Gå till innehåll

Motor oljetryck kraftiga lutningar?


Svana

Rekommendera Poster

Fler än jag med tgb och B30 som märker att oljetryckslampan börjar flimra vid kraftiga lutningar, oftast uppför tex berg eller slänter??

 Trots att oljenivån är vid max strecket på oljestickan, och stickan har rätt längd.

 

Kanske min givare är dags att byta??

 

 Billigt att göra som ren säkerhet, men tycker att om man har rätt oljenivå borde det gå att luta mer.

Bilarna är ju byggda för att gå i terräng. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt på "rödblockare" att det ändrar tryck när man kör som det går att göra med dessa bilar.

Valpana kunde "kväva" sej själv i olja när man körde utför, det var lite konstigt att de bara dog i branta utförs körningar om man ej höll varv på dem, men oljan kan flytta sej mycket i de där motorena tydligen. på valparna rann den fram och det gick väldigt tungt för motorn att dra runt sej själv, när man körde brant utför, och man tappade tryck i kraftiga lutningar i alla riktningar tycker jag mej upplevt.

B 30 är tydligen lika för även jag har märkt av det   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu, som ni slänger er utför med era maskiner, kanske lite idéer från "race-tråg" hade kunnat varit något?

Typ en en svängdörr som hindrar oljan att rinna bort vid kraftig utförslutning, konra acc/sväng på racebilar?

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade just 30:an igen m.a.p oljan.

 

Oljepumpen "...säkerställer motorns smörjning vid lutningar upp till 35 grader åt alla håll."

"Länspumpningsdelen transporterar olja från den bakre till den främre delen av tråget." 

 

TGB 30 motor smörjning

 

35 grader har hittills räckt bra till för mina egna behov  :blush:

Jag gissar att kanske Svana kan behöva mer än så ibland  :ph34r:  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått sitter det skvalpskott och div plåtar i b30 trågen också som skall hålla kvar oljan vid pumpen en stund. När jag tänker efter så är ju b30ins tråg väldigt långa, vilket kanske inte är optimalt alla gånger.

 

Lite skönt att ni är fler som upplevt detta iaf..inte bara jag.

 Inget problem direkt..inte än iaf :lol:

 

Kanske man ska bygga nåt kul torrsump bara för att ligga på säkra sidan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måske kan ideer bruges fra dette kørtøj som ligner en TBG MEGET - RIGTIG MEGET enda.

 

Er det her hælning nok ?
https://www.youtube.com/watch?v=sxEPNemjw5U
https://www.youtube.com/watch?v=kHbcAy5ik0E
Jeg ved ikke om de har bygget deres olie optag om. Men jeg mistænker at det ikke er tilfældet. Det er en 7,4L I6 direkt diesel.
Grunde til at jeg ikke tror de har lavet om er at bundkaret er nærmest todelt så der er et næsten seperat bundkar med olie pick up under mortors bundkar.
Jeg har ikke fået min Praga V3S hjem endnu så det er muligt at se det. Jeg har også set billeder af bundkaret og der er det tydeligt at se hvordan det virker.

 

De bedste hilsner
Henrik L Knudsen-Built
HK-Eket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver vara orolig om oljetryckslampan flämtar till under några sekunder i vissa lägen. Gamla Volvomotorer är väldigt stryktåliga. I min tidiga körkortsålder körde jag nästan uteslutande Volvo med B18 och B20 motorer. Blinkande oljetryckslampa hörde till vardagen och som man bara tog som en indikation på att det snart var dags att fylla på olja.

Jag hade en Volvo PV som jag skulle byta motor i från B18 till B20 eftersom B18-motorn drog ganska mycket olja (och B20-motorn var såå mycket häftigare :lol: ). Då fick vi för oss att vi skulle ta död på B18 motorn och körde den utan olja i tre dagar (kanske 10h) till slut började den gå trögt och efter att vi stängt av den och låtit den svalna så gick den inte runt mer. I och för sig var ju den motorn väl uppglappad men ändå. Nja, det kanske inte var 10h trots allt, skrönor tenderar att bli värre med tiden (eller minnet sviktar) men det tog lång tid innan motorn skar.

Att oljetryckslampan blinkar innebär ju inte att du inte har någon smörjning alls!

 

Jag anser att du kan vara lugn, men töj därför inte på gränsen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...