Johan Josefsson Postad 7 Februari , 2015 Rapport Share Postad 7 Februari , 2015 Efter att jag blivit bv206-ägare så infinner sig behovet av reservdelar. När man kollar på utbudet av drivhjul så verkar det finnas 3 olika varianter av de som passar originalbanden. De benämns som original, polyuretan och Kinatillverkad. Är det någon som har erfarenhet av de olika alternativen? För min egen del så åker jag standard bensinmotor med relativt lågt vrid. Jag är också medveten om att man oftast får vad man betalar för. Vad säger ni som haft era vagnar ett tag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Här flödar det inte över av erfarenhet direkt. Ingen som har använt andra drivhjul än original? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Det finns ingen anledning att lägga massa pengar på nya drivhjul då utbudet av original/beg är relativt stort. man byter 4 stpå en gång och det blir mycket pengar att testa sig fram.// Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Den vanligaste orsaken till problem med orginaldrivhjulen är väl att poluretankuggarna släpper i vulkningen mot plåtbanan på "fälgen". Då pratar vi dom utvändga "kugghjulen". Det finns nyare drivhjul som har invändig kugg (dvs kuggluckor), och då ser banden helt annorlunda ut. Där håller drivhjulen avsevärt bättre, samt ger lägre ljudnivå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SweMob Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Det är ju ändå lite jobb att byta drivhju.lHar kikat på beg.drivhjul.Det går in fukt mellan stålstommen och drivkransen,rostar och vulkningen släpper.Köper man beg. så går dom sönder med tiden. Har köpt Hellgeths http://www.hellgeth.com/tracked-vehicles/components/ Blir nog samma kostnad i längden,men mindre mek. med nya. /Mats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Tack vare en mycket snäll forum-medlem så är mitt behov av drivhjul numera tillfredställt. Angående drivhjulen till de så kallade Canada-banden så kanske de går tystare, men problemet blir när det samlas skit/snö. Det som funkar bäst som universallösning är nog standardutförandet med tänder på drivhjulet. Sen vilken tillverkare man väljer verkar vara en smaksak. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Februari , 2015 Rapport Share Postad 11 Februari , 2015 Canada skall vara halkigare har jag hört....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Om du ska byta drivhjul, då är mitt tips att du kränger av bandet helt från vagnen. Sedan ser du till o känner på lager och ser över alla bärhjulen när du ändå håller på och har bandet borta. Att byta band är inte så knepigt när man övat lite så. Ett tips eller genväg om du vill göra det enklare är att du tar bort det yttre vändhjulen när du byte band, det hjälper avsevärt. Extra värt är det att kolla över lager på just vändhjulen då de är jobbigare att byta när bandet sitter på plats 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 21 Februari , 2015 Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Kan sedan tillägga att allt eftersom du byter bärhjul, för det kommer du få göra med tiden, spara stommarna. Efter ett tag kan det löna sig rätt bra att skicka in dem för regumering. Får du sedan kontakt med någon bra kille på en vulkningsfirma så kan du vulka nytt för kostnaden av hundralappar, istället för att köpa nytt för kostnaden av tusenlappar, per hjul dvs 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 21 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2015 Själva jobbet med byte av drivhjul är inget problem, det har jag gjort i fält också. Problemet är verktygen till splinesaxeln. Jag skruvade ur den långa skruven idag och skulle testa den hydraulpluggen jag köpte igår. Då märker jag att det är den tidigare versionen på splinesaxeln med en mindre gänga. Så nu får jag mäta den och leta vidare. Jag vill gärna ha tillverkat glidhammaren innan jag får hem drivhjulen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.