Gå till innehåll

Hjälp med ett verktyg...


LurK

Rekommendera Poster

Alla som bytt plåt på ett fordon vet väl hur krångligt det är med att få in vinkelslipen

i en del komplicerade hörn och sånt utan att förstöra allt för mycket...

Jag söker typ en vinkel slip men det ska typ vara rak spindel istället med lite mindre skivor

för komplicerade urkapningar.

 

Det ska helst va 220volts eldrift

Har en sådan här sen många år tillbaka men funkar ej längre och min kompressor

räcker inte till riktigthttp://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Slipmaskin/Rak-slipmaskin-2000019545/

 

Nåra smarta tipps? :)

 

Ett exempel från willy

post-6465-0-30581400-1431280325_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmm, nja, inte på den jag har IAF...lite mer hobby feeling o funkar hjälpligt i tunplåt/plast med de tunna skivorna, men finns säkert större, har dock lånat en STOR variant (ej Dremel) av en motortrimmare när vi skulle porta... Gick på direkt 220 och påminde lite om en vinkelslip med lager o chuck istället för vinkelväxel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmm, nja, inte på den jag har IAF...lite mer hobby feeling o funkar hjälpligt i tunplåt/plast med de tunna skivorna, men finns säkert större, har dock lånat en STOR variant (ej Dremel) av en motortrimmare när vi skulle porta... Gick på direkt 220 och påminde lite om en vinkelslip med lager o chuck istället för vinkelväxel....

Aaaa...sant en sån har jag faktiskt sett förr hos en polare som trimma o grejja med toppar.

Nån som kan det fackliga namnet på prylen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en elektrisk stavslipmaskin som lätt fixar en normal kapskiva,dock är den med sina 1050 Watt nästintill farlig om det hugger fast.

Får undvika att köra fullvarv på den (25000) om man inte vill ha problem... :lol:

http://www.kress-elektrik.com/Power-tools.71+M5a52714ab70.0.html?&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=17&tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=1035

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en elektrisk stavslipmaskin som lätt fixar en normal kapskiva,dock är den med sina 1050 Watt nästintill farlig om det hugger fast.

Får undvika att köra fullvarv på den (25000) om man inte vill ha problem... :lol:

http://www.kress-elektrik.com/Power-tools.71+M5a52714ab70.0.html?&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=17&tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=1035

Det där börjar närma sig det jag är ute efter....

Hur funkar det med kapskivorna till denna?special eller ska dom sitta i ett nav typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en modell vinkelborrmaskin?

 

mjea googlade den här,den han hade var mer som en "stavmaskin" :)

Den här skulle kankse funka men frågan är om den får upp nog med varv och orkar kapa i plåt :)

3957_ab3322454186f88e1a0730c1159d9ae1.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns adapters att få tag på,8 mm axel att fästa i maskin och 22mm slipskivefäste i andra änden,
Jag spar mina nedslitna tunna 125mm kapskivor och använder dom ned till navet i Kressen....Är väl född snål antar jag. :D

Passar samtidigt på att varna för Biltemas adapter pga av taskig precision och dålig centrering då man fäster skivorna,det finns bättre. :unsure: 

Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns dåligt med just såna här verktyg lokalt,det närmsta jag kom var en liten dremel,

 

Här är en prisvänlig maskin,nu gäller det bara att hitta rätt verktyg till den

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/metallbearbetning/makita-gd0600-rakslip

Med 25000rpm så vill det väl till att hitta slipskivor som håller samman med tanke på att en vanlig vinkelslip bara har 10000rpm :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En före detta kollega kapade spiralfjädrarna på sin honda crx med en Dremel och liten kapskiva så det mesta går om man har lite tålamod.

Jag köpte en billig no-name på jula och den har funkat ganska bra till mindre jobb.

chucken hade samma diameter som Dremel så det går få fatt i lite bättre verktyg än det som följde med (som var bedrövligt dåligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...