en ganska instensiv peiod med Artilleriskola i Villingsberg som följdes upp av bataljonsövning i början på dec. Inleddes med regn över snöslask under några dygn på närövn fältet i Karlstad, för att sedan dra till Horrsjön där snöstormen gick över i -15.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaha! Då kanske du mötte på min Tgb 13 vid tillfälle/n, den gick fram till 2012 i dom trakterna.

Horrsjön har jag sett på flera ställen i bilen och på en karta som låg kvar. Min chef kom naturligtvis på ett namn med en bokstav mindre... Fyndigt...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vi skulle inte skrotat en del av våra pebbor,går ju tydligen att uppdatera dom :)

Tänk er dubbla granatsprutor och lite robotar på en 401 :)

 

De skrotades väl "bara" för att de inte längre behövdes i den fredliga världen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...