LaToffel Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Hej, Tänkte kolla om någon vet om det finns någon bra verkstad alt. mekaniker i Stockholm (helst Värmdöområdet) som är kunniga och vana att mecka med 11-bilar? Då jag inte riktigt sitter inne på denna kompetens så söker jag hjälp för byte av topplockspackning, lite felsökning av varför den inte riktigt verkar tända på samtliga burkar vid gaspådrag, samt oljebyte i axlar, växellåda och motor.Tacksam för snabba svar... /LaToffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Februari , 2015 Rapport Share Postad 1 Februari , 2015 Inte i närheten av Värmdö Men jag vet en som både är Ambulerande och tar emot bilar för rep och vård Hittar du ingen så skicka ett PM 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 2 Februari , 2015 Rapport Share Postad 2 Februari , 2015 Tjena Topplockspackning borde en verkstad som kan hantera B30 klara av, samma torde gälla felsökning. När det gäller byte olja i axlar, lådor och motor så är det faktiskt rätt enkelt när man väl gjort det. Hör av dig om du behöver stöd och hjälp. /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 2 Februari , 2015 Rapport Share Postad 2 Februari , 2015 Att skruva isär och ihop en B30 är grundkurs 1a i bilmekanikerutbildningen Klarar man inte det kan man inte kalla sig bilmekaniker Här är några förslag från ett annat forum: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=98801 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 2 Februari , 2015 Rapport Share Postad 2 Februari , 2015 Nån MiloVerkstad? De brukar ha kompetens o verktyg 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 2 Februari , 2015 Rapport Share Postad 2 Februari , 2015 Kolla om du har något varv i närheten många båtar hadde B 30 .Jag bor mellan Åkersberga o Vaxholm det är ju hyfsat nära , annars bor Gripen i Vaxholm det är ju hyfsat nära. //Bengt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 2 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Februari , 2015 Trevligt med många kloka tips! Det tackar vi för! Miloverkstäder växer ju inte direkt på träd känns det som... eller?Funkar det att lyfta topplocket "fältmässigt" ute på en gårdsplan el behöver man en mer verkstadsliknande lokal? Det är ju inte så värst varmt ute just nu... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Februari , 2015 Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 Det funkar att plocka ur toppen fältmässigt. Går det att lirka upp den ur den lilla luckan på en 1314 med skåpet på , så borde det inte vara några bekymmer att få ur den ur en 11a. Du borde med enkla medel kunna få en behaglig skruvar temperatur i bilen även nu på vintern, visst en del måste man kanske under och pilla med, men det är inte mycket. Ett eller två ligg underlag och skotta bort den värsta snön så reder man ut det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Februari , 2015 Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 .. Miloverkstäder växer ju inte direkt på träd känns det som... eller? ... Finns ett antal som överlevt och är civila vet jag, kanske inte i 08 omr? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 3 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 Det verkar ha löst sig! En polares polare är mekaniker, dock pysslar han mest med båtmotorer.. Men han såg inga problem med att skruva på en B30. Han kunde även stå för lokal! Jag kommer mest agera hantlangare... har ju ändå läst Maskinbefäl klass 8 så något kanske man kan bidra med t ex ölhållare.. Men jag skulle behöva lite kött på benen ang. moment, ventilspel och annat som kan va bra att veta. Finns det någon bra manual där allt detta står? När vi ändå håller på och river tänkte jag som sagt utföra oljeservice. Spontant känns det som det är lämpligt att tömma bilen på samtliga oljor direkt efter att vi kört in den i verkstaden när oljorna är varma. Tänker jag rätt?? Vilka oljor ska jag köra med? Unviker helst svar som "jag kör med" och nästa kommer med ett annat alternativ. Utan enklaste/allround och minst antal olika oljor. Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej? /Latoffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Februari , 2015 Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 Tips om ett välförsett forum, bl a verkstadshanbok.... http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/category/4-volvo-tgb-11121320/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 3 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 Verkstadshandboken verkar inte funka... får bara hem bilden på framsidan. Dropbox-sidan funkar ej. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 3 Februari , 2015 Rapport Share Postad 3 Februari , 2015 Verkstadshandboken verkar inte funka... får bara hem bilden på framsidan. Dropbox-sidan funkar ej. Då har du nog klickat lite tokigt! Klicka på stor grön knapp som det står (hör och häpna) Download på ! ! ! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej? /Latoffel Radioavstört system har stålspunna tändkablar, plåtkapslat fördelarlock och plåtklädda tändhattar som måste skruvas av från tändstiften. Mycket bra när man badar med bilen! :-)/Gripen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Det verkar ha löst sig! En polares polare är mekaniker, dock pysslar han mest med båtmotorer.. Men han såg inga problem med att skruva på en B30. Han kunde även stå för lokal! Jag kommer mest agera hantlangare... har ju ändå läst Maskinbefäl klass 8 så något kanske man kan bidra med t ex ölhållare.. Men jag skulle behöva lite kött på benen ang. moment, ventilspel och annat som kan va bra att veta. Finns det någon bra manual där allt detta står? När vi ändå håller på och river tänkte jag som sagt utföra oljeservice. Spontant känns det som det är lämpligt att tömma bilen på samtliga oljor direkt efter att vi kört in den i verkstaden när oljorna är varma. Tänker jag rätt?? Vilka oljor ska jag köra med? Unviker helst svar som "jag kör med" och nästa kommer med ett annat alternativ. Utan enklaste/allround och minst antal olika oljor. Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej? /Latoffel Japp du tänker rätt. Töm oljorna medans de är varma. Oljor du behöver två sorter en motor olja så en transmissions olja med lågt GL NR på max GL 4. .Minneral eller delsyntet beroende på hur mycket/lite du använder bilen. Det går att köra med mineral motor olja överallt kräver dock tätare byten och mer koll på axlar och lådor. Men prova att ladda ner handboken igen så får du ett svar som Volvo eller Försvaret tagit fram. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Enda nackdelen med avstörda stift är priset Har för mig att de kostar 6-700 kronor styck //Bengt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 De stiften är dyra men har väldigt hög livslängd. Likadana sitter i flygmotorerna vi jobbar med. Tändstiften blästras och "gappas" (elektrodavståndet justeras) vid varje motorservice. De håller lätt 1.000 timmar motortid om de underhålls korrekt. Nya stift kostar c:a $30.00 om man köper från USA med Visa eller Mastercard. Lika enkelt som att beställa från Ellos! http://www.aircraftspruce.com/menus/ep/sparkplugs_0champion_1massive.html 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 En beg B30 brukar man få för några tusenlappar och vet man att motorn är ok är det förvånandsvärt lätt att byta motorn. Kan vara värt att fundera på när man står inför större jobb med motorn 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 De stiften är dyra men har väldigt hög livslängd. Likadana sitter i flygmotorerna vi jobbar med. Tändstiften blästras och "gappas" (elektrodavståndet justeras) vid varje motorservice. De håller lätt 1.000 timmar motortid om de underhålls korrekt. Nya stift kostar c:a $30.00 om man köper från USA med Visa eller Mastercard. Lika enkelt som att beställa från Ellos! http://www.aircraftspruce.com/menus/ep/sparkplugs_0champion_1massive.html "Flygtändstiften" är väldigt ömtåliga. Ett stift som tappas i golvet ska ovillkorligen kasseras, isolatorn har en lång smal hals som omsluter tändkabeln och den spricker ofelbart om stiftet får ett hårt slag, se bifogad bild på det uppskurna stiftet. Ett sprucket stift fungerar ofta bra på tomgång men när man gasar misständer motorn rejält. Sprickan i halsen visar sig inte om man provar gnistan med stiftet löst, men i motorn, med 8-10 bar kompressionstryck i cylindern, krävs mycket högre spänning för att den elektriskt ledande plasman ska bildas mellan elektroderna, och gnistan går istället genom sprickan i porslinshalsen. Vi har en gammaldags Champion tändstiftsbläster/provare från 60-talet som alla tändstift provas i med tryck innan de återmonteras. Vi provar också stiftens inre resistans, se bilden. Är den högre än c:a 5.000 ohm blir motorn svårstartad men går oftast felfritt när den väl är igång. Ovanstående är kanske lite överkurs i bilar från 70-talet,så fullt förståeligt om ingen orkade läsa ända hit... Tändstift 2.pdf 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Det kan vara värt att hålla utkik efter en B30-motor och köpa den om man hittar en till bra pris. Då kan man gå igenom den, renovera eller fixa den. Och om man inte redan kan motorn har man ju bra möjligheter att lära sig den på ett enkelt och avstressat sätt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 4 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Nu har jag fått hem Verkstadshandboken. Jag va lite slarvig och inte kollade alla underflikar.. Av beskrivningen av det avstörda tändningssystem kan jag konstatera att jag verkar ha en ICKE avstört tändsystemsystem. SKÖNT! Då blir ju följdfrågan vilket tändstift ni rekomenderar.. Köpa en B30-motor känns lite "overkill"... motor har/går fantastisk bra förutom att den tjyvat lite kylarvätska ett tag men inga allvarliga mängder och nu senaste månaden att den inte riktigt vill tända på någon burk.. men jag hoppas att det reder sig med ny topplockspackning, oljeservice och tändstift. Måste tyvärr erkänna att servicen har varit obefintlig under de åren jag har haft bilen.. MEN till mitt försvar så rullar bilen ytterst få mil per år. Så de gånger jag använder den kan ses om underhålls/kontrollkörning. Det är ingen som sitter och trycker på en hastighetmätarwire? Det är väl lika bra att byta den trasiga när man ändå håller på. /LaToffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Lite "overkill" är det att köpa en extra motor men har man utrymme så är ju dessa nästan gratis idag och sedan har man ju chansen att lära sig motorn utan och innan. Dessutom blir det säkert snabbt allt svårare att få tag i B30-grejor precis som B18 och B20 grejor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Finns tråd i garaget med tips på alternativa delar www.tatanka.nu www.motoroldies.se När Btema/Mekonomen/AD/Meca mfl går bet 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 4 Februari , 2015 Rapport Share Postad 4 Februari , 2015 Kan bara hålla med SBAT111! har du plats så köp en reservmotor. När jag fortfarande körde B30 stod det en reservmotor i garaget Idag med en om606 är det avsevärt dyrare att ha en motor stående. På min första 13 var det övertryck i motorn och den tryckte ut olja genom oljestickan. Istället för att riva motorn bytte jag till en "ny" 600 mils motor på en lördag. Går faktiskt väldigt lätt att byta motor och så när de är såpass billiga som de är så finns det faktiskt ett alternativ till att laga befintlig motor 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 En liten uppdateringen. Igår slet vi ur toppen utan större missöden. Det är väl den enkla biten... Det som är lite oroväckande är att det såg väldigt bra ut. Det gick inte att se något som skvallrade om att topplockspackningen läckt.. Ikväll blir det återmontering. Någon som har något bra jägartips som kan underlätta återmonteringen och injustering? /LaToffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.