Gå till innehåll

Handpåläggning och topplockspackningsbyte..


LaToffel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte kolla om någon vet om det finns någon bra verkstad alt. mekaniker i Stockholm (helst Värmdöområdet) som är kunniga och vana att mecka med 11-bilar?

Då jag inte riktigt sitter inne på denna kompetens så söker jag hjälp för byte av topplockspackning, lite felsökning av varför den inte riktigt verkar tända på samtliga burkar vid gaspådrag, samt oljebyte i axlar, växellåda och motor.

Tacksam för snabba svar... :P

 

/LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med många kloka tips! Det tackar vi för!

Miloverkstäder växer ju inte direkt på träd känns det som... eller?
Funkar det att lyfta topplocket "fältmässigt" ute på en gårdsplan el behöver man en mer verkstadsliknande lokal? Det är ju inte så värst varmt ute just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar att plocka ur toppen fältmässigt.

Går det att lirka upp den ur den lilla luckan på en 1314 med skåpet på , så borde det inte vara några bekymmer att få ur den ur en 11a.

 

Du borde med enkla medel kunna få en behaglig skruvar temperatur i bilen även nu på vintern, visst en del måste man kanske under och pilla med, men det är inte mycket.

Ett eller två ligg underlag och skotta bort den värsta snön så reder man ut det  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha löst sig! En polares polare är mekaniker, dock pysslar han mest med båtmotorer.. Men han såg inga problem med att skruva på en B30. :) Han kunde även stå för lokal! :)
Jag kommer mest agera hantlangare... har ju ändå läst Maskinbefäl klass 8 :P så något kanske man kan bidra med t ex ölhållare.. B)

Men jag skulle behöva lite kött på benen ang. moment, ventilspel och annat som kan va bra att veta. Finns det någon bra manual där allt detta står?

 

När vi ändå håller på och river tänkte jag som sagt utföra oljeservice. Spontant känns det som det är lämpligt att tömma bilen på samtliga oljor direkt efter att vi kört in den i verkstaden när oljorna är varma. Tänker jag rätt?? Vilka oljor ska jag köra med? Unviker helst svar som "jag kör med" och nästa kommer med ett annat alternativ. Utan enklaste/allround och minst antal olika oljor. :unsure:

 

 

Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej?

 

 

/Latoffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej?

 

 

/Latoffel

Radioavstört system har stålspunna tändkablar, plåtkapslat fördelarlock och plåtklädda tändhattar som måste skruvas av från tändstiften. Mycket bra när man badar med bilen! :-)

/Gripen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha löst sig! En polares polare är mekaniker, dock pysslar han mest med båtmotorer.. Men han såg inga problem med att skruva på en B30. :) Han kunde även stå för lokal! :)

Jag kommer mest agera hantlangare... har ju ändå läst Maskinbefäl klass 8 :P så något kanske man kan bidra med t ex ölhållare.. B)

Men jag skulle behöva lite kött på benen ang. moment, ventilspel och annat som kan va bra att veta. Finns det någon bra manual där allt detta står?

 

När vi ändå håller på och river tänkte jag som sagt utföra oljeservice. Spontant känns det som det är lämpligt att tömma bilen på samtliga oljor direkt efter att vi kört in den i verkstaden när oljorna är varma. Tänker jag rätt?? Vilka oljor ska jag köra med? Unviker helst svar som "jag kör med" och nästa kommer med ett annat alternativ. Utan enklaste/allround och minst antal olika oljor. :unsure:

 

 

Sedan är ju det här med tändstift.. hur tusan ser jag om jag har ett avstört tändsystem el ej?

 

 

/Latoffel

 

Japp du tänker rätt. Töm oljorna medans de är varma.

Oljor du behöver två sorter en motor olja  så en transmissions olja med lågt GL NR på max GL 4. .Minneral eller delsyntet beroende på hur mycket/lite du använder bilen.

Det går att köra med mineral motor olja överallt  kräver dock tätare byten och mer koll på axlar och lådor.

 

Men prova att ladda ner handboken igen så får du ett svar som Volvo eller Försvaret tagit fram.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stiften är dyra men har väldigt hög livslängd. Likadana sitter i flygmotorerna vi jobbar med. Tändstiften blästras och "gappas" (elektrodavståndet justeras) vid varje motorservice. De håller lätt 1.000 timmar motortid om de underhålls korrekt.

 

Nya stift kostar c:a $30.00 om man köper från USA med Visa eller Mastercard. Lika enkelt som att beställa från Ellos! ;)

 

http://www.aircraftspruce.com/menus/ep/sparkplugs_0champion_1massive.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stiften är dyra men har väldigt hög livslängd. Likadana sitter i flygmotorerna vi jobbar med. Tändstiften blästras och "gappas" (elektrodavståndet justeras) vid varje motorservice. De håller lätt 1.000 timmar motortid om de underhålls korrekt.

 

Nya stift kostar c:a $30.00 om man köper från USA med Visa eller Mastercard. Lika enkelt som att beställa från Ellos! ;)

 

http://www.aircraftspruce.com/menus/ep/sparkplugs_0champion_1massive.html

 

"Flygtändstiften" är väldigt ömtåliga. Ett stift som tappas i golvet ska ovillkorligen kasseras, isolatorn har en lång smal hals som omsluter tändkabeln och den spricker ofelbart om stiftet får ett hårt slag, se bifogad bild på det uppskurna stiftet.

 

Ett sprucket stift fungerar ofta bra på tomgång men när man gasar misständer motorn rejält.

 

Sprickan i halsen visar sig inte om man provar gnistan med stiftet löst, men i motorn, med 8-10 bar kompressionstryck i cylindern, krävs mycket högre spänning för att den elektriskt ledande plasman ska bildas mellan elektroderna, och gnistan går istället genom sprickan i porslinshalsen. Vi har en gammaldags Champion tändstiftsbläster/provare från 60-talet som alla tändstift provas i med tryck innan de återmonteras. 

 

Vi provar också stiftens inre resistans, se bilden. Är den högre än c:a 5.000 ohm blir motorn svårstartad men går oftast felfritt när den väl är igång.

 

Ovanstående är kanske lite överkurs i bilar från 70-talet,så fullt förståeligt om ingen orkade läsa ända hit... ^_^

 

Tändstift 2.pdf

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att hålla utkik efter en B30-motor och köpa den om man hittar en till bra pris. Då kan man gå igenom den, renovera eller fixa den. Och om man inte redan kan motorn har man ju bra möjligheter att lära sig den på ett enkelt och avstressat sätt ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem Verkstadshandboken. Jag va lite slarvig och inte kollade alla underflikar.. :wacko:

 

Av beskrivningen av det avstörda tändningssystem kan jag konstatera att jag verkar ha en ICKE avstört tändsystemsystem. SKÖNT!

Då blir ju följdfrågan vilket tändstift ni rekomenderar..

 

Köpa en B30-motor känns lite "overkill"... motor har/går fantastisk bra förutom att den tjyvat lite kylarvätska ett tag men inga allvarliga mängder och nu senaste månaden att den inte riktigt vill tända på någon burk.. men jag hoppas att det reder sig med ny topplockspackning, oljeservice och tändstift.

 

Måste tyvärr erkänna att servicen har varit obefintlig under de åren jag har haft bilen.. MEN till mitt försvar så rullar bilen ytterst få mil per år. Så de gånger jag använder den kan ses om underhålls/kontrollkörning.

 

Det är ingen som sitter och trycker på en hastighetmätarwire? Det är väl lika bra att byta den trasiga när man ändå håller på. :)

 

/LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "overkill" är det att köpa en extra motor men har man utrymme så är ju dessa nästan gratis idag och sedan har man ju chansen att lära sig motorn utan och innan. Dessutom blir det säkert snabbt allt svårare att få tag i B30-grejor precis som B18 och B20 grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med SBAT111! har du plats så köp en reservmotor.

När jag fortfarande körde B30 stod det en reservmotor i garaget :)

Idag med en om606 är det avsevärt dyrare att ha en motor stående. :(

 

På min första 13 var det övertryck i motorn och den tryckte ut olja genom oljestickan.

Istället för att riva motorn bytte jag till en "ny" 600 mils motor på en lördag. Går faktiskt väldigt lätt att byta motor och så när de är såpass billiga som de är så finns det faktiskt ett alternativ till att laga befintlig motor :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En liten uppdateringen.

 

Igår slet vi ur toppen utan större missöden. Det är väl den enkla biten... :P

Det som är lite oroväckande är att det såg väldigt bra ut. Det gick inte att se något som skvallrade om att topplockspackningen läckt..

Ikväll blir det återmontering. Någon som har något bra jägartips som kan underlätta återmonteringen och injustering?

 

/LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...