Svana Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Fler än jag med tgb och B30 som märker att oljetryckslampan börjar flimra vid kraftiga lutningar, oftast uppför tex berg eller slänter?? Trots att oljenivån är vid max strecket på oljestickan, och stickan har rätt längd. Kanske min givare är dags att byta?? Billigt att göra som ren säkerhet, men tycker att om man har rätt oljenivå borde det gå att luta mer. Bilarna är ju byggda för att gå i terräng. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Så mycket har jag aldrig lutat.... (Fegis förmodligen).....:-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Jodå, det händer titt som tätt på min med :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Du får skaffa "fattigmans" torrsump system https://www.google.se/search?q=accusump&espv=2&biw=1066&bih=894&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w3oQVfW1Lsr3apfhgoAD&ved=0CEcQsAQ Vi har byggt ett sådant på "räserbilen" som extra säkerhet 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Vanligt på "rödblockare" att det ändrar tryck när man kör som det går att göra med dessa bilar. Valpana kunde "kväva" sej själv i olja när man körde utför, det var lite konstigt att de bara dog i branta utförs körningar om man ej höll varv på dem, men oljan kan flytta sej mycket i de där motorena tydligen. på valparna rann den fram och det gick väldigt tungt för motorn att dra runt sej själv, när man körde brant utför, och man tappade tryck i kraftiga lutningar i alla riktningar tycker jag mej upplevt. B 30 är tydligen lika för även jag har märkt av det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Har B30:an några speciella arrangemang för att bättra olje-upptagningen? Rimligen har den väl det 30:an har i alla fall beskrivet diverse extra arrangemang för att säkra oljetillförseln i terrängen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Om man nu, som ni slänger er utför med era maskiner, kanske lite idéer från "race-tråg" hade kunnat varit något? Typ en en svängdörr som hindrar oljan att rinna bort vid kraftig utförslutning, konra acc/sväng på racebilar? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Kollade just 30:an igen m.a.p oljan. Oljepumpen "...säkerställer motorns smörjning vid lutningar upp till 35 grader åt alla håll." "Länspumpningsdelen transporterar olja från den bakre till den främre delen av tråget." 35 grader har hittills räckt bra till för mina egna behov Jag gissar att kanske Svana kan behöva mer än så ibland Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 Vad jag förstått sitter det skvalpskott och div plåtar i b30 trågen också som skall hålla kvar oljan vid pumpen en stund. När jag tänker efter så är ju b30ins tråg väldigt långa, vilket kanske inte är optimalt alla gånger. Lite skönt att ni är fler som upplevt detta iaf..inte bara jag. Inget problem direkt..inte än iaf Kanske man ska bygga nåt kul torrsump bara för att ligga på säkra sidan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 24 Mars , 2015 Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 Måske kan ideer bruges fra dette kørtøj som ligner en TBG MEGET - RIGTIG MEGET enda. Er det her hælning nok ?https://www.youtube.com/watch?v=sxEPNemjw5Uhttps://www.youtube.com/watch?v=kHbcAy5ik0EJeg ved ikke om de har bygget deres olie optag om. Men jeg mistænker at det ikke er tilfældet. Det er en 7,4L I6 direkt diesel.Grunde til at jeg ikke tror de har lavet om er at bundkaret er nærmest todelt så der er et næsten seperat bundkar med olie pick up under mortors bundkar.Jeg har ikke fået min Praga V3S hjem endnu så det er muligt at se det. Jeg har også set billeder af bundkaret og der er det tydeligt at se hvordan det virker. De bedste hilsnerHenrik L Knudsen-BuiltHK-Eket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Mars , 2015 Vad tror ni eller nån med några erfarenheter.. tar en gammal B20 eller B30 stryk av tappat oljetryck i 3-10 sekunder. Kanske e lite sisådär vid fullgas förstås.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 26 Mars , 2015 Rapport Share Postad 26 Mars , 2015 Jag tror inte du behöver vara orolig om oljetryckslampan flämtar till under några sekunder i vissa lägen. Gamla Volvomotorer är väldigt stryktåliga. I min tidiga körkortsålder körde jag nästan uteslutande Volvo med B18 och B20 motorer. Blinkande oljetryckslampa hörde till vardagen och som man bara tog som en indikation på att det snart var dags att fylla på olja. Jag hade en Volvo PV som jag skulle byta motor i från B18 till B20 eftersom B18-motorn drog ganska mycket olja (och B20-motorn var såå mycket häftigare ). Då fick vi för oss att vi skulle ta död på B18 motorn och körde den utan olja i tre dagar (kanske 10h) till slut började den gå trögt och efter att vi stängt av den och låtit den svalna så gick den inte runt mer. I och för sig var ju den motorn väl uppglappad men ändå. Nja, det kanske inte var 10h trots allt, skrönor tenderar att bli värre med tiden (eller minnet sviktar) men det tog lång tid innan motorn skar. Att oljetryckslampan blinkar innebär ju inte att du inte har någon smörjning alls! Jag anser att du kan vara lugn, men töj därför inte på gränsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Mars , 2015 Jag tänker samma. Att tryckkontakten sluter betyder ju inte att det inte finns nån smörjfilm alls.. men man bör som sagt inte chansa för mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.