Gå till innehåll

B2600"s Tgb 13


LurK

Rekommendera Poster

Ok då har jag mätt på lampans poler,det ger 24volt ut på bägge anslutningar oavsett tändning av/på

 

Fungerar halvljusautomatiken? i så fall bör 61 på generatorn ha kontakt med lampan. 61 går vidare från lampan, via strömbrytaren för halvljusautomatiken, till dess relä och när det är ström på 61 drar reläet och tänder ljuset.

 

Annars är det dags att kolla ledningen från kontrollampan ner till generatorns anslutning 61. Den passerar ett relä på vägen, det är manöverreläet för batterivärmaren och har nr 90 på schemat. Av någon anledning kopplas 61 från generatorn bort från laddningslampan och halvljusautomatiken när batterivärmen är tillslagen och temperaturen är tillräckligt låg för termostaten att slå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvljus aut. funkar tydligen.

 

Det verkar som problemet har nått med batterivärmaren att göra,det lyser som starkast i laddlampan  när man

drar på den :ph34r:

 

En annan grej jag vet om är att kablarna för värmebatteriplattan är utdragna

och ej anslutna,men det har de varit länge innan detta problem dök upp.

 

Ja har kört en sväng och fortfarande samma bra laddresultat som tidigare.

 

Är det inte så att denna generator som många andra måste ha en fungerande

laddlampa för att kunna ladda? eller har teknikerna klurat ut nått annat smart baktänkt?? :ph34r:

 

I värsta fall är väl det nått fel med generatorn men då blir det samma ombyggnad som på bandisen.

 

Sen kan man ju även montera en separat ny laddlampa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du river eller byter generator prova att lägg en lös laddlampa på generatorn eller ny kabel direkt till nuvarande.   Lite oxid i ett kontaktstycke kan göra att laddlampan inte tänds.   På c202'orna finns ett kontakstycke lite dolt vid vämeelementet som kan ställa till spökfel på ladd samt oljetryckslampan. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja inte kollat så mycket idag,detta mindre problem får vänta,ingen ide att rota till när man

är lite osäker på systemen.

Laddningen funkar ju som vanligt, och till med dubbelt trippellt kollat + 

att jag äntligen monterade en huvudströmbrytare.

Så det är ju bara att köra på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att laddlampan inte lyser kan bli ett problem eftersom strömatningen till fältningen går den vägen dvs när du slår på tändningen ska ju generatorn få magnetiserigström och då får den det via lampan , när den sen börjar producera så ström släcks lampan eftersom det då blir plus spänning från båda håll.

 

Nu brukar de flesta generatorer ändå hoppa igång men de som hållit på med äldre likströmmare har nog varit med om att man tom fått köra dessa som elmotorer och hjälpa igång (fälta dem)  dem åt det håll man ville de skulle ladda om fordonet varit stående en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddlampan bör lysa med tändningen på och motorn stilla. Annars flyter ingen ström i magnetiseringskretsen=ingen laddström. Inte för att jag är elektriker men det är en stor skillnad att mäta spänning och ström. För att riktigt veta om den laddar eller ej så tycker jag du ska ta en tångamperemeter och kolla hur det förhåller sig vid batteriet, om det går in ström eller ut? Normalt för tändning och solenoider mm så gissar jag på att bilen drar ca 5A, drar du på lysen så gissar jag på 15A, med fläktar och allt kanske uppåt 25 A. Om maskinen laddar som den ska så ska du se högre ström ju mindre förbrukare som är inkopplade... dvs ström går in i batteriet. Ni som kan fordons elektriska detaljer får gärna rätta en enkel smed....

 

På min generator med trasig diod gick det inte att mäta sig fram med hjälp av spänningsmätning, eftersom den trasiga dioden ledde tillräckligt bra för att få igenom spänning. Men vid belastning med ström visade det sig att det var avbrott i den och ingen ström kom igenom.... Kom ihåg att all laddström (35A) ska igenom den här dioden. Så min slutsats är att det är en hyfsat vital komponent att ha fungerande i sitt laddsystem. Du har inte en extra generator liggandes, eller kan låna och testa med att byta ut? Tar max en halvtimme att byta så har du svaret och slipper leta elfel - det kan ta hur många timmar som helst och ändå kommer du att riva dig i skallen....

 

//Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm mja.

Är rätt säker på att den laddar,så mycket som ja kört bla på tomgång med värmefläkten i bottläge och

full belysning så borde det vart tomt i batterierna,den ger ca 25,5 tomgång och 27,6 eller nått vid gaspådrag.

Och det är något högre när man slår av dessa förbrukare

 

Men...ja kom just på en grejj....jag kopplade inte bort batterierna när jag svetsade skärmarna bak...  

Nått som ja faktiskt kom ihåg att göra på bandvagnen jag svetsade i idag.

 

Det kan ju ha skadat något tex dioden i generatorn.

 

Men om man gör så här för att testa..

Tar bort befintliga anslutningar till laddlampan och tar en direkt från batteri till ena anslutningen.

Sen tar man andra anslutningen ner till generatorn.

Om den då lyser och sen slocknar när man startat motorn borde väl dioden vara hel?

Tror inte jag har nån annan generator att prova med,extra laddrelä har jag nog ett.

 

Tack åter igen för teorierna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag åter igen rotat med laddlampan.

Kopplade en separat kabel från laddlampan ner till generator och då tändes lampan

när man drog på tändning och slocknade när man startade motorn.

Tyvärr började den lysa igen när man drog på lite mer varv :ph34r:

Laddning över batteri fortfarande lika som tidigare mellan 25-28volt

 

Aja..men jag fann lite mer ledtrådar att gå på,här diskuteras liknande symtom :)

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4166-generator-tgb-1111a/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@B2600

Samma sak kan uppstå om matningen fram till tändningslåset är dålig/eller brända kontakter i T-låset eller en glapp säkringshållare...då tänder lampan pga spänningsskillnaden mellan 28V i uttaget på generatorn och kanske 22-24V i tändlåset.... :( 

Dom här gamla säkringshållarna som sitter i våra antikviteter är välkända för att ställa till med spänningsfall genom att nitarna som förbinder själva blecket som säkringen sitter i med överkopplingen på baksidan av säkringshållaren har lossnat för att bakeliten i hållaren krymper med tiden...Skitprylar enligt mig.Har sett många kassa hållare..... :unsure: 


Mvh/Dexx :wub:  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej vilken märkning ts hade men han hade ju tidigare hittat rätt troligen 61  

 

anslutningar för de vanligaste generatorerna

https://www.maskinisten.net/userpix/13405_generator_beteckningar_1.jpg

 

 

"Idag har jag åter igen rotat med laddlampan.

Kopplade en separat kabel från laddlampan ner till generator och då tändes lampan

när man drog på tändning och slocknade när man startade motorn."

"Tyvärr började den lysa igen när man drog på lite mer varv"

Så för att utesluta spänningsfall över tändlåset pröva nu med att lägga en sladd direkt från b+ eller sak samma från batteriets pluspol till laddlampans andra anslutning den som tar matningen från tändlåset.   lyser nu lampan finns problem i generatorn, lyser den bara vid olika varvtal är det kontaktfel tex kolen mot colecktorn /släppringarna.  

 

Lyser inte lampan så vet du att du har något problem med spänningsfall över tändlåset,  ex slitet lås med dåliga kontaktytor eller oxid i kontaktstycke nämnde tidigare en gissning att även 11 bilarna har ett större kontaktstycke för att förenkla att man lyfter kaross från chassi, vet ej var det sitter på 11/13  men c202 har det vid värmepaketet just detta kontaktstycke kan ställa till det en hel del.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni detta verkar vara väldigt mystiskt :ph34r:

Men än så länge idag har jag kopplat en separat kabel från batteri till matningsidan på laddlampan,

den tänds inte överhuvudtaget i detta fall.

 

Men ja rotade med aut.belysning knappen och även parkeringsknappen,tog ur dom o knackade

samt sprayade socklarna lite med wd.

Då fick ja laddlampan att tända sig när man drar på tändning,men inte att släcka sig

när man startar motorn,samt att halvljuset inte funkar överhuvudtaget.

 

Ja tror jag är nått på spåret,det måste va nått galet i dessa kontakter i instrumentbrädan.

40 år gamla grejjer... :ph34r:

 

Lite info jag glömde igår.

Det är ju externt laddrelä på denna,detta relä har tre anslutningar

Jord(går ner i generator)

gul(går in i d+ generator)

röd(går in i stift märkt 61 generator)

Drar man ur gula i reläet tänds laddlampan(vid startad motor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär isp#ttar :excl:

 

Drog bort knappen för batterivärmaren och drog separat kabel från generator 61 anslutning

till laddlampan..

Troligtvis va något pajjas inne i knappen och sedan fumlade den med resten av 61 kabeln

som går lite överallt.Batterivärmar knappen fimpas då funktionen aldrig används eller funkat i min ägo.

Ett annat fel ja gjorde igår va ju att jag drog från laddlampa till generator D+ vilket

inte blir rätt då detta system får den signalen från laddrelät

Felet med ljuset va inget annat än lite glapp i nån inmatningskabel till aut,knappen.

Nu fungerar det som det som det bör :)

 

Tack åter igen för alla tipps o upplysningar som hjälpte till att lösa mysteriet  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär isp#ttar :excl:

 

Drog bort knappen för batterivärmaren och drog separat kabel från generator 61 anslutning

till laddlampan..

Troligtvis va något pajjas inne i knappen och sedan fumlade med den resten av 61 kabeln

som går lite överallt.Batterivärmar knappen fimpas då funktionen aldrig används eller funkat i min ägo.

Ett annat fel ja gjorde igår va ju att jag drog från laddlampa till generator D+ vilket

inte blir rätt då detta system får den signalen från laddrelät

Felet med ljuset va inget annat än lite glapp i nån inmatningskabel till aut,knappen.

Nu fungerar det som det som det bör :)

 

Tack åter igen för alla tipps o upplysningar som hjälpte till att lösa mysteriet  :)

 

Bra jobbat!  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag måste då köra mest terrängbil i hela landet...jämför mätarställningen mellan besiktningarna.

120 mil på två år :ph34r:

 

Har funderat länge på 123 brytarlöst tändsystem men med så lite körning så

är det nog inte värt det för min del iaf

post-6465-0-56583100-1472908652_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...