Wingflyer Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Föregår med gott exempel och bättrar på statistiken på tunga bilforumet lite... Mitt påskpyssel är en TGB30 från Joacim i Veberöd som är såld till Klaus i Tyskland. Av mig har Klaus köpt en stabshytt ock en del kompletteringar och modifieringar av bilen, bl a installation av indikering av växelläge och möjlighet att styra växellådan manuellt. Det ska också bli radio i bilen och en interkomanläggning. Stabshytten monterades i veckan och i påskhelgen har jag tillverkat en panel som göms i den vänstra askkoppen. Återkommer med fler bilder när panelen är monterad... 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Duke775 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Hi Stan, one more in Germany Some of the ordered spareparts are for me. The world is a village. Regards Marcus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 April , 2015 Good for you Marcus! A TGB30/40 should be found in every well equipped household, in my opinion!! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 F-n vad snyggt Wf! Man får ha-begär trots att min växellåda funkar bra (ta i trä) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 April , 2015 Rapport Share Postad 7 April , 2015 F-n vad snyggt Wf! Man får ha-begär trots att min växellåda funkar bra (ta i trä) bland det mest korkade jag läst här, besök XLbygg snarast, sånt uttalande kan inte ske utan konsekvenser.. (Fast problemet är ju lättlöst numera....) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 7 April , 2015 Rapport Share Postad 7 April , 2015 Det är lugnt, jag har slängt ett kilo salt över axeln, flera gånger. Det borde räcka ??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 7 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 7 April , 2015 Och så här ser det ut när det är färdigt. Inkopplingen i elcentralen. Anslutningarna till bilens kablage är klämhylsorna mitt i bilden. 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elch Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Hej Sten, it works perfect! Save feeling to have it. Hälsningar Klaus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 Glad you like it Klaus! Right now your TGB is one of a kind... Don't forget to post pictures here as you progress! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 När Klaus körde hem sin nya TGB30 till Berlin och pausade på vägen, upptäckte han att växellådan tryckt ut en rejäl mängd olja ur påfyllningsröret på växellådan och smetat ner högersidan på stabshytten. Stickan visade från max till min på c:a 20 mil. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Någon som har begåvade eller obegåvade idéer??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Igensatt avluftning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 Igensatt avluftning? Tänkte oxo på det, men det är ju inte övertryck i växellådan som i motorn. Mysko! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Är det vatten i oljan? Det finns ju oljekylare på vänster sida på lådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2015 Är det vatten i oljan? Det finns ju oljekylare på vänster sida på lådan. Nja, nivån sjönk ju i lådan, så det har nog inte kommit kylvatten i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Jag antar att oljenivån kollades på rätt sätt innan avfärd? Det hände några gånger under lumpartiden att beväringarna fyllde olja till övre strecket vid kall växellåda, Då kom överskottet ut genom påfyllningsröret. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2015 Bra tips! Kollade dock oljan själv dagen innan Klaus hämtade bilen. Varm motor, stegat igenom D och R på växelvredet, motorn på tomgång. Nivån var någon millimeter under max på övre varma skalan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elch Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Thanks for your ideas! We will try to find out within the next days. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Autobahn färder i 140km/h+ kanske får de här följderna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 Kom det verkligen ur påfyllningsröret? Det locket är hyfsat tätt. Kan vara värt att kolla gummibälgen som ansluter påfyllningsröret till växellådan också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elch Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 We drove 130km in distance with a speed of 80/85km/h cruising, not traffic on the Autobahn, with two stops to look around the truck. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2015 Klaus, I had a thorough look at the transmission filler neck and cap on my camper TGB30 today. The cap has a gasket that makes a tight seal to the filler neck. There is no way you should have oil coming out there. Check the cap and the seal, something is not right with the cap seal… Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 om högväxel magnetet är i hela tiden så kan den ju trycka in luft i lådan som sen trycker ut olja ur växellådan. så har det ofta varit på vanliga lastbils lådor som varit tomma på olja. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 såg ut som om det inte var återfjädrande knappar i v och t Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2015 Jodå, de är återfjädrande, s.k. momentana tryckknappar. Används bara som nödlösning om styrboxen går sönder. Teoretiskt skulle kanske tryckluft kunna ta sig förbi kolvstångstätningen till T/V omställningskolvarna och in i lådan om tätningen är trasig och V-magnetventilen står öppen. Tveksamt dock om luftflödet i så fall skulle vara tillräckligt för att trycka oljan förbi påfyllningslockets packning. Skulle ju också kräva att ventilationen är täpt. Bra med förslag ändå! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 19 April , 2015 Rapport Share Postad 19 April , 2015 nå då borde inte någon magnetventil trycka luft in i lådan. bara prova täppa avluftningen å trä på en kondom över påfyllningen så ser han om den växer hahaha . inge skämt faktist. går att kolla på så sätt. bara se till att stickan är tät med 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.