Gå till innehåll

Växeltrubbel/justering


LurK

Rekommendera Poster

Efter byte av kopplingsvajer lyckas jag ej få i följande växlar.. :ph34r:

Back

2

4

Lågväxel

 

Efter lite forskning ser/känner jag att det stora staget som löper längst med motorn

är stumt när det ska framöver får att kunna lägga i dessa växlar.

Alla leder/stag verka sitta där dom ska och inget är löst.

 

Nån som har en teori eller råkar ut för samma trubbel?

Kan växelföraren ovanför lådan hängt sig på nått vis?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att vart i kontakt med både Hasses/tgb-guruns tgb telesupport slutade det med att jag

lyfte av växelförarhuset,demonterade aldrig bort huset utan lyfte det bara ca 7-8cm

och nånting smockar till precis som nått suttit fast :huh:

Monterar tillbaks för ett desperat prov utan att koppla till armen som manövrerar

fördelarlådan.

Smack,och där finns växlarna igen ^_^

Nånting mekaniskt måste ha hakat upp sig i växelförarhuset.

Ska koppla till armen till fördelarlådan imorgon och se hur det utvecklar sig :)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja än är väl kanske inte problemet riktigt löst men på god väg iaf :)
Kopplade på fd armen på växelföraren...och då fick jag
inte i 1an och 3an. :huh:
kopplade bort armen igen och där fanns alla växlar som vanligt.
Låter fd armen vara bortkopplad så länge,det är ju bara det
att man måste kliva ur för lägga i hög/låg genom att
dra fram/bak armen vid fd lådan.
Ser inte detta som nån större störning just nu,har provkört allt annat funkar ju :)
Lampan tänds och det driver på fram/bakaxlar och alla växlar finns ju.
Antagligen är det justering på fd armen som gäller frampå :)

Sen går ju urtrampning typ 10gånger lättare med nya vajern :)

 

En liten teori ang att detta fenomen kanske var att jag inte finjusterade kopplings

vajern och urtrampningen inte räckte till utan nått hakade upp sig pga detta.

Eller så var det som tgb-gurun sa.....slumpen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vild fundering.... :)
Skulle man inte kunna modifera manövreringen på fd-lådan via en
Separat vajer/stag ist för ordinarie manövrering via vxl spaken?
post-6465-0-42115300-1430933467_thumb.jpg
Innan jag tog mig en tur förut kontrollerade jag oljan
i lådorna..fd lådan normalt med olja...men huvudlådan
i stort sett tom. Slarv :huh:
Enligt loggen kontrollerade jag denna senast nov 2012.

Fick i bra mycket olja innan det rann över.
Läskigt va tiden sticker iväg :ph34r:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet ju inte om ja kopplade fd armen rätt sist,iaf hade jag friläge i huvudlåda och högen i

fd lådan,kankse kom den bara lite fel på splinesen?(glömde märka vart den satt vid första demon.) :mellow:

 

En kolv som drar/skjuver armen vore ju även fint. :)

Här är en bild med c202ans separata spak till till fd lådan

 

16359310.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har kollat och dubbel kollat stagen ända från växelspaken och bak ?

Så inget ändrades eller hoppade ur när du rev ur gamla kopplings vajern.

Inget som stör på något annat vis, Tex handbroms vajern ? den går ju i närheten och kopplings vajern samt hastighets vajern har nästan samma dragning.

Bara en tanke, Har du dragit ur den utan att lossa på klammorna som håller den kan något annat följt med en bit och stoppar upp rörelserna nu.

 

Det verkar lite absurbt att du skall behöva gå ut och ändra eller dra in nytt till hög och låg, det skall ju fungera från spaken.

Får du inte ordning på det innan nästa helg kan jag ta med stag som är rätt inställda så provar vi dem.

 

Ja om jag får någon som kan ta hand om hunden då, den får inte följa med då den kan fastna i tullen då den inte har rätt sprutor och piller i sej. 

Får jag inte det blir jag hemma och fixar i stället  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeeeh...jadär kan ju lösningen vara.

Jag var ju ganska våldsam när jag drog ur gamla kopplings vajern,det kan ha stört/dragit med

handbromsvajern som faktiskt låg typ i spänn mot fd armen(vajernnumera flyttad en bit)

Kanske ryckte det till så nått i förarhuset rubbades?

 

Stagen och bussningar är som de ska och huvudlådan funkar ju kalas igen som innan krånglet

började :)

 

Ja tror att en person ska sitta i hytten och hålla spaken i det läge till höger och upp

samtidigt som nån dräng ser till att montera tillbaks armen i det samma veva(+lågväxel manuellt ilagd förstås)

Det värsta som kan va är ju att om det är blivit nått fel i axeln ut från växelhuset.

Men då får man ju byta ut detta alt skruva isär.

Verkar som man kan demontera ett mindre hus där denna axel löper i

 

Naturligtvis är du välkommen hit Hasse om ska uppöver men du behöver inte ta med stagen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekaniken är kraftigt tilltaget på fordonen.

Verkar konstigt att något skulle hända av demontering av wire. Måste vara att du fått tillbaks förararmen på fel ställe på splinesen..

Precis Svana precis :excl:

Jag märkte ju aldrig upp armen mot axeln i spöregnet... :blush:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åter igen blev det att öppna golvet i tgb 11an för att justera hög och låg vx det är ganska kinkigt har börjat tänka om att bygga om det med vajer eller elektriskt kanske en spjällmotor 24v är det kanske någon som byggt om det redan?Tips om passande delar välkomnas hälsningar från Norrland.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det bästa är ju att ta sig tid och justera in rätt,jag går ju utoch  lägger i låg/hög manuellt vid fd lådan just nu

vilket inte är så big deal.Det viktigaste var ju att det inte va nått fel på lådorna :ph34r:

Sen kan man ju även lägga i framhjulsdriften via knappen inne i hytten(endast på högen förståss)

 

Att tex bygga ett annat stag till fd lådan är ju möjlighet,men man borde även bygga nån

sorts säkring/spärr så att man inte av misstag aktiverar denna under färd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför ni vill ha ett extra reglage.. bäst är väl att justera in det som det skall vara i standardutförande.

Man strävar ju efter så lite spakar som möjligt..

 

Tvärtemot Unimogsåkarna..dom har väl tre växelspakar att slita i vill jag minnas?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...