Gå till innehåll

Bromspaj


Pebl

Rekommendera Poster

Precis. I fredags (när jag blev sjuk) bytte vi Mickes bromsservo på 11-bilen.

Ett nytt fenomen..efter inbromsning släpptes inte trycket på ena kretsen och man fick lossa luftnipplarna vid hjulen. Efter att öppnat röranslutningen in i båda servona och bromsarna fortfarande låg på.. lossades utgående röret på ett servo i taget. Det röret som hade tryck nu bevisade var felet fanns.

Bytte det bromsservot till ett bättre begagnat och det verkar fungera fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Havde helt samme fejl...

 

Bilen spruttede meget røg..

 

Testede med en klar slange på vacum suget og vupti.. masser af bremsevæske:

 

Her er et par billeder..  Der var 0.5L bremsevæske deri...

 

"klar til at slå æget ud"

post-6143-0-92387700-1430857453_thumb.jpg

 

"Lyden af et æg der bliver slået ud..."

post-6143-0-40998900-1430858009_thumb.jpg

 

Mums, har nu heller aldrig hørt en bremse servo skvulpe før :S

post-6143-0-67887300-1430857471_thumb.jpg

 

Jeg må have samme rep sæt som dig.

 

 

Mange tak for "tippet" havde aldrig luret det kunne være det..

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du hade betydligt mera bromsvätska i vakumklockan än vad jag hade, jag fick väl ur en dl på sin höjd.

 

Paketet skall skickas i morgon med "airmail" så med lite tur har jag det  hemma till helgen, då kommer rapport om det är rätt kit eller ej.

Lika bra att byta båda när man håller på och pillar med grejorna tänkte jag.

 

Kitet skall innehålla alla prylar som beövs så vitt jag kunnat lura fram från denna hemsidan. många knepiga kataloger men någonstans här hittade jag ssb 1059 som verkar innehålla alla slitdelar:

http://www.northwestautomotivehydraulics.co.uk/lockheedcatalouges.html

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg tog min booster i stykker:  OBS... Den store fjeder har fart på hvis man ikke lige husker at holde fast i den sorte skål når splitten trækkes ud....

 

post-6143-0-08806200-1430936544_thumb.png

 

Herefter kunne jeg se at position 21 ikke længere fungerede som pakning...  så jeg har været kedelig og bare bestilt en håndfuld af dem, og så de to pakninger...

 

post-6143-0-09307600-1430936592_thumb.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag har inte tagit isär den delen ännu, utgick från att det var tätning nr 25 som var boven i dramat.

Nåja, nr 21 ingår ju i kitet jag beställt så den kommer ju bytas också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lokkes til at tage et billede af indmaden i "cylinderen" når du får det taget i stykker. (Har ikke luret hvordan jeg får det fra hinanden endnu...)

 

 

Her er et lille billede af den pakning som overhovedet ikke pakkede tæt på cylindervægen:

post-6143-0-37072600-1430989146_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar innanmätet i slave cylinder body (altså detaljerna 22-34):

Jag lossade låsblecket (29), skruvade loss vakumklockan(cylinder) som sitter i de tre skruvarna(bolt), sedan tog jag bara tag i pushrod:en och ryckte till kraftigt så for innanmätet ur. 

Jag uppfattade det som att "cylinder" är det som håller innanmätet på plats genom att hindra det som benämns "bearing" (mellan detalj 25&26 på bilden) från att falla ur.

Denna är bara pressad på plats och sitter inte med någon annan låsning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick reparationskiten idag och allt passade. Bytte alla komponenter i servot, det visade sig att tätningen nr21 var kass i min också så kanske är det det som var grundproblemet.

Ingick en beskrivning om hur man skulle byta delarna också.

Nu får jag fundera på om jag skall riva isär servo nr2 när jag ändå håller på ...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pebl, jag förmodar att du just nu sitter och laddar upp alla bilder du tagit :D

 

Nejdu, det blev inga bilder tagna när jag satte ihop servo nr1.

Som kompensation har jag snott ihop en video av servo nr2 istället, kanske inte så instruktiv men i alla fall....

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt våtslippapper 400.

För den lilla cylindern fäste jag papperet i ena änden med dubbelhäftande tejp på en rundstav och virade runt några varv. Varvtalet på borrmaskinen räckte för att slunga ut papperet mot cylinderväggen.

För stora cylindern: samma metod, men lade en bit tvättsvamp mellan rundstav och papper så det tryckte ut lite mera.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har begynt å forsvinne mye bremseveske i den beholderen til høyre. Ser ikke at det ryker unormalt mye av motoren, for regner med at det vil ryke noe veldig om det trekkes bremseveske inn i innsuget?? Ser at det svetter litt ved ene bakhjulet, men kommer ikke noe mengder som det burde være ettersom det forsvinner fort i den ene beholderen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterade ingen rök från min heller när servot pajjade. Vätskan hade kanske sjunkt någon cm under senaste halvåret och jag fyllde på högst två gånger. (senaste gången en fredag kväll och på söndag eftermiddag var behållaren tom) När det väl gick sönder försvann alla vätska i behållaren fort och det verkade som all vätskan lade sig i servot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har begynt å forsvinne mye bremseveske i den beholderen til høyre. Ser ikke at det ryker unormalt mye av motoren, for regner med at det vil ryke noe veldig om det trekkes bremseveske inn i innsuget?? Ser at det svetter litt ved ene bakhjulet, men kommer ikke noe mengder som det burde være ettersom det forsvinner fort i den ene beholderen.

Börja med att undersöka bromsarna på det bakhjul där du ser en antydan till läckage. Har du tätningar på trummorna är det inte säkert att du ser läckaget alls utan bromsvätskan stannar i trumman (i alla fall enligt Svana B) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...