Gå till innehåll

Skillnad på 3 olika drivhjul bv206?


Rekommendera Poster

Efter att jag blivit bv206-ägare så infinner sig behovet av reservdelar. När man kollar på utbudet av drivhjul så verkar det finnas 3 olika varianter av de som passar originalbanden. De benämns som original, polyuretan och Kinatillverkad. Är det någon som har erfarenhet av de olika alternativen?

För min egen del så åker jag standard bensinmotor med relativt lågt vrid. Jag är också medveten om att man oftast får vad man betalar för.

Vad säger ni som haft era vagnar ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste orsaken till problem med orginaldrivhjulen är väl att poluretankuggarna släpper i vulkningen mot plåtbanan på "fälgen". Då pratar vi dom utvändga "kugghjulen". Det finns nyare drivhjul som har invändig kugg (dvs kuggluckor), och då ser banden helt annorlunda ut. Där håller drivhjulen avsevärt bättre, samt ger lägre ljudnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ändå lite jobb att byta drivhju.lHar kikat på beg.drivhjul.Det går in fukt mellan stålstommen och drivkransen,rostar och vulkningen släpper.Köper man beg. så går dom sönder med tiden.

 

Har köpt Hellgeths   http://www.hellgeth.com/tracked-vehicles/components/

Blir nog samma kostnad i längden,men mindre mek. med nya.

 

/Mats

post-5738-0-66119300-1423648571_thumb.jpg

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare en mycket snäll forum-medlem så är mitt behov av drivhjul numera tillfredställt.

Angående drivhjulen till de så kallade Canada-banden så kanske de går tystare, men problemet blir när det samlas skit/snö.

Det som funkar bäst som universallösning är nog standardutförandet med tänder på drivhjulet. Sen vilken tillverkare man väljer verkar vara en smaksak.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om du ska byta drivhjul, då är mitt tips att du kränger av bandet helt från vagnen. Sedan ser du till o känner på lager och ser över alla bärhjulen när du ändå håller på och har bandet borta.  Att byta band är inte så knepigt när man övat lite så. Ett tips eller genväg om du vill göra det enklare är att du tar bort det yttre vändhjulen när du byte band, det hjälper avsevärt. Extra värt är det att kolla över lager på just vändhjulen då de är jobbigare att byta när bandet sitter på plats :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan sedan tillägga att allt eftersom du byter bärhjul, för det kommer du få göra med tiden, spara stommarna. Efter ett tag kan det löna sig rätt bra att skicka in dem för regumering. 

 

Får du sedan kontakt med någon bra kille på en vulkningsfirma så kan du vulka nytt för kostnaden av hundralappar, istället för att köpa nytt för kostnaden av tusenlappar, per hjul dvs :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva jobbet med byte av drivhjul är inget problem, det har jag gjort i fält också. Problemet är verktygen till splinesaxeln. Jag skruvade ur den långa skruven idag och skulle testa den hydraulpluggen jag köpte igår. Då märker jag att det är den tidigare versionen på splinesaxeln med en mindre gänga. Så nu får jag mäta den och leta vidare. Jag vill gärna ha tillverkat glidhammaren innan jag får hem drivhjulen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...