Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja bättre sent än aldrig.... ;)

 

Trotts varsel och kommande sämre tider köpte jag bilen i juli 2012 för ett överkomligt pris

hade jag inte köpt den hade den nog ännu vart kvar i en kompis ödsliga torp.

Jag tror han köpte den 2008 eller 2009.

 

Bilen var nog i stort sett helt orginal förutom avrustningen

av sambandsmatriel som radios och antenner.

Enligt loggen var den ombyggd från 1314 till 1318 batteriplatts-tgb.

Motorn utbytt i Skövde år 2000 innan förrådsställningen nånstans runt

fd värmlandsbrigaden i kristinehamn,och där stod den tills en

en aktion 2005 då nån ropade in den och reggade den som tung lastbil.

 

Här förbereds resan hem med batteribyte och vätske kontroller samt en

saluvagns skylt

 

hpim0002a.jpg

 

hpim0004b.jpg

 

 

 

hpim0012t.jpg

 

Fullt ös ut ur skogen,utan grå-valpen hade vi fått släpa all utrustning fler hundra meter

på en typ träsk-väg :)

 

hpim0018d.jpg

 

 

hpim0024c.jpg

 

hpim0014.JPG

 

 

hpim0016.jpg

 

hpim0019y.jpg

Bilen hemma,städning,service och översyn börjades :)

 

Fick tag på Curt Björk på Volvo lastvagnar som utfärdade ett intyg på den nya

totalvikten,framaxel och boggietryck inför omreggningen till lätt-lastbil,minns även

att det stod ett villkor om bladfjädringen vid boggien om att en fjäder på varje

sida skulle avlägsnas

 

Så började jakten på kilon,bilen vägde väl runt 3800kilo som jag köpte den.

Bort med de övre bladen på boggien,reservhjul,slirskydd,radio-racken,

beslag,kablar...och mer kablar,personalsätena bak mm...

 

Vid grustagets vågstation vägde den sedan på ca 3200kg vilket jag tyckte räckte :)

Jag riggade även tankmätaren så den slog på full tank när tändningen vreds på.

 

I slutet av augusti var det dags för reggningen,som gick galant :) och den vägde in på

3105 kg med ca 15 liter bränsle :D

Lite lustigt va besiktingsmannen skratt när han drog på tändningen......

Jasså!full tank?...hahaha!han fattade nog riggningen men brydde

sig inte då han tyckte jag hade stenhård ordning på allt annat.

 

post-6465-0-32901000-1419274885_thumb.jpg

 

En skogstur

 

post-6465-0-67990000-1419275089_thumb.jpg

 

Här är skåpet avlyft och de hemmabyggda bakskärmarna monterade.

Även en gran och en frusen persika syns under skärmen.

 

Har fler bilder lite utspridda,både på imagehack,datorer och telefoner,ska

se om jag kan få bättre ordning på detta

 

Annars är det en Tgb jag är nöjd med,och visst går det sönder nån

detalj ibland,men grejjerna är 40 år gamla ;)

  • Like 13
  • 1 month later...
Posted

Gett 13bilen lite motion,gott för framhjulsdriften och diffspärrar att få arbeta lite :)
Sen har det ju gått för länge utan nått krånglar...
Vänstra kärlet tomt på olja,pedalen bottnade nästan.
men ja minns att jag i höstas lokaliserat ett mindre bromscylinder läck
på första bakaxeln vänster,läckaget kan blivit större och

jag kunde spåra lite bromsolja på insidan fälgen.
Jag kopplade även ur bromservon/pluggade vid insug vid
tillfälle,detta för att fastställa om den drog i sig
bromsolja i motorn vilken den inte tydligen inte gör(tack o lov)
Får väl beställa en bromscylinder frampå :)

post-6465-0-68309900-1422193719_thumb.jpg

post-6465-0-25611100-1422193733_thumb.jpg

  • Like 7
Posted

Samma fel på min nu..ser det väl som en chans att montera stålslang runt om nu.

 Vet du exakt vilken av servona som hör ihop med vänstra vätskebehållaren?

Posted

Samma fel på min nu..ser det väl som en chans att montera stålslang runt om nu.

 Vet du exakt vilken av servona som hör ihop med vänstra vätskebehållaren?

Jag minns att jag hade koll på detta i höstas..fick låna en tgb-pärm an buea.

Tyvärr har ja glömt...men ja tror det ligger en ganska ny diskution om detta

nånstans☺

  • 1 month later...
Posted

Mycket jävelskap har man skruvat i men att få ur den här kopplingen till kylfläkten ...fy f*n. :ph34r:
Riktigt dålig va den iaf precis som ja misstänkte.
Får väl ringa runt o skaffa fram ny :)

post-6465-0-00028300-1425830331_thumb.jpg

Posted

Jo jag såg dom tradera,dock var det 2 st i aktionen och ja behöver endast 1st då den vid

remskivan var fräsh

 

Ingen panik med detta men råkar du ha en till övers hasse?

Posted

Jo jag har en hemma. den andra sitter på bilen som har lånat fläkten, så jag behöver den inte nu.

kan skicka den så den går med posten i morgon om du behöver en 

  • Like 2
Posted

Idag dök det upp ett brevpaket från Hansens tgb delarðŸ‘

För försöka kriga tillbaks den i bilen till helgen

post-6465-0-89359800-1426068888_thumb.jpg

  • Like 5
Posted

Idag dök det upp ett brevpaket från Hansens tgb delar

För försöka kriga tillbaks den i bilen till helgen

den WEB sjåppen e ogogggelbar???

  • Like 4
Posted

Monterad o provkörd,gott att va av med oljudet :)
Ett tipps är att vid montering av denna flänga del är att lyfta ur fläkten ur fästet när kopplingarna och stången
ska träs i remskiva och fläkt,underlättar nått enormt :excl:

post-6465-0-91365200-1426334695_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Man kunde faktiskt önska lite tidsstudie på att montera på plats alternativt skruva loss först!

 

Kan ana att du provade direkt på plats först??

Posted

Man kunde faktiskt önska lite tidsstudie på att montera på plats alternativt skruva loss först!

 

Kan ana att du provade direkt på plats först??

Jepp provade utan att lossa fläkten först,men marginalerna va typ 2 cm.

Vid demonteringen fick ja ur den till slut pga att kopplingen

va så sliten så det gick att bäna ut den.

  • 1 month later...
Posted

Attans... :ph34r:

Tur man har en reserv från tradera då :)

Den fungerar faktiskt än,så byte får ske en annan gång.

Gjorde även en rundsmörjning...tycker även ni andra tgb-ägare att era knutkors äter mycket smörjfett??

Sen tyckte jag den uppfört sig konstigt efter vägen sista körningarna..inte konstigt

när vänster bakre däck varit tomt,höger mittenaxeln ca 1kg och vänster fram även där ca 1kg -_-

post-6465-0-47101300-1429288515_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

jo, knutkorsen käkar smörjfett. - om inte annat kan man se det på undersidan av golvet där knutkorsen sprayar ut geggan när de snurrar  :)

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Blev bla lite tgb underhåll idag,laddning batterier,smörjing startmotor,byta lite plåt i högerskärmen
och koll på oljor o vätskor samt däcktryck.
Även lite motion bla på lågväxlar och diffspärrar.
Nu får man väl se till att försöka använda den iaf till svampjakten :)

Om jag får bort bildelarna(ej hämtade av köparn :mellow: ) som står i hytten kommer

jag antagligen montera det igen frampå

post-6465-0-36597400-1438620150_thumb.jpg

  • Like 5
  • 4 weeks later...
Posted

Blev en del underhåll idag bla byte av tändstift och brytare+byte bränslefiltret vid tanken(vart planerat i tre år :wacko: )

Startmotorn har senaste månaderna gått lite tungt så jag plockade

ur den och monterade en fräsh 12voltare i väntan på renovering av orginalet.

Även kontrolldragning av bultarna i portalerna.

Håller fortfarande med utvecklingen av en separat manövring till fördelarlådan :)

post-6465-0-10165300-1441032946_thumb.jpg

post-6465-0-27489600-1441032960_thumb.jpg

  • Like 4
Posted

Skulle kolla över/göra rent jordpunkter....som ni ser blev det lite merjobb blääh :ph34r:

Va lika bra att plocka fram svets och profilrör,den där hyllan hade aldrig överlevt vintern

med 50kilo batterier :)

post-6465-0-14981000-1441120769_thumb.jpg

post-6465-0-97056600-1441120787_thumb.jpg

post-6465-0-90408800-1441120802_thumb.jpg

  • Like 10
  • 4 weeks later...
Posted

Så var man tvungen att investera i nått tråkigt men helt nödvändigt :ph34r:

Fick iaf nåra hundra i rabatt+en melon doftgran till skitpassaten(den stinker innuti).

Lite nya jordflätor och polklämmor monterades.

Nu är det en väldans bra fart i grejjerna :)

post-6465-0-75312700-1443039017_thumb.jpg

  • Like 4

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...