Gå till innehåll

Renovering bladfjädrar


mud boy

Rekommendera Poster

Jag tänkte plocka ner mina fjädrar och testa att "böja" till baka dom.För att testa om det blir någon skillnad,kanske blir som nytt:-) Tänkte sätta ett blad i pressen och pressa med en tunnare distans.Och med ca 5cm mellanrum så att den blir mer böjd.Är det någon som har provat det.För att få till baka spänsten i bladen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon måste ju vara först att prova.Och det är ganska dyrt att köpa nya.Jag vet att tatanka har några som är lite högre men har inte hört någon som köpt några.Är det någon som monterat nya fjädrar så berättar gärna så man vet hur det blev och om det är värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg har ikke erfaring fra at presse fjedre op på TGB.

Egentlig er det en bukning.

Med det i tankerne ved vi alle at noget der bliver bukket ikke kommer tilbage i samme form hvis det er bukket nok.

 

Jeg har bukket fjedre på Toyota Hi Lux (RN36) absolut ingen ubetinget susses.

Det KAN se fint ud men de sønker til næsten samme højde igen.

 

For at løfte bilen på den måde skal fjedrene bukkes VÆSENTLIG over det ønskede. Det giver stress i materialet og er absolut ikke ønskværdigt.

 

Med det skrevet så ER det muligt. Men ikke noget jeg vil anbefale.

Søg på forskellige fjedre systemet (bladfjedre) Der findes mange alternetive måder at indrette sine blad fjedre på bl.a. så du opnår væsentlig større vandring men med samme bæreevne og højde.

 

Knudsen Built.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metall har en plastisk zon där de normalt återfår sin ursprungliga form när man avlastar. Därefter kommer en deformationszon, där de INTE återfår sin form, helt eller delvis, när man avlastar. Tillyttermera visso finns då "morte"-zonen, som gör att de går av.

 

Åldring innefattar även utmattning, även om det sker inom den plastiska zonen; de leder oundvikligen till en spricktillväxt (microsprickor), om än rätt långsamm. Dessutom kan åldring medföra att sintringen kan börja avvika, dvs att "kristallerna" ökar i storlek vilket kan medföra att ytterligare brottanvisningar uppstår i materialet.

 

Utmattning är komplicerat och brukar normalt definiera fjädrars (egentligen alla lastbärande metallers-) livslängd. Normalt fördelar sig max antal "slaglängder" enligt en viss "kurva" också, dvs ett visst antal stora böjningar, och allt fler midre böjningar eller vibrationer. Den "kurvan" är det tillåtna "uttaget" på prylen, och beroende  på körstil, så får man ut en viss livslängd. Inom flyget (ja, jag är gammal chefsingenjör för SAAB 37 Viggen) så är detta oerhört viktigt, och mycket nogsamt definieras inspektionsintervall. Man kan härdleda ett antal haverier till att man inte använt materielen till det den varit designad för, dvs man har ofta flugit mer våldsamt än tillåtet mellan inspektionerna. Ett exempel på det enligt mig är haveriet med kustbevakningens spanska Casa, där vingen gick av under kraftig vingtippning. Vingtippningen hade inte varit ett problem om inte kustbevakningens piloter hade haft "jaktflygskomplex" och flugit kärrorna som om de vore krigsplan, fast de var specade för "civil flygning". Det medförde att inspektionsintervallen inte var korta nog för den faktiska - inte teoretiska - driftprofilen, vilket skulle uppmärksammats av flygchef och teknisk chef inom organisationen. De skulle hämtat samråd från tillvekraren i god tid.

 

Därtill har vi en allt mer oren och "rostad" yta, där det smiter in orenheter, fukt, och allehanda skadliga ämnen (spillolja är inte bra). De i sig kan spä på brottanvisningar.

 

Ska man förnya sina fjädrar kan det vara värt att överväga någon form av glödgning (+härdning?) igen, förutom att man bankar dem tillrätta. Ett öga måste givetvis hållas på fjäderkonstanten, dvs hur "hårda" de blir.

 

Mycket omak för en relativt liten besparing kan tyckas.

 

Jag skulle "förnya" mina - till rätt pris - genom att helt sonika byta ut ett eller flera blad.

 

Sedan är 6000:- för nya fjädrar (par) inte elakt för den som inte har några... :-)

 

 

//Erik

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm har letat men bilderna med måtten där man ser vad de nya har för mått och de gamla hade, är tydligen försvunna med att pix box lade ner sin sida.

Såg att jag bytte 2011 till nya , samtidigt som jag satte dit spiralerna.

Skall rota i den externa hårdisken lite till får se om jag kan få fram dem, för i minnet har jag inte siffrorna kvar  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...