Pebl Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Kom tillbaka från Häggums terrängtouring idag och märkte att bromspedalen gick nästan i golvet när jag skulle in i garaget.(ena kretsen verkar fungera) -Det är slut på bromsvätska i ena (vänstra) behållaren och det verkar som den kretsen är paj. Vätskenivån har sjunkt något det senaste året och jag fyllde på den vänstra behållaren så sent som i fredags. Jag har inte sett något läckage i någon av hjulcylindrarna under året så det verkar som det är huvudcylindern eller det ena bromsservot som har gett upp. Frågor då till er alla: -Hur avgör man om det är huvudcylindern eller bromsservot(eller något annat fel)? Steg 1, kolla alla hjulcylindrar först, Steg 2: kolla slangar och rör. är det inget fel där så är det huvudcylindern eller ett servo. Huvudbromscylindern borde innebära att det droppar bromsvätska ner på golvet på förarsidan. Fel på ett Servo brukar innebära att bilen ryker kraftigt ur avgasröret, men är inte alltid så. Servo är ganska enkelt att demontera och dela på. eventuell vätska rinner ut direkt när man delar vakumklockan om läckage förekommer. Somliga provar att koppla en genomskinlig slang till vakumet på servot, är lackaget stort sugs bromsvätska in i insuget och då syns detta i den genomskinliga slangen.. -Vilket bromsservo är kopplat till vänstra vätskebehållaren? -Det bakre servot. -Är det någon som har ett servo liggandes i Västra götaland? Säkerligen, men reparationskit finns på Tatanka och http://www.powertrackbrakes.co.uk/ Reparationskit benämns: Lockheed ssb1059 Möjligen kan man klara sig med endast tätningarna och packningarna om övriga delar ser ok ut.(del 20,21,22 samt 25 och 26 i sprängskissen på sidan 2 i denna tråd) Edit; lade in svar på mina egna frågor för de som inte orkar rota igenom hela tråden. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Nån blöt ledtråd som indikerar var det läcker ?? (min erfarenhet är slangar o rör som sitter oskyddat och blir lite skavda, spec dragningen på bakaxeln där det lätt kilar sig nåt emellan o drar av röret...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 26 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 April , 2015 Jag får förtydliga: inget synligt läck i bromscylindrar,slang eller rör, återstår huvudcylinder eller servo. Det jag söker är tips om hur man avgör om det är huvudcylindern eller servo. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Rimligtvis har bromsoljan tagit vägen nånstans?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Servot ska omöjligt kunna på verka bromsvätskenivån! Är servot trasigt känner du det på kraften som krävs för att bromsa (man får ta i allt man orkar). Det är dock möjligt att huvudcylindern läcker bromsvätska in i servoklockan och att det är därför du inte kan se någon läcka. Huvudcylindern är huvudmisstänkt, men servon har förmodligen inte med saken att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Servot kan väl läcka ut bromsvätska i vakuumet så motorn suger i sig den och förbränner den? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Servot kan väl läcka ut bromsvätska i vakuumet så motorn suger i sig den och förbränner den? Nej, huvudcylindern kan läcka ut bromsvätska till servot! Servot i sig kan inte vara upphovet till läckaget! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Nej, huvudcylindern kan läcka ut bromsvätska till servot! Servot i sig kan inte vara upphovet till läckaget! Om jag hajjat bromssystemet på 11 rätt så funkar väll bara huvudcylindern som en "styrventil" (helt separat monterat på torpedplåten) därifrån går rören ner till servona (2st separat monterade bredvid motor) med vidhängande "slavcylindrar" och det är slavcylindrarna på servona som läcker in i vakumklockorna och då sugs bromsvätskan in och förbränns ? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 26 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 April , 2015 Just som Frippe säger, jag är alltså inne på att en av slavcylindrarna har börjat läcka(med bromsservo menade jag komplett enhet med vacumklocka och slavcylinder). Vad jag förstått skall det börja ryka friskt ur agvasröret om detta sker. Detta har jag inget märkt av. Kanske är detta ett tecken på att huvudcylindern är boven i dramat? -Å andra sidan borde jag ju då märka av någon form av vätska på golvet under instrumentpanelen eftersom där ju inte finns någon vacumklocka vätskan kan fastna i. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Jag gissar på bromsservot. Det brukar vara en av dem som är boven om man blir av med bromsvätska utan att se var den tar vägen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 26 April , 2015 Rapport Share Postad 26 April , 2015 Jag håller med Fredrik och skulle börja i den ordningen, då du har kollat alla hjul och tagit av bromstrummorna och slangar/rör. Frippe, precis såsom du har skrivit så förklarade mekaniker på miloverkstaden för mig. Jag felsökte bl.a genom att sätta en genomskinlig slang för vakumet för att då kunna se om motorn drog i sig bromsolja. Har fått förklarat att man skall kunna kolla om servot läcker, men kommer inte ihåg hu. Morgan på fmv4x4 var det som kunde detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Går det inte att åtgärda "slavcylindern" utan att ge sig på själva vacuumklockan? Det är ju cylinder inte vacuumdelen som utgör problemet! Problembeskrivningen pekar dock på att det är genom vacuum delen som vätskan evakueras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Ett tips bara..enklaste alternativet först. Misstager jag gjort är att jag trott att jag inte haft något läckage vid hjulen bara dör att trummorna varit torra. När trummorna plockats bort rann det ur vätska,och det var mycket. Tätningen runt trummorna behöll vätskan och eftersom det inte rann ur började jag med att byta ett av servona. Så. Innan du är säker på att du inte har läckage längs rör slangar eller hjulcyllar..ta av trummorna och gör rent ordentligt innan större ingrepp. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 skulle rekomendera att följa Svanas tipps först....jag förlorade bromsvätska då och då senaste året. Visade sig vara bromscylindern högerhjulet på mittersta axeln. Det kunde synas lite fukt/rost på insidan fälgen och därmed lättare att lokalisera. Jag har inte dom där trummtätningarna monterade på min. Först trodde jag att jag förbrände bromsolja men gick att utesluta med att plugga slangen vid insuget och köra ett tag utan servo och under den tiden ca 3-4 månader försvann även bromsolja även då vilket betydde att den försvann ut i bromstrumman 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 27 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2015 Går det inte att åtgärda "slavcylindern" utan att ge sig på själva vacuumklockan? Det är ju cylinder inte vacuumdelen som utgör problemet! Problembeskrivningen pekar dock på att det är genom vacuum delen som vätskan evakueras. För att komma åt cylindern måste man plocka isär vacuumklockan på dessa servoenheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Mycket märklig konstruktion för att vara Volvo! Tur att man sluppit problem med dem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Är väl ett engelskt servo så inget som förvånar 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 April , 2015 Rapport Share Postad 27 April , 2015 Har du tätade bromsar ? Det kan behövas lite mer än bara det som finns i behållarna innan man ser det rinna ur bromstrummorna, får den stå ett tag så kan det komma smygande, Har du ej haft av bromstrummorna och försäkrat dej och att det är helt torrt vid cylindrarna, är det svårt att utesluta dem så nära inpå efter en behållare tömts. EDIT: Av någon anledning såg jag inte svanas inlägg och de ner till detta. så då är vi fler som är inne på den linjen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 28 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 April , 2015 Jo, jag skall riva av bromstrummorna innan jag går vidare med servot, kan ju hända att en hjulcylinder pajjat under helgens körning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 30 April , 2015 Rapport Share Postad 30 April , 2015 Hur går det med bromsarna? Har du hittat bromsvätskan? Skulle vara kul att veta var felet var Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 1 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Maj , 2015 Japp, som jag misstänkte är det servoenheten som säckat ihop. Efter konsultation av rephandboken fick jag fram vilken av de två enheterna som hörde till primärkretsen. Enkelt att plocka ur den och dela på vakumklockan och då uppenbarade sig all saknad vätska. Bara att byta enheten till en bättre begagnad eller skaffa renoveringssats. Har ju Surpluss, Bäreberg,Tatanka och FMV4x4 inom 6 mils radie så något skall man väl kunna hitta att ersätta den gamla med. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 1 Maj , 2015 Rapport Share Postad 1 Maj , 2015 Jag köpte mina rep-kit härifrån www.powertrackbrakes.co.uk och de var bra att ha att göra med och god servicevilja/inställning. /C 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 2 Maj , 2015 Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 Bra att det löste sig Som du förstår försöker jag ge råd baserat på min erfarenhet som bilmekaniker på vanliga bilar och min bristande erfarenhet av Volvo TGB:er lyser igenom ganska starkt ibland men det få i alla fall fart på alla som vet Skulle vara kul för en "oinvigd" att se lite bilder på slavcylinder och servo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dkadventurer Postad 4 Maj , 2015 Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Tror jeg har samme problem: bremsevæsken i den ene kop var mere eller mindre væk. jeg efter fyldte og kørte en tur og bilen røg meget i små perioder... Hvad renoveringssats endte du med at købe ? Og har du evt. billeder af reperationen ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 4 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Väntar fortfarande på mail svar från www.powertrackbrakes.co.uk. Tog inga bilder på mekandet men det var bara att skruva loss enheten och lyfta ut den mellan ram och bladfjäder på förarsidan. 5 minuters jobb. Demonteringen av enheten var lätt, följde rephandboken bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.