Gå till innehåll

Oscar II Fort, TGB 11


O.II.F

Rekommendera Poster

Här är ett generalexempel på hur bilbesiktningen fungerar eller (inte fungerar). Ingen, allra minst besiktningen själva vet vad som gäller utan allt beror på den individuelle besiktningsmannen. Den som lyckats få igenom ett fordon vill inte säga hur eller var av rädsla för att aktuell besiktning ska inse att man gjort fel och återkalla godkännandet. Man vill heller inte hänvisa till någon annan som lyckats med ett visst godkännande då man är rädd att sätta någon annan i klistret.

 

Det gäller väl bara att åka runt bland besiktningarna och försöka "snacka igenom" sin bil :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju egentligen otroligt illa.. att en myndighet i ett visst avseende fungerar så dåligt att den inte ens vet hur sina egna regler skall tolkas.. man skall inte behöva vara utlämnad åt en enskilld persons godtycke.. där beslutet slumpmässigt baserat på antingen okunskap, ingnorans eller ointresse.. eller för all del riktig kompetens..

 

Om en person får igenom en ändring av registreringsbeviset från lätt lastbil till personbil i ena änden av landet.. skall ju inte en person i andra änden av landet behöva gå in i kaklet och stå där med en besiktningsman som inte kan skilja på fram och bak på en åsna..

 

Jag tror inte man retroaktivt kan ändra på ett tidigare fattat beslut utan särskilld prövning. .. då skulle man ju behöva nagelfara tusentals beslut i frågan, det faller på sin egen orimlighet.. så jag tycket inte att man skall behöva oroa sej över att hänvisa till andra fordon.. det skulle istället vara lite mer "in your face" ammo för den som söken en ändring..

 

Att tex. avkräva att ett fordon från -77 skall uppfylla 2013 års avgaskrav för att kunna omreggas som personbil verkar vara en total tankevurpa..

 

 

Borde man inte via Volvoklubben som är väldigt stor och som, vad jag vet, har goda kontakter med stor-Volvo, kunna hjälpa till med att söka någon form av "godkännande"/dispens i frågan?

 

Är ens TGB utrustad med ett visst antal bältade passagerarplatser i sitt orginalutförande skall det inte behöva vara några problem att få den godkänd för det antalet passagerare, alldeles oavset om den är reggad som lätt lastbil eller personbil... tycker ju lilla jag då..

 

Att behöva stå där med en besiktningsman som står och gissar eller styvnackat hävdar att han har "helt rätt" i sin tolkning av regelverket, och ändå komma fram till ett annorlunda beslut än vad en yrkeskollega kom fram till på en annan besiktningsstation..    -det är fanimej helt oacceptabelt!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lönar det sig oftast dåligt att försöka överbevisa en "styvnackad" besiktningsman. Uppvisande av intyg och dokumentation när denne väl är uppjagad resulterar bara i att han "hittar" andra saker att slå ned på. :(

En annan variant är att försöka upprätta en förteckning över besiktningsstationer och vad dessa godkänt respektive underkänt. :huh:  Då behöver ju inte alla göra samma resa utan kan välja en lämplig station -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En inte helt orimlig medelväg... men skall man verkligen behöva acceptera att trafikverkets besiktningsmän beter sej som skatteverket där man godtyckligt, och om du har otur, kan hamna i skiten bara därför att en enskilld tjänsteman bestämt sej för att klämma åt dej?

 

Ett register över lite mer välvilligt inställda stationer är nog inte så dumt..  dags för en ny tråd således..  "Här lyckades jag regga om min TGB"... typ..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi gjort/ gjorde för att få detta resultat är på intet sätt en hemlighet, och absolut inget konstigt eller omoraliskt. Däremot är det måhända komplicerat att beskriva det exakta förfarandet i textform. Jag kan känna en viss upprördhet i tidigare inlägg och rekommenderar att den som vill veta exakt, eller tror att vi gjort något speciellt komplicerat, så kan ni kontakta oss (info på www.o2fort.se). Detta forum har gett oss grunden till de vi presterat ( om detta nu är ovanligt?)och vi återbetalar hjälpen vi fått på dom sätt som är möjliga, då vår avsikt naturligtvis INTE varit att uppröra/förarga någon då detta forum till viss del lagt grunden för resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä någon tråd om stationer som släpper igenom något som andra inte har gjort, och en lista på i våra ögon bra respektive dåliga stationer blir det inte.

Att namnge en specifik besiktningsman är totalt bortom vad vi kan godkänna här.

 

Vi bör vara lite återhållsamma innan vi kastar skit runt oss, 

Terrängbil.net har haft på ringningar och diskussioner med Svensk bilprovning tidigare, då det som skrivits utan bekymmer kan kallas som smutskastning och förtal och vi nästan blivit anmälda för just detta.

 

Helt klart är det inte bra att det skiljer så på olika ställen, och att man kan uppleva det som om det är dags humöret på tjänstemannen eller just dennes åsikt som är slut ordet.

 

Har full förståelse för att det finns och blir frustrationer när det är på detta vis, men det är inget vi skall lösa här ute på öppna forumet i dagsläget. 

 

 

Skriver inte detta för att förarga eller slå ner på någon. utan enbart för att forumet och dess ägare inte skall hamna i trubbel fler gånger med bilprovningen eller andra myndigheter..

 

Vi har haft lite småprat om reglerna som vi har här, och att den biten skall lyftas fram så den blir mer lätt att hitta och glas klar att förstå.

även att dessa kanske skall formuleras om lite och godkänna vissa "politiska diskussioner" som rör saker som vi tycker berör oss.

 

Men innan det är klart så vill vi gärna stävja det innan det blir ett problem. 

Det är inte fråga om censur eller stoppande av yttrande friheten vi försöker uppnå med detta. Utan har att göra med en av grundbultarna som sattes upp en gång i tiden när forumet skapades.

 

Hoppas detta inte förstör eran tråd om bilen, och grattis till att ni nu har en godkänd bil till fortet.

 

MVH H.Hansen Admin 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir fastskruvade på kofångare. Färg alternativ ordnat , lackering ASAP . Från och med nästa vecka rullar vi ut i de civila mörkret.

Kofångare! Den är alltså utrustad för jordbruksändamål? Vanliga bilar har stötfångare B)

 

Jag vet inte hur många gånger jag själv fått detta till livs :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...